ورودی‌ها، پاشنه آشیل زیبایی اراک

گسترش روزافزون شهرها و بی‌توجهی به الگوهای توسعه فضایی مناسب، باعث ضعف در سیما و محتوای فضاهای ورودی آنها شده است، لزوم تعمق در این مساله هنگامی بیشتر نمایان می‌شود که امروزه ورودی شهرها به سطحی از کیفیت تنزل پیدا کرده که در فضاسازی آنها تنها عناصر مشهود مثل نصب تابلو برای یادآوری ورود به شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه ورودی شهرها جزو نقاط استراحتگاهی برای مسافران به‌شمار می‌رود، از نظر کالبدی باید از امکانات رفاهی مناسب و پارکینگ‌های استاندارد برخوردار باشد که این خود با مسائل اقتصادی شهر گره خواهد خورد، زیرا مبادی شهری یکی از نقاط مهم برای ایجاد رونق در اقتصاد شهری محسوب می‌شود.

امروزه ورودی‌ها از جمله فضاهای فراموش شده شهرها است که با مشکلات و نابسامانی‌های زیادی روبه‌رو هستند که بعضی از آنها باعث شده ورودی شهرها از حداقل مؤلفه‌های خوانده شدن به عنوان یک محیط و فضای مطلوب شهری بی‌بهره باشد؛ این در حالی است که ورودی‌های شهرها نخستین مبادی آن محسوب می‌شود که یک مسافر عبوری با آن مواجه خواهد شد، بنابراین در ساماندهی آنها باید به مقوله زیباسازی و منظر شهری توجه ویژه شود.

شهر اراک با مساحتی بالغ بر ۱۰۷ کیلومتر مربع دارای سه ورودی در میدان امام (ره) واقع در کوی سردشت، سه‌راهی خمین و میدان فراهان است که هر یک از این ورودی‌ها در ابعاد مختلف خود دچار مشکل بوده و نیازمند ساماندهی است، اما در این میان با توجه به تغییرات و تحولات اخیر در ساختار ورودی واقع در میدان امام (ره)، این ورودی نسبت به دو ورودی دیگر شهر مشکلات بیشتری دارد و نیازمند توجهی جدی است.

ساماندهی ورودی‌های شهر در گرو تخصیص اعتبار

ناصر عسگری، معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌گوید: ساماندهی مبادی و ورودی‌های شهر در گروه تخصیص اعتبارات لازم است که بر اساس طرح محله‌محوری تخصیص می‌یابد.

وی با بیان اینکه شهر اراک سه ورودی دارد که هر یک از این ورودی‌ها جزئی از محله‌های شهر محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: در این راستا سند محله محوری در حال بررسی است و نیازسنجی محلات نیز آغاز شده است، لذا رسیدگی به وضعیت ورودی‌های شهر یکی از نیازهای اساسی محله‌های واقع شده در مسیر ورودی‌ها است.

معاون خدمات شهری شهردار اراک می‌افزاید: با اجرای این سند قطعاً چالش‌های مختلفی در شهر برطرف خواهد شد که ساماندهی ورودی‌های شهر نیز یکی از این موارد به‌شمار می‌رود.

لزوم استفاده از ظرفیت ورودی‌ها برای رونق اقتصادی شهر

مسعود آبائی، کارشناس ترافیک شهری در این‌باره به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: ورودی‌های شهر را باید از چند منظر مورد توجه قرار داد، به طور مثال از منظر ترافیکی، طراحی ورودی‌های شهر باید به‌گونه‌ای باشد که در آن کاربری‌های سنگین از کاربری‌های سبک ترافیکی جدا شود تا خودروهای سنگین دودزا وارد شهر نشوند.

وی تصریح می‌کند: شهر اراک سه ورودی اصلی دارد؛ ورودی شمالی شهر از نظر ترافیکی مشکلی چندانی ندارد، اما ورودی‌های جنوب غربی و شرقی در ابعاد مختلف ترافیکی، زیباسازی و منظر شهری و اقتصادی دچار مشکل است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس ترافیک شهری با بیان اینکه در مبادی شهر باید مقولات زیباسازی و ایمن‌سازی را تومان مورد توجه قرار داد، می‌افزاید: ورودی‌های هر شهری محل‌هایی برای معرفی آن شهر از منظرهای مختلفی همچون اقتصادی و فرهنگی خواهد بود از این رو معتقدم ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح در ورودی‌های شهری چون میدان امام (ره) اراک از نظر اقتصادی و زیباسازی توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: مسافران باید در ورودی‌های شهر از محل استراحت و امکانات رفاهی برخوردار شوند، مدیریت شهری نیز می‌تواند با استفاده از این ظرفیت در جهت رونق اقتصادی شهر گام بردارد.

نباید وعده نابجا داد

سید وحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: متأسفانه سه پروژه عمرانی به طور همزمان در پایان کار شورای پنجم شهر اراک بدون توان‌سنجی میزان اعتبارات و نیروی کار مجموعه شهرداری کلنگ‌زنی شد.

وی می‌افزاید: به دنبال این اتفاق یکی از ورودی‌های شهر در میدان امام خمینی (ره) که استراحتگاه مناسبی برای مسافران بود از بین رفت و اجرای کامل پروژه جایگزین نیز تا دو سال آینده به طول خواهد انجامید.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: این کلان‌شهر در مرکز کشور محل تردد مسافران زیادی است، با این وجود استراحتگاه مسافران در یکی از ورودی‌های اصلی شهر بدون ایجاد جایگزین مناسب از بین برده شد، به طوری که در حال حاضر در این ورودی شهر حتی یک سرویس بهداشتی مناسب برای مسافران وجود ندارد و محوطه و تجهیزاتی برای توقف خودروها در این محل اندیشیده نشده که این مسائل باعث تجمع خودروها در برخی از اضلاع میدان شده و خطراتی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تمام این مشکلات ناشی از تغییر هندسه میدان امام (ره) است، می‌افزاید: ما در مدیریت شهری پیگیر رفع این معضلات هستیم، اما نباید قول و وعده نابجا داد زیرا نمی‌توان کار را زودتر از زمان‌بندی قرارداد به اتمام رساند.

میرنظامی تصریح می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اتمام پروژه میدان مقاومت در اولویت است و اجرای پروژه‌های میدان امام حسین (ع) و میدان امام (ره) نیز به ترتیب در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

کد خبر 552378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.