پیشرفت ۱۷.۵ درصدی خط دو مترو/ خسارت آلودگی هوا برای پروژه مترو هزینه شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: طبق استاندارد جهانی اگر هزینه احداث هر کیلومتر مسیر مترو را ۵۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، در صورت پرداخت خسارت آلودگی هوا به شهر اصفهان، می‌توان خط دو مترو را تا سه سال آینده تکمیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محسن واعظی‌فر صبح امروز _سه‌شنبه، دوازدهم بهمن‌ماه_ در آئین ورود دستگاه حفار مکانیزه TBM متروی اصفهان به ایستگاه شهید خرازی، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد شهدا، اظهار کرد: خط دو متروی اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر از شهرک امام حسین (ع) در شمال خیابان زینبیه آغاز شده و با ۲۳ ایستگاه به سمت غرب اصفهان حرکت کرده است و به میدان امام حسین خمینی‌شهر ختم می‌شود.

وی افزود: ۱۴ کیلومتر از خط دو مترو با ۱۶ ایستگاه در دستور کار است که تاکنون ۱۳ ایستگاه آن در حال اجرا بوده و سه ایستگاه دیگر خط دو قطار شهری، در شرف انعقاد قرارداد با پیمانکاران است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تصریح کرد: با استفاده از دستگاه TBM خط یک، حفاری خط دو مترو را از شمال آغاز کردیم و تاکنون ۴۸ کیلومتر از آن حفاری شده است و به ایستگاه لاله رسیده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته نیز حفاری TBM غربی آغاز شده است و تا چند ماه آینده به ایستگاه شاهد می‌رسد، ادامه داد: از طرف غرب نیز حفاری از ایستگاه شهید حجازی آغاز شده است و طبق برنامه‌ریزی هر سه دستگاه‌های TBM در ایستگاه ابن‌سینا به هم رسیده است و سپس خارج می‌شوند.

واعظی‌فر با بیان اینکه در خصوص اهمیت مترو سخن زیاد گفته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه بودجه خط دو قطاری شهری، هفت‌ساله دیده شده است و این در حالی است که طبق آخرین آمار، تاکنون خط دو، حدود ۱۷.۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۲۱ بانک جهانی میزان خسارت آلودگی هوا به شهر تهران را دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است، چنان‌چه بخواهیم این میزان را با جمعیت اصفهان محاسبه کنیم، تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار خسارت بابت آلودگی هوا باید به شهر اصفهان پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: طبق استاندارد جهانی اگر هزینه احداث هر کیلومتر مترو را ۵۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، بر اساس میزان خسارت آلودگی هوا، می‌توان خط دو متروی اصفهان را طی دو تا سه سال آینده تکمیل کرد.

وی تاکید کرد: خسارت ناشی از آلودگی هوا، اهمیت مترو را بیش از پیش مشخص می‌کند، چراکه آلودگی هوا هزینه‌های پنهان زیادی را بر دوش دولت‌ها و مدیریت شهری در عرصه سلامتی، پزشکی و اجتماعی تحمیل می‌کند.

واعظی‌فر گفت: سازمان قطار شهری اصفهان این توان را دارد که در صورت همت دولتمردان و مدیریت شهری در تأمین منابع مالی لازم، خط دو متروی اصفهان را ظرف چهار تا پنج سال آینده تکمیل کند.

کد خبر 552698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.