خطر بیخ گوش بازار سنتی قزوین

سازمان آتش‌‎نشانی شهرداری قزوین طی ۱۱ ماه گذشته، در راستای ارتقای سطح ایمنی، مقابله با حوادث و حفاظت از جان و مال شهروندان، اقداماتی را در حوزه‌های عملیاتی و اجرایی و حوزه آموزش شهروندی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان همواره با چالش‌ها و حوادث متعدد طبیعی و غیرطبیعی روبه‌رو بوده و برای مواجهه با این حوادث و به حداقل رساندن آسیب‌ها و مشکلات ناشی از آن، از علم و دانایی خود و ابزارهای لازم بهره گرفته است.

شهرها به عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین سکونت‌گاه‌های بشر، در معرض مخاطراتی همچون زلزله، سیل، آتش‌سوزی، فرونشست زمین و ریزش ساختمان‌ها هستند و ارتقای ایمنی زیرساخت‌های شهری بهترین راهکار برای پیشگیری، مقابله با حوادث و کاهش خسارات است. هر قدر زیرساخت‌های شهر با کیفیت‌تر و مهیاتر باشد و شهروندان آموزش‌های لازم را دیده باشند، تاب‌آوری شهرها نیز در برابر حوادث بیشتر می‌شود.

آتش‌نشانی از جمله سازمان‌های شهری است که به طور مستقیم با حوادث و مسائل مرتبط با ایمنی در ارتباط است و نحوه عملکرد آن نقش مهمی در افزایش یا کاهش تاب‌آوری شهر دارد. سازمان آتش‌‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین جزو نهادهای موفق در اجرای وظایف سازمانی و ارتقای سطح دانش ایمنی شهروندان است و طی یک سال گذشته اقدامات متعددی در حوزه‌های عملیاتی و اجرایی و حوزه آموزش شهروندی انجام داده است.

برای اطلاع از اهم فعالیت‌ها و اقدامات سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین در سال جاری، گفت‌وگویی با «قدیر موسی‌خانی» مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین داشته‌ایم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اهم اقدامات سازمان آتش‌نشانی در سال جاری چه بوده است؟

سازمان آتش‎‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در عملکرد یازده ماهه خود، از ابتدای امسال تا پانزدهم بهمن‌ماه، عملیات‌های مختلفی برای محافظت از جان و مال شهروندان انجام داده است؛ برگزاری ۵۵ کلاس آموزش ایمنی در مساجد، آموزش هفت هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان نهادها، سازمان‌ها، صنایع، ادارات و شهروندان، انجام دو هزار و ۹۷۸ عملیات در سطح شهر و بیش از ۲۵۳ عملیات خارج از محدوده شهر قزوین، از اهم اقدامات سازمان در سال جاری است که آمار قابل توجهی بوده و نشان از توانمندی و آمادگی این سازمان دارد.

دو هزار و ۹۷۸ مورد درخواست از سوی شهروندان به سازمان گزارش شده که بیش از هزار و ۷۹۷ مربوط به وقوع حوادث مختلف، و هزار و ۱۸۱ مورد مربوط به حریق منازل مسکونی، فرهنگی، آموزشی، درمانی، صنعتی، انبارها و فضاهای سبز و علف‌های هرز بوده است که رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

تعداد حوادث آتش‌‎سوزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰۰ مورد افزایش داشته و در دیگر حوادث مانند هجوم حیوانات وحشی، وقوع سیلاب، سقوط از ارتفاع و برق‌گرفتگی نیز سازمان آتش‌نشانی در ۶۰ مورد عملیات به شهروندان کمک‌رسانی کرده است.

ایمن‌سازی آسانسور و اخذ گواهی‌نامه ایمنی بسیار ضروری است. امسال ۴۳۸ مورد حادثه آسانسور داشتیم که ۲۶۵ مورد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. نیروهای سازمان از ابتدای سال جاری تا ‎ بهمن‌ماه توانسته‌اند جان ۸۳۰ نفر از شهروندان را در انواع حوادث آتش‌سوزی و سایر حوادث نجات دهند؛ این حوادث ۲۸ فوتی و ۱۸۰ مصدوم داشته است.

در خصوص مسمومیت با گاز مونواکسید کربن نیز امسال ۶۰ درصد کاهش فوتی نسبت به سال گذشته داشتیم و با کمک رسانه‌ها، صداوسیما و دستگاه‌های متولی توانستیم آموزش‌هایی را در سطح جامعه به مردم ارائه دهیم. در فصل پاییز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین برای شهروندان در ۵۵ مسجد به صورت مکرر آموزش در خصوص مواجهه با گاز مونوکسید برگزار کرد و به منظور بررسی میدانی، بازدید رایگان از منازل انجام گرفت.

این سازمان همیشه در حال جنگ برای مقابله با حوادث و مهار آتش است. امسال شش نفر از همکاران ما دچار مصدومیت شدید و شکستگی و آسیب نخاعی مهره کمر شدند که نیاز به عمل جراحی داشتند.

اهم اقدامات سازمان آتش‌نشانی، خارج از محدوده شهر چه بوده است؟

۲۵۳ مورد عملیات توسط سازمان آتش‌نشانی خارج از محدود شهر قزوین انجام شده است؛ از جمله آتش‌سوزی شرکت شیمیایی بهداد (تاژ) که آتش‌سوزی سنگین و هولناکی بود.

در حادثه پالایشگاه تهران نیز ۱۵ اکیپ از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین به محل حادثه اعزام شد و کمک‌رسانی به سیل منطقه آوج و الموت نیز توسط سازمان، و با هماهنگی سایر دستگاه‌ها انجام گرفت.

آتش‌سوزی اخیر در منطقه چرمشهر به فاصله ۸۰ کیلومتری قزوین، با تلاش مستمر و جهادی کارکنان سازمان آتش‌نشانی مهار شد و از گسترش حریق به سایر نقاط جلوگیری به عمل آمد. صنایعی که با مواد شیمیایی آتش‌زا سرو کار دارند، خطرآفرین هستند و هر لحظه احتمال انفجار در مقیاس بسیار وسیع جان افراد را تهدید می‌کند.

با وجود افزایش تعداد حوادث، خوشبختانه میزان فوتی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و دلیل آن نیز آموزش‌های اولیه و آشنایی مردم برای مواجهه با حوادث، خود امدادی و امدادرسانی‌های به موقع بوده که توسط همکاران و مسئولان سایر سازمان‌ها در محل حادثه انجام شده است.

این سازمان چه اقداماتی در حوزه آموزش شهروندی انجام داده است؟

نوسازی شبکه برق‌رسانی صنایع، داشتن کپسول‌های آتش‌نشانی، نصب شیرهای آتش‌نشانی برای مقابله با حوادث احتمالی و تعبیه زنگ خطر برای کارکنان به منظور ترک منطقه و محوطه آتش‎‌سوزی، اهمیت زیادی در عملکرد بهتر نیروهای آتش‌نشانی دارد؛ لذا نیاز است آموزش‌های لازم به کارکنان ادارات، سازمان‌ها و نهادها، همچنین صنایعی که بیشترین استفاده را از مواد شیمیایی دارند، داده شود.

در این راستا سازمان آتش‌نشانی اقدامات بسیار خوبی انجام داده و بیش از هفت هزار و ۵۰۰ ساعت نفر آموزش برای آشنایی کارکنان اداری، دولتی، صنعتی و کارگری با مسائل ایمنی برگزار کرده است؛ هزار و ۵۰۰ نفر آموزش برون‌سازمانی دیدند و آموزش‌های درون‌سازمانی نیز برای بالا نگه داشتن سطح آمادگی نیروهای‌مان همواره اجرا می‌شود. به منظور ارتقای سطح آگاهی و دانش برای مواجهه با حوادث و پیشگیری از آن، برای کارکنان سازمان‌ها، ادارات، صنایع، نگهبانان ادارات، کارکنان سازمان‌های شهر قزوین، مهدکودک‌ها، سربازخانه‌ها، دستگاه‌های نظامی، مدارس و صنایع، آموزش‌های مختلفی برای مواجهه با سیل، زلزله و آتش‌سوزی داده شده است.

میانگین زمان حضور نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه چقدر است؟

استاندارد جهانی حضور پرسنل آتش‌نشانی در منطقه حادثه‌دیده سه تا پنج دقیقه است. سازمان آتش‌نشانی شهرداری قزوین طی این سال‌ها با انجام اقداماتی نظیر افزایش تعداد ایستگاه‌ها، اتومات کردن درب آشیانه ماشین‌های آتش‌نشانی، استفاده از نرم‌افزار برای دسترسی سریع به آدرس‌های اعلام شده توسط مردم یا سایر نهادها، سازمان‌ها و ادارات و تجهیز خودروهای کوچک توانسته سرعت رسیدن به منطقه حادثه‌دیده را به سطح قابل قبولی برساند. میانگین زمانی حضور نیروهای آتش‌نشانی در داخل شهر چهار دقیقه و ۵۰ ثانیه و در خارج از شهر ۱۹ دقیقه ثبت شده است. این سازمان همچنین یک عملیات در چرمشهر منطقه بوئین‌زهرا با فاصله ۸۰ کیلومتر و عملیاتی در پالایشگاه تهران با مسافتی قابل توجهی از شهر قزوین انجام داده است.

برخی شهروندان شماره آتش‌نشانی را نمی‌دانند و با ۱۲۵ تماس نمی‌گیرند؛ معمولاً با پلیس تماس می‌گیرند یا با اورژانس و سایر نهادهایی که کار فنی و حرفه‌ای مهار آتش یا حادثه را انجام نمی‌دهند. متأسفانه با خودامدادی و اقدامات خودسر افراد در مهار آتش و حوادث مواجه هستیم که وقت بسیار زیادی را از ما تلف می‌کند؛ این دسته از شهروندان وقتی نمی‌توانند حادثه را مدیریت کنند، با تماس با سازمان آتش‌نشانی درخواست کمک می‌کنند و نیروهای سازمان که بر حسب وظیفه حافظ جان و مال و آسایش مردم در مقابله با بحران‌هایی مثل سیل، زلزله و حریق هستند، در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند.

چه اقداماتی برای ارتقای ایمنی بازار قزوین انجام شده است؟

یکی از نقاط خطرآفرین شهر، بازار سنتی قزوین است که به دلایلی همچون تنگ بودن معابر برای ورود ماشین‌های آتش‌نشانی، مستهلک شدن برق‌کشی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و اماکن تجاری، اشغال کردن محدوده تردد توسط دست‌فروشان و کسبه بازار، فرسودگی ساختمان‌ها و چاه‌های دستشویی و چاه‌های آب، هر لحظه امکان ریزش و وقوع آتش‎‌سوزی در آن وجود دارد که کار را برای سازمان‌های خدمات‌رسانی از جمله آتش‌نشانی بسیار سخت کرده است.

در بازار قزوین بیش از هزار و ۷۰۰ مغازه تجاری وجود دارد و تردد مردم به خصوص در ایام پایان سال در بازار زیاد است. به منظور خدمات‎رسانی بهتر سازمان آتش‌نشانی، جلسات متعددی با سازمان آب و فاضلاب برگزار شده تا بتوانیم با افزایش تعداد شیرهای آتش‌نشانی، سطح ایمنی را ارتقا دهیم. با پیگیری‌های انجام شده به دنبال خرید زمین و احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی در کنار بازار برای مواجهه با خطرات و حوادث احتمالی هستیم.

نهادهای مسئول از جمله میراث فرهنگی، اصناف، اداره کار، اداره برق، شهرداری و سایر نهادهای مسئول نیز باید نسبت به مسئله ایمنی بازار قزوین مسئول باشند و در قالب یک کارگروه هرکدام وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهند تا شاهد حوادثی نباشیم که جبران آن برای مردم، ساکنان منطقه و کسبه بازار قابل جبران نباشد.

باید توجه داشت که خودروهای آتش‎‌نشانی بزرگ است و از بازار و مکان‌هایی که کوچه‌های تنگ و باریک دارد، عبور نمی‌کند؛ با تجهیز خودروهای کوچک و موتورسیکلت‌ها می‌توانیم در حوادث احتمالی وارد شده و کار خدمت‌رسانی و مهار آسیب‌های ناشی از حادثه را به خوبی انجام دهیم.

توصیه شما به شهروندان و صاحبان صنایع چیست؟

استان قزوین یک استان صنعتی محسوب می‌شود. اداره کار سازمان صنعت و معدن، پایش واحدهای تولیدی و صنعتی را از نظر ایمنی انجام می‌دهد. این پایش الزامی است و رعایت نکردن اصول ایمنی منجر به بروز حادثه می‌شود. ایمنی ساختمان‌ها نیز بسیار مهم است؛ همان طور که در خرید ساختمان شهروندان توجه زیادی به زیبایی نقشه و مصالح به کار رفته می‌کنند، باید به ایمنی ساختمان نیز توجه کافی داشته باشند؛ همکاران سازمان بدون اخذ هزینه استعلام ایمنی ساختمان را به خریداران ارائه می‌دهند.

متأسفانه برج‌هایی در قزوین ساخته شده که اصول ایمنی در آن‌ها به درستی رعایت نشده است؛ با توجه به وضعیت اقتصادی، اولویت اصلی مردم ایمنی نیست؛ ایمنی اولویت هفتم و هشتم آن‌ها است که موجب بروز حوادث و وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیر جانی و مالی برای آن‌ها می‌شود.

بیمه حوادث یکی از بهترین پشتوانه‌های منازل مسکونی و اماکن است. بیمه نکردن منازل و اماکن در برابر حوادث سرمایه‌های افراد را در صورت بروز حادثه نابود می‌کند. منزل ۱۵۰ متری در نهایت با ۳۵۰ هزار تومان می‌تواند تحت پوشش بیمه حوادث درآید تا از وارد آمدن هزینه‌های سنگین بر مالک، در صورت بروز حادثه جلوگیری شود.

کد خبر 554048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.