پیشنهاد ایران برای تسریع در پروژه «دروازه اکو»

وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد داد اجرای پروژه «دروازه اکو» (ECO GATE) بین کشورهای عضو اکو به منظور بهره‌مندی کشورهای محصور در خشکی از تسهیلات و تخفیفات بندری تسریع شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز _سیزدهم بهمن ۱۴۰۰_ در سخنرانی مجازی خود در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو، با تاکید بر اجرایی کردن پروژه ایجاد «دروازه مشترک»(ECO GATE) بین کشورهای عضو، اظهار کرد: تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان دولت، شرکت‌های کشتی‌رانی فعال و سازندگان کشتی به منظور افزایش خدمات کشتی‌های رو-رو در دریای خزر پیشنهاد می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از شرکت در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی-اکو و تشکر از کشور ترکیه و تلاش‌های کشورهای عضو و مدیریت دبیرخانه اکو برای برگزاری این نشست خاطرنشان کرد: انجام تمهیدات لازم برای الحاق به معاهدات و موافقتنامه‌های بین‌المللی حمل و نقلی و گمرکی و پیگیری جدی‌تر برای تسهیل صدور ویزا و همچنین لغو ویزا بین کشورهای عضو اکو درخواست می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی مجدد قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI) در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ و وجود ظرفیت ایجاد مسیر ترانزیتی جدید در چارچوب این کریدور از چین به اروپا ابراز خرسندی کرد و گفت: مساعدت کشور ترکیه در تأمین ناوگان این مسیر و ایجاد تسهیلات مرزی، تعرفه‌ای و گمرکی توسط سه کشور می‌تواند مفید باشد.

قاسمی با پیشنهاد انجام اقدامات مؤثر توسط دبیرخانه اکو و کشور پاکستان در جذب سرمایه از بانک‌ها و نهادهای بین‌المللی برای ساخت مسیر تفتان-کویته با خط استاندارد و خرید ناوگان مناسب برای سیر در این مسیر، تصریح کرد: رایزنی با نهادهای مالی و کشورها و شرکت‌های توانمند برای تأمین مالی پروژه‌های مسیر کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و برگزاری جلسات منظم بین ذی‌نفعان این کریدور بزرگ و اقتصادی ضرورت دارد.

وی با ابراز امیدواری از امضای یادداشت تفاهم اجرایی سازی کریدور ریلی قزاقستان-ترکمنسان-ایران موسوم به KTI در حاشیه نشست سران اکو در پنجم آذر ۱۴۰۰ گفت: تداوم تردد آزمایشی کامیون‌ها (Test Run) در مسیر کریدورهای جاده‌ای KTAL و ITI تحت صحابت تیر، برای شناسایی و رفع موانع پیش روی حرکت منظم کامیون‌ها مفید خواهد بود.

انجام اقدامات لازم برای راه‌اندازی قطارهای کانتینری در کریدورهای قدیمی منطقه اکو نظیر کریدور ریلی آلماتی-تهران-استانبول و آلماتی-بندرعباس، ارائه تسهیلات ویژه برای راه‌اندازی سرویس‌های منظم مسافری در منطقه اکو در همه بخش‌های حمل و نقل و ضرورت افزایش رفاه اقتصادی و توسعه تجاری منطقه اکو از طریق تکمیل زیربناها، روان‌سازی بیشتر، روزآمد کردن رویه‌های ترانزیتی و تجارت درون منطقه‌ای و تبدیل آرزو به برنامه‌ای جامع و عملیاتی، از دیگر موارد مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی مجازی او در یازدهمین اجلاس وزرای حمل و نقل اکو بود.

کد خبر 553040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.