آیا آب خلیج‌فارس قابل انتقال به اصفهان است؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد واحد اصفهان گفت: درصورتی‌که نگاهی آینده‌نگرانه به موضوع انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران و اصفهان داشته باشیم، مطمئناً این اتفاق رقم خواهد خورد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی پیشنهاداتی درگذشته، تصمیم بر انتقال آب خلیج‌فارس به سمت دشت مبارکه و استفاده از آن اتخاذ شد؛ البته وقوع این طرح در آینده دور از انتظار نخواهد بود.

وی درخصوص مشکلات موجود و تأثیرگذار در مسیر انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران افزود: با مشکل تأمین آب شرب و سرمایه‌گذاری مواجه هستیم. سرمایه‌گذاری در این زمینه با نگاهی اقتصادی همراه نیست؛ بلکه این موضوع درگیر نگاهی تدبیرمنشانه برای فرار رو به جلو از یک مصیبت دیگر است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد واحد اصفهان ادامه داد: موضوع انتقال آب به فولادمبارکه به صورت بسیار جدی مطرح است. باید توجه داشته باشیم اگر تصمیم استفاده از آب‌شیرین‌کن در حاشیه خلیج فارس مطرح است، در مقابل باید تصمیمی برای آب برگشتی نیز اتخاذ شود. با وجود آب‌شیرین‌کن، آب برگشتی شورابه‌ای است که می‌تواند به معضلی تبدیل و خلیج فارس را نابود کند.

وی تصریح کرد: در ژاپن، چین و اندونزی از آب دریا در حد خیلی کم برای استحصال طلا بهره‌گیری می‌شود. از این قبیل کارها در سراسر دنیا انجام می‌شود و ازآنجاکه فاصله چادرملو تا اصفهان چندان زیاد نیست و در پروژه‌ای شش ساله، آب خلیج‌فارس را به چادرملو انتقال دادند، انتقال آب به اصفهان نیز ممکن است.

کد خبر 551967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.