خسارات جبران‌ناپذیر کم‌آبی‌های اخیر به فضای سبز شهر

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کم آبی سال‌های اخیر باعث ضعیف شدن درختان و ناتوانی در تحمل آسیب‌ها و آفت‌های محیطی و هجوم بیماری‌های مختلف به آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید امیر سامع صبح امروز _یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه_ در بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حفظ میراث طبیعی تجدیدناپذیر وظیفه آحاد مردم است، اظهار داشت: استفاده از روش‌های مناسب و فناورانه در تأمین آب و آبیاری و افزایش کیفیت و رشد حجمی درختان این شهر و حفاظت و نگهبانی از این میراث و رساندن این مخلوقات با ارزش خداوند به نسل‌های بعدی وظیفه همگانی است.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به خصوص در ماه‌های اخیر وضعیت آبرسانی به درختان شهر به دلیل نبود آب در زاینده رود و کاهش شدید ظرفیت خروجی‌های چاه‌های آب بسیار نامناسب بوده است، درختان شهر به خصوص درختان حاشیه مادی‌ها و انهار با روند بسیار فقیر آبیاری در ماه‌های اخیر مواجه بوده‌اند و کم آبی سال‌های اخیر باعث ضعیف شدن درختان و ناتوانی در تحمل آسیب‌ها و آفت‌‎های محیطی و هجوم بیماری‌های مختلف به آنها شده است که این وضعیت باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری به درختان شده و ادامه آن ممکن است باعث بروز یک فاجعه زیست محیطی شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اکنون که قرار است برای تأمین آب کشت کشاورزان، مقدار مشخص و محدودی آب در رودخانه جاری شود، به جهت حفظ فضای سبز و درختان شهر که میزبان آمد و شد و کسب و کار و تردد همه اهالی استان و یا وابستگان آنهاست، ضروری است از بابت تأمین حقابه محقق نشده شهر سهمیه‌ای در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه از استاندار و مسئولان مربوط انتظار داریم علاوه بر ۵۷ میلیون متر مکعبی که قرار است به کشاورزان شرق استان در رودخانه زاینده‌رود اختصاص یابد، عددی به درختان و فضای سبز شهر داده شود، تصریح کرد: این آب در رگ‌های خشکیده شهر که همان مادی و انهار شهر بوده، جاری شده و درختان حاشیه مادی‌ها از حق طبیعی و قانونی خود بهرمند می‌شوند.

سامع در خصوص تدوین برنامه و بودجه سال آینده شهرداری، گفت: پروژه‌هایی برای افزایش ظرفیت‌های جذابیت و رونق شهری و افزایش امتیاز شهر از نگاه شهروندان خصوصاً جوانان و همچنین گردشگران که با رویکرد ارتقای وضعیت محیط زیست اصفهان سازگار باشد، پروژه‌های کلانشهری از جمله باغ بزرگ ملل، بوستان‌های قرآن و نهج‌البلاغه، توسعه باغ گل‌ها و باغ پرندگان، بوستان ورزشی و تفریح، بوستان یادمان شهدا تعریف شود.

وی افزود: تقویت زیرساخت‌های شهر هوشمند که علاوه بر آنکه اصفهان را به سمت کسب شاهراه‌های لازم برای مدیریت شهری هوشمند سوق می‌دهد، زمینه لازم را برای رشد و رونق کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان که از ظرفیت‌های مهم شهرمان بوده، فراهم می‌سازد. قطعاً توسعه این زیرساخت‌ها به ارائه خدمات غیرحضوری و بهنگام کمک شایانی کرده و رضایت شهروندان در ارائه خدمات سریع و با کیفیت و تکریم آنان را به دنبال خواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به توجه به احیا و ایجاد مساجد به عنوان نور در کالبد شهری، ادامه داد: توجه ویژه به ارتقای وضعیت فرهنگی اجتماعی و کالبدی در اقصی نقاط محلات شهر و بافت تاریخی از رویکردهای مهم مدیریت شهری در این دوره است که امیدواریم مجموعه همکاران در شورای شهر با بررسی دقیق و وقت گذاری کامل که در بررسی موضوع برنامه و بودجه در کمیسیون‌ها در حال انجام است، مسائل مهم و مورد نیاز شهر را در جهت پیشرفت فراهم و تثبیت کنند.

کد خبر 552231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.