رشد بورس در گرو اصلاح نرخ بهره است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا زمانی که نرخ بهره اصلاح نشود، بورس به روند صعودی خود باز نخواهد گشت، گفت: زمانی که نرخ بهره بدون ریسک ۲۵ درصد باشد، پی بر ای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها چهار واحد خواهد بود. همین موضوع منجربه منفی شدن بورس می‌شود.

مصطفی صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با ریزش‌های بورس، با بیان اینکه دو نوع شوک سیاسی و اقتصادی می‌تواند روند اقتصادی هر کشور را تغییر دهد، اظهار کرد: برجام یکی از شوک‌های سیاسی است که اثرات بسیار کوتاه مدتی بر اقتصاد ایران داشته و خواهد داشت.

وی افزود: شوک‌های اقتصادی معمولاً در بلندمدت بر اقتصاد اثر می‌گذارد، در مدت اخیر چندین شوک اقتصادی در ایران وجود داشته که از جمله آن می‌توان به اجرایی نشدن مصوبه ۱۰ ماده‌ای دولت برای حمایت از بورس اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نقش نرخ بهره بر بازار سرمایه گفت: زمانی که نرخ بهره بدون ریسک ۲۵ درصد باشد، پی بر ای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها چهار واحد خواهد بود. همین موضوع منجر به منفی شدن بورس می‌شود.

تا زمانی که نرخ بهره بانکی به ۱۵ نرسد روند بازار سرمایه بهبود نمی‌یابد

صفاری اضافه کرد: دولت نرخ بین بانکی را ناگهان از ۱۵ به ۲۲ درصد افزایش داد؛ اما کاهش‌هایی که در مدت اخیر بر این نرخ اعمال شده در حدود ۰.۱ درصد بوده که تأثیر چندانی در بازار سرمایه نخواهد داشت و تا زمانی که نرخ بهره بانکی به ۱۵ نرسد، شاهد بهبود روند بازار سرمایه نخواهیم بود.

وی ادامه داد: مواردی در بودجه ۱۴۰۰ وجود داشته که هنوز شفاف نشده و مشخص نیست که فرآورده‌های صادراتی مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد یا خیر؛ مصوبه‌ای توسط معاون اول رئیس جمهور برای تعیین هزینه‌های سوخت ابلاغ شده که هنوز مراحل آن هم مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تا زمانی که چنین تصمیماتی در مجلس شورای اسلامی تصویب نشود، تکلیف بازار سرمایه مشخص نخواهد شد. به همین دلیل است که این روزها شاهد ریزش‌های پی‌درپی بورس هستیم.

صفاری تاکید کرد: تا زمانی که نرخ بهره اصلاح نشود، بورس به روند صعودی خود باز نخواهد گشت. در شرایط فعلی وعده و وعید برای بازار سرمایه عایدی نخواهد داشت زیرا اقتصاد با عمل بهبود می‌یابد.

کد خبر 554019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.