التهاب‌های پوستی‌ زیر سایه کرونا

در دو سال شیوع کرونا تغییرات زیادی در سبک زندگی هر کدام از افراد جامعه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری به‌وجود آمده است. شستن مرتب دست‌ها احتمال دارد در آینده با خشکی پوست و عوارض ناشی از آن همراه باشد و استفاده مرتب از آب‌رسان، مرطوب کننده، ضدآفتاب برای مراقبت از پوست لازم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان، عمده مردم امراض قبلی خود را تقریباً فراموش کرده‌اند و تنها نگران ابتلا به این ویروس منحوس هستند. تا زمانی‌که روش درمانی قطعی این بیماری کشف شود، لازم است پروتکل‌های بهداشتی را با دقت رعایت کرد.

این ویروس با روش‌های مختلف به بدن آسیب می‌زند و نباید از عوارض آن بر سلامت پوست غافل شد. علائم پوستی کرونا یکی از نشانه‌های احتمالی در COVID_19 معرفی شده که یک بیماری عفونی ناشی از SARS‐CoV‐2 است. این بیماری نخستین‌بار در دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی و در مارس ۲۰۲۰ به وسیله سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است.

ظهور التهاب‌های پوستی به عنوان نشانه ابتلاء به ویروس غیرعادی نیست؛ نمونه‌اش بیماری آبله مرغان است که با ظهور دانه‌هایی روی پوست همراه است، اما پژوهشگران معتقدند انواع مختلف عارضه‌های پوستی با کووید -۱۹ مرتبط است. COVID‐19 به یک بیماری پاندمی (بیماری همه گیر جهانی) تبدیل شده و توانایی آن را دارد که سیستم‌های مختلف ارگان را تحت تأثیر قرار دهد و همراه با تب، سرفه خشک و تنگی‌نفس و طیف گسترده‌ای از علائم همراه است؛ اما تظاهرات پوستی این بیماری به علت نوظهور بودن به طور گسترده مورد بحث قرار نگرفته است.

بروز بیماری شایع پوستی در کرونا

ندا ادیبی، عضو انجمن متخصصان پوست آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص اهمیت خودمراقبتی از پوست برای کاهش بیماری‌های مزمن پوستی درکرونا اظهار می‌کند: قبل از دوران کرونا توصیه‌ها به بیماران پوستی برای شست‌وشوی کمتر دست‌ها با آب بود تا با مواد شوینده زیاد در تماس نباشند، اما در دوران کرونا بیماران پوستی با چالش جدید شست‌وشوی مرتب دست‌ها و ضد عفونی مواجه شدند که توصیه‌های مراقبتی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا بود و مواد شوینده آسیب‌های پوستی را برای آن‌ها به دنبال داشته است.

التهاب‌های پوستی‌ زیر سایه کرونا

وی می‌افزاید: بیماران با شست‌وشوی مرتب دست‌ها، استفاده مداوم از مواد ضدعفونی و داشتن مرتب ماسک صورت دچار عوارض پوستی شدند. استفاده از ماسک و شیلد صورت برای ساعت‌های طولانی باعث ایجاد تعریق و رطوبت در پوست افراد شده است و بروز انواع بیماری‌های قارچی، عفونت‌های باکتریایی، جوش و التهاب‌های پوستی در کرونا وجود داشت.

این عضو انجمن متخصصان پوست آمریکا تاکید می‌کند: طیف وسیعی از بیماری‌های قارچی و حساسیت‌های پوستی در کرونا زیر ماسک صورت شدت پیدا کرده است. شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها، افزایش مراجعه‌کننده‌های حساسیت‌های پوستی به مطب پزشکان پوست را به دنبال داشته است؛ بیمارانی که ضایعات اگزمایی مثل خارش، پوسته‌ریزی، لک‌های پوستی و دانه‌های آبکی در پوست دست پیدا می‌کردند.

ادیبی تصریح می‌کند: بیماری هزار چهره کرونا، پوست را به عنوان بزرگ‌ترین ارگان بدن درگیر کرده است. ویروس کرونا طیف وسیعی از علائم مانند آبله‌مرغان، سرخی و راش‌های پوستی، ضایعات تاولی و کهیر را ایجاد یا علامتی را در بیماران کرونایی مثل انگشتان مایل به آبی را به خصوص در بین‌کودکان به همراه داشت.

کودکان مبتلا کرونا و تورم انگشتان با لکه‌های‌های قرمز

این عضو انجمن متخصصان پوست آمریکا ادامه می‌دهد: کودکانی که مبتلا به کرونا می‌شدند، دچار تب و تورم انگشتان بودند و لکه‌های‌های قرمز و بنفش را روی انگشتان پیدا می‌کردند. در واقع بیماری کرونا طیف وسیعی از این علائم را برای مبتلایان داشت. بعد از اینکه بیمار مبتلا به کرونا بهبود پیدا می‌کرد با ریزش شدید مو، شکنندگی ناخن، ریزش ابرو، ریزش مژه و عوارض پساکرونا درگیر بود. کرونا از بدو شروع تا انتهای ماجرا به طور کامل سیستم پوست بیمار مبتلا را درگیر می‌کرد و در سیستم‌های مراقبتی، زمان ابتلاء و بعد از آن چالش عظیمی را در رشته پوست ایجاد کرده و هنوز هم برخی بیماران با این نوع مشکلات درگیر هستند.

وی تاکید می‌کند: حدود ۳۰ درصد افرادی که کرونا دارند ممکن است علائم پوستی را تجربه کرده باشند. به وضوح دیده می‌شود حداقل در دوره شیوع ویروس کرونا داروهایی مثل کورتون، داروهای ضدویروسی و رمدسیویر موجب بروز علائم و عوارض پوستی در مبتلایان به کرونا می‌شود.

این عضو انجمن متخصصان پوست آمریکا درخصوص اینکه احتمال دارد که بیمار هیچ علامتی از کرونا را نداشته باشد و تنها با علائم پوستی و تب به پزشک مراجعه کند، اظهار می‌کند: در هنگام بیماری فرد علائم جدی پیدا می‌کند و عوارض داروهای مصرف شده را در سطح پوست دارد. در این اپیدمی هر علامتی در پوست همراه با تب، سرفه، گلودرد و آبریزش بینی که با ابتلاء به بیماری کرونا مرتبط بود مشکوک است. در بین کودکان علامت معروف تورم انگشت‌های دست و پا است و کودکان مبتلا به کرونا حالت قرمزی و نقاط بنفش رنگ را در انگشت‌های دست و پا دارند؛ مانند حالت خون‌مردگی زیر پوستی که ایجاد می‌شود و علامت بسیار شایعی است. کودکان بیمار با این علامت مشکوک به کرونا هستند.

ادیبی درمورد شیوع ریزش مو در بین بیماران مبتلا به کرونا می‌گوید: اگر بیمار کرونایی منابع خوبی از ویتامین و آهن را در دوران نقاهت دریافت کند و شدت استرس را کاهش دهد، رویش مو کاهش پیدا می‌کند. در دوران نقاهت بیماری کرونا معمولاً داروهای ضدویروسی مصرف می‌شود که مولد ریزش مو در بین بیماران مبتلا به کرونا می‌شود که اغلب این علائم گذرا بوده و نیازمند مداخلات درمانی است.

وی تصریح می‌کند: بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند با ضایعات چربی و قارچ‌های موجود در پوست بالاتنه بدن و بازوها به پزشکان متخصص پوست مراجعه می‌کنند و این اتفاق به دلیل سیستم ایمنی بدن در دروان ابتلاء به کرونا تضعیف شده است. پوسته‌ریزی روی زانو و آرنج و بیماری‌های خود ایمنی مثل لوپوس به دلیل التهاب بیماری کرونا بروز پیدا می‌کند که نیازمند مداخلات درمانی برای بهبودی کامل است.

شست‌وشوی زیاد دست‌ها و عارضه اگزما در کرونا

مطالعات نشان می‌دهد «اگزما» اصطلاحی کلی برای انواعی از ضایعات پوستی بوده که همراه با قرمزی، خارش و یا جوش‌های کوچک (راش) است. اگزما در اغلب موارد همراه با خارش زیاد بوده که خاراندن محل ضایعه موجب قرمزی و التهاب در آن ناحیه می‌شود. اگزما بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود هرچند بالغان نیز دچار این بیماری می‌شوند. شیوع اگزما بسیار زیاد است، اما خوشبختانه در اغلب موارد قابل است.

علائم اگزما اغلب با لکه‌های قرمز رنگ و خارش‌دار روی گونه‌ها، چانه و یا سطح پوست سینه کودک همراه است. اگزما در بالغان ممکن است با لکه‌های قرمز رنگ و خارش‌دار روی گردن، سطح داخلی آرنج و یا پشت زانو مشاهده شود.

ابوالفضل جویا، عضو هیئت درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت محافظت از پوست در اپیدمی کرونا اظهار می‌کند: ویروس کووید -۱۹ از طریق دست‌ها بیشترین احتمال انتقال را دارد. این ویروس بعد از برخورد فرد با دست‌ها و یا با مواردی که با مخاط ارتباط دارد از طریق دهان یا چشم جذب بدن می‌شود. با توجه به اینکه ویروس کرونا از این طریق وارد بدن افراد شده و ایجاد بیماری می‌کند؛ بنابراین همه پزشکان به افراد توصیه دارند که به خوبی دست‌های خود را در این اپیدمی شست‌وشو دهند.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از افراد در اثر شست‌وشوی زیاد دست‌ها دچار عارضه اگزما در دست‌ها می‌شوند و این عارضه خطر مضاعفی است که می‌تواند مشکلات آن‌ها را در این اپیدمی افزایش دهد. روی دست یک لایه محافظتی وجود دارد که باعث جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن می‌شود. ضروری است در اپیدمی از آسیب‌دیدگی پوست پیشگیری کنیم. وقتی که پوست آسیب ببیند و ویروس به مخاط برسد بیماری را در بدن ایجاد می‌کند. در اگزما معمولاً سد دفاعی پوست شکسته می‌شود؛ بنابراین کرونا ویروس قادر است از طریق مخاط، پوست آسیب دیده نیز جذب شود.

این عضو هیئت درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: علاوه بر اینکه که افراد شست‌وشوی مناسب را انجام می‌دهند باید در دوران کرونا مواظب اگزماهای دست‌های خود باشند تا کمتر دچار آسیب دیدگی شده و بتوانند از پوست دست خود محافظت کنند. یکی از راهکارهای معمولی برای کاهش عارضه دست‌ها در کرونا استفاده از مواد شوینده‌ای مثل «پن‌ها» است که کمترین آسیب را به دست افراد وارد می‌کند.

التهاب‌های پوستی‌ زیر سایه کرونا

لزوم استفاده از «پن‌ها» مختص دست‌های خشک یا اگزمایی

این عضو هیئت درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌افزاید: اگر لزوم شستن دست‌ها برای افراد ایجاد می‌شود، بهترین راهکار شست‌وشوی دست‌ها با استفاده از «پن ها» است. شست‌وشوی دست‌ها با «پن‌هایی» که مختص دست خشک یا اگزمایی است، خیلی مفید واقع خواهد شد.

جویا تصریح می‌کند: روش بعدی استفاده از دستکش‌های از جنس لاتکس است؛ اگر علت اگزما شناخته شود محافظت از دست‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.

کد خبر 552273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.