آیا کمبود ویتامین D در بدن باعث بروز نوع شدید بیماری کووید-۱۹ می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی عامل مهمی در ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیر ویتامین D بر شدت بیماری کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر مرگ و میر ناشی از کرونا در میان افرادی که ویتامین دی بدن آن‌ها به میزان قابل توجهی پایین بود ۱۴ برابر بیشتر از دیگر بیماران بستری شده در بیمارستان است که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند.

به گفته محققان، هر چه کمبود ویتامین D در بدن افراد بیشتر باشد، بیماری کووید -۱۹ در میان آن‌ها بسیار شدیدتر بروز پیدا می‌کند. کمبود شدید ویتامین D همچنین به عنوان یکی از عامل‌های اصلی مرگ و میر مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ شناخته شده است. پژوهشگران در این مطالعه متوجه شدند که با توجه به سن و میزان ویتامین D موجود در بدن افراد می‌توان وضعیت بیمار را در صورت ابتلاء به ویروس کرونا پیش‌بینی کرد.

مطالعه دیگری که در این زمینه انجام شده است نتایج مشابهی را ارائه کرد و تاکید داشته است که احتمال ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ در صورت کمبود ویتامین D در بدن افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که ویتامین D ابزار مناسبی برای مقابله با پاتوژن‌های ویروسی است که به دستگاه تنفسی حمله می‌کند. با وجود اینکه مطالعات ذکر شده در زمان دو موج اول ویروس کرونا انجام شده است، اما به نظر می‌رسد که نتایج به دست آمده در مورد سویه اومیکرون نیز صدق می‌کند.

افراد زیادی در سراسر دنیا با مشکل کمبود ویتامین D مواجه هستند، مواد غذایی مانند روغن ماهی، جگر گوسفند، پنیر و زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین دی است. محققان معتقدند که دریافت ویتامین D را نباید به عنوان جایگزینی برای واکسن کرونا در نظر گرفت؛ واکسیناسیون هنوز مهمترین و مؤثرترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از بروز نوع شدید بیماری است.

کد خبر 553723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.