بیمارستان مجهزتر؛ نیاز کودکان مبتلا به سرطان اصفهان

اصفهان دارای بیشترین میزان سرطان در کودکان به دلایل مختلف است و شاید این میزان به علت مراجعه بیشتر به اصفهان از استان‌های همجوار باشد، در حال حاضر تقریباً روزانه یک کودک دچار سرطان عمل می‌شود و یک روز در میان هم یک کودک مبتلا به سرطان خون بستری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان درمان قطعی دارد و شایع‌ترین سرطان در بین کودکان، سرطان خون است. سرطان‌های کودکان حدود دو درصد کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد، شایع‌ترین سرطان‌ها در بین کودکان سرطان خون است و بعد از آن به ترتیب سرطان مغز و سلسله اعصاب مرکزی، سرطان‌های غدد لنفاوی، سرطان‌های تیغه عصبی، سرطان‌های کلیه، سرطان‌های استخوان و سرطان بافت نرم قرار می‌گیرند.

ماهیت سرطان‌های کودکان با سرطان‌های بزرگسالان متفاوت است و پاسخ به درمان آنها بسیار بهتر از سرطان‌های بزرگسالان است به طوری که امروزه با درمان‌های به روز و دقیق می‌توان گفت بیش از ۸۵ درصد سرطان‌های کودکان قطعی و به طور کامل درمان می‌شوند. درمان‌هایی که امروز برای سرطان کودکان انجام می‌شود، بر پایه داروهایی است که بیش از ۵۰ سال از کشف آنها می‌گذرد ولی با مطالعات بالینی و کارآزمایی‌های بالینی پروتکل‌ها اصلاح شده و در طی ۴۰ سال گذشته میزان بهبودی قطعی سرطان کودکان از کمتر ۲۰ درصد در گذشته، به بالای ۸۵ درصد در حال حاضر رسیده است.

در شهر اصفهان بیمارستان کودکان امام حسین (ع)، یکی از بیمارستان‌های مخصوص کودکان و آخرین بیمارستان آموزشی درمانی ساخته شده برای کودکان است که به همت مرحوم آیت‌الله کمال‌الدین فقیه ایمانی در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد. این بیمارستان در حال حاضر دارای ۱۹۰ تخت است و طرح توسعه آن با حدود ۳۰۰ تخت در حال انجام است، در خصوص میزان شیوع سرطان در کودکان اصفهانی و روند تشخیص و درمان این کودکان و چالش‌های آنها در دوران کرونا با دکتر مهرداد معمارزاده رئیس مرکز فوق تخصصی کودکان امام حسین (ع) به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

سرطان‌های شایع بین کودکان اصفهانی چیست؟

سرطان‌های کودکان یکی از علت‌های اصلی مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال است و معمولاً به دو بخش تقسیم می‌شود، یک بخش سرطان احشاء توپر مانند سرطان کبد، طحال، مغز، نخاع و موارد دیگر و بخش دیگر شیوع سرطان خون در کودکان است. در احشاء توپر سرطان مغز و نخاع شایع‌ترین سرطان‌هایی است که در کودکان وجود دارد که عمده مراجعه کننده به بیمارستان فوق تخصصی کودکان امام حسین (ع) را تشکیل می‌دهد. سرطان کلیه، کبد و سیستم لنفاوی و مواردی سرطان ریه هم از دیگر سرطان‌هایی است که در بین کودکان شیوع دارد و تقریباً روزانه یک مورد مبتلا به سرطان در این بخش‌های بیمارستان شناسایی می‌شود و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و سالیانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ مورد سرطان توپر در بین کودکان وجود دارد.

ابتلاء به سرطان خون در بین کودکان چطور است؟

کودکان مبتلا به سرطان خون بیشتر به بیمارستان سیدالشهداء (ع) مراجعه دارند و آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرند، مطابق آمارها یک روز در میان این بیمارستان یک بیمار جدید سرطان خون مراجعه دارد، ویژگی سرطان کودکان این است که در ۸۰ درصد موارد اگر تشخیص به موقع و اقدامات درمانی به‌هنگام و صحیح از نظر توالی انجام بگیرد، معمولاً کودکان سرطانی درمان می‌شوند و تنها ۲۰ درصد باقی مانده احتمال دارد با همه اقدامات درمانی که صورت می‌گیرد پاسخ به درمان ندهند.

میزان ابتلاء به سرطان کودکان در اصفهان چگونه است؟

مطابق آمارهای موجود کشوری در حال حاضر اصفهان یکی از استان‌هایی است که بیشترین میزان سرطان در کودکان را دارد، علت وقوع این اتفاق وابسته به جمعیت استان است و از استان‌های جنوبی هم کودکان مبتلا به سرطان به اصفهان ارجاع داده می‌شوند، جراحی کودکان در کشور در هشت بیمارستان صورت می‌گیرد که چهار بیمارستان در تهران و چهار بیمارستان دیگر در اهواز، اصفهان، مشهد و تبریز است.

روند تشخیص بیماری سرطان در کودکان چه مراحلی دارد؟

سرطان در کودکان یک کار چند تخصصی است و اولین کار را همکاران متخصص با معاینه کردن و انجام روش‌های رادیولوژی مانند سی‌تی‌و ام‌آرآی انجام می‌دهندتا نوع سرطان تشخیص داده شود و در مرحله بعد هم مواردی با جراحی قابل درمان است و همکاران متخصص پاتولوژی نوع تومور را مشخص می‌کنند و درمان‌های تکمیلی مانند رادیوتراپی، شیمی درمانی و ایمونوتراپی و موارد دیگر برای کودک سرطانی شروع می‌شود.

چالش‌های درمان کودکان سرطانی در اصفهان چیست؟

مشکلی که در بخش درمان سرطان کودکان وجود دارد این است که متأسفانه داخل کشور بیمارستان برخوردار از همه تخصص‌ها برای ارائه خدمت به صورت کامل وجود ندارد، سال‌ها تلاش بر این بوده است تا در مجاورت ساختمان بیمارستان فوق تخصصی کودکان امام حسین (ع) بخش مجهزی برای درمان کامل سرطان کودکان پیش‌بینی شود و البته زمین آن به وسعت ۳۰ هزار متر خریداری و مجوزهای اولیه از وزارت بهداشت اخذ شده است، امسال هم تلاش‌ها بر این است که مجوزهای لازم برای عملیاتی شدن این طرح گرفته شود. در حال حاضر این طرح در مرحله انجام مطالعات است و اگر خیران استان مساعدت لازم را داشته باشند در سه سال آینده امکان راه‌اندازی این بخش برای ارائه کامل خدمات در درمان و بهبودی به کودکان مبتلا به سرطان فراهم می‌شود.

خانواده‌های کودکان سرطانی چه مشکلاتی دارند؟

برای انجام رادیوتراپی، فیزیوتراپی و شیمی درمانی واقعاً خانواده‌ها با مشکل مواجه هستند چرا که برای این موارد باید به بیمارستان سیدالشهدا مراجعه کنند، در شرایط فعلی امور اخذ مجوز داشتن چنین بخش‌هایی در بیمارستان امام حسین (ع) صورت گرفته است اما مشکلات مالی برای ادامه راه‌اندازی بخش‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده وجود دارد، باید وزارت بهداشت ردیف بودجه به این کار اختصاص دهد و با همکاری خیران این طرح زودتر شروع شود تا اختصاص ردیف‌های بودجه‌ای هم عملیاتی شود، امکان کار کردن در ردیف پروژه‌های «چهل شصت» بر روی این برنامه وجود دارد، یعنی چهل درصد بودجه این پروژه را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأمین کند و شصت درصد مابقی را خیران استان تأمین کنند.

روش‌های درمانی جدید تا چه اندازه برای بهبود کودکان موفق بوده است؟

درمان‌ها و انجام اعمال جراحی برای کودکان سرطانی در بیمارستان فوق تخصصی امام حسین (ع) انجام می‌شود اما برای انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی، بیماران به بیمارستان سیدالشهداء (ع) ارجاع داده می‌شوند، مشکل اصفهان این است که بیماران برای انجام رادیوتراپی بیمارستان‌ها در صف‌های طولانی در نوبت می‌مانند و مشکلات پیگیری راه‌اندازی بخش جدید برای ارائه خدمات به کودکان سرطانی و گرفتن مجوزها همچنان وجود دارد و برای این بخش راه‌اندازی سه دستگاه رادیوتراپی ویژه کودکان مدنظر است، اخیراً مذاکراتی هم با سازمان‌های پشتیبان در تهران انجام شده است تا در قسمت «یون درمانی» مخصوص کودکان سرطانی در اصفهان هم سرمایه‌گذاری شود.

درمان کودکان مبتلا به سرطان در بیمارستان سیدالشهدا (ع) چگونه است؟

در حال حاضر ۳۸ تخت بیمارستانی برای بستری کودکان سرطانی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) وجود دارد، با توجه به اینکه روند شیمی درمانی کودکان سرطانی برخلاف بزرگسالان نیازمند بستری یک ماهه در بیمارستان است و این تعداد تخت بیمارستانی برای ارائه خدمات به کودکان سرطانی به هیچ عنوان پاسخگو نیست، اصفهان نیازمند بیمارستانی با برخورداری از ۲۵۰ تخت بیمارستانی برای انجام شیمی درمانی داخل نخاعی و تخت بیهوشی برای کودکان سرطانی است تا کودکانی که رادیوتراپی می‌شوند برای بیهوشی آنها مشکلی وجود نداشته باشد و تیم متخصص جراحان کودکان بتوانند این گروه از کودکان مبتلا به سرطان را بدون هیچ مشکلی جراحی کنند.

در دوران کرونا چه چالش‌هایی برای درمان کودکان سرطانی داشتید؟

کودکان کرونایی سرویس‌های جداگانه‌ای در بیمارستان فوق تخصصی امام حسین (ع) دارند، سه بخش جداگانه اورژانس، آی‌سی‌یو و بخش بستری مخصوص ارائه خدمات درمانی به کودکان کرونایی است و این بخش از مسیر بیماران عادی مجزا است، در دوران کرونا برای ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطانی و سایر ناهنجاری‌ها در بین کودکان هیچ گونه اختلالی ایجاد نشده است و خدمات درمانی به کودکان بیمار انجام می‌شود، حتی در موج‌های مختلف کرونا که در اصفهان اتفاق افتاد خدمات درمانی اورژانسی و جراحی به کودکان سرطانی در بیمارستان به طور مستمر ادامه داشته و قطع نشده است.

به خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به سرطان چه توصیه‌ای دارید؟

سرطان بیماری فلج‌کننده‌ای است و والدینی که کودک آنها مبتلا به سرطان می‌شود هر دو از کار و زندگی روزمره باز می‌مانند و اولین دغدغه و چالش اصلی زندگی آنها علاوه بر رسیدگی به کودک مبتلا به سرطان، پیدا کردن مرکزی مناسب برای ارائه خدمات بهینه درمانی به فرزندشان است.

امیدوارم خیران استان مساعدت‌های لازم برای فراهم کردن بیمارستانی مجهزتر در مجاورت بیمارستان فوق تخصصی امام حسین (ع) اصفهان داشته باشند، راه‌اندازی بخش جدیدی بنام «بیمارستان امید کودکان» متشکل از سه بخش خواهد بود، یک بخش برخوردار از ۲۵۰ تخت بیمارستانی، بخش دیگر رادیوتراپی با مجوز سه دستگاه و بخش بعدی برای نگهداری و بازتوانی آن دسته از کودکان مبتلا به سرطانی است که به درمان پاسخ نمی‌دهند، قطعاً راه‌اندازی این بیمارستان برای خدمات درمانی بهینه به کودکان سرطانی و کاهش دغدغه‌ها و آلام والدین آنها بسیار مؤثر است.

کد خبر 553391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.