اولین ثمره سفر رئیس‌جمهور به مسکو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، نهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گشایش اعتبار ساخت نیروگاه برق سیریک توسط روس‌ها» به بررسی اظهارات وزیر اقتصاد پرداخت و نوشت: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حال تلاش برای کم کردن فاصله طبقاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه است، افزود: شتاب تورم نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافت و کاهش تورم در ماه‌های آتی نیز استمرار خواهد داشت.

احسان خاندوزی، روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران افزود: آنچه امروز بیشترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است عدالت اقتصادی است؛ ما که تفسیر عدالت اسلامی را از آموزه‌های شهید مطهری و سایر اندیشمندان آموخته‌ایم می‌دانیم که عدالت فقط توزیع درآمد نیست و تمام حقوق و آزادی‌های قانونی نیز ستون‌های عدالت هستند. وی افزود: مقابله سیستمی با علل فقر، بسترسازی برای فرصت برابر، پاسداشت حقوق سرمایه‌گذار، ستیز با رانت و ربا و مراعات حقوق در قراردادها همه عدالت اقتصادی معنا می‌دهد. توجه به توزیع ثروت طبیعی و هم دسترسی آحاد اقتصادی مردم به پول و اعتبار و هم مالیات‌گیری و ستاندن یارانه فقرا همه ابعاد عدالت اقتصادی است.

وزیر اقتصادی و دارایی ادامه داد: این در حالی است که باوجود تلاش از ابتدای انقلاب هنوز جامعه تا رسیدن به تراز عدالت فاصله دارد و در سه سال اخیر فاصله اقتصادی با شاخص عدالت بیشتر شده است.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب همین موضوع است؛ ایشان در سال ۹۹ در باب اقتصادی فرمودند که به عدالت اقتصادی نرسیدیم. علاوه بر مشکلات نمره مطلوبی در باب عدالت نیاوردیم و تلاش فکری و عملی به رفع مشکل معیشت طبقات پایین نرسید. به گفته وزیر اقتصاد، دولت سیزدهم با این دغدغه اساسی کار خود را آغاز کرد و در حال تلاش برای کم کردن فاصله طبقاتی است. به اعتقاد دولت سیزدهم تحقق عدالت اقتصادی از اقتصاد مردمی می‌گذرد و برای تحقق عدالت اقتصادی باید شنوای مسائل مردم باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: شتاب تورم در ماه‌های گذشته کم شده است و چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید شتاب تورم کاسته شده است. تورم ماهانه از حدود سه درصد در پایان دولت قبل در ماه‌های اخیر به حدود دو درصد کاهش یافته است. تورم سال آینده به طور ملموس کمتر از امسال و از سال‌های ۱۴۰۲ به سطح بهتری خواهد رسید.

خاندوزی گفت: تورم کنونی بالا و نامطلوب است، اما در صورت استمرار سیاست دولت تورم به رقم قابل توجهی کاهش خواهد یافت. نباید توجیه‌گر وضع موجود باشیم و با تلاش مسئولان شاخص‌ها در حال بهبود است اما وضعیت راضی‌کننده نیست.

اولین ثمره سفر رئیس‌جمهور به مسکو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیسی: دستور می‌دهم دولتی‌ها از ساحل عقب بنشینند» به بررسی اظهارات رئیس جمهور پرداخت و نوشت: تقریباً همه رؤسای جمهور ۳۰ سال اخیر با ساحل‌خواری دولتی‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و دستوراتی عامه‌پسند صادر فرموده‌اند، اما در پایان دولت‌ها نتیجه اشغال بیشتر ساحل به دست دستگاه‌های دولتی و قطع بیشتر دست مردم از ساحل آبی خزر بوده است، به طوری که مسافران عامه برای دیدن دریا یا رسیدن به لب آب باید کیلومترها رانندگی کنند و ویلاهای لوکس و قطاروار دولتی و دستگاه‌ها و نهادهای دیگر را تماشا کنند، تا مگر راهی یا رخنه‌ای به ساحل بیابند! حتی برخی از نهادها و دستگاه‌های منفعل و بی‌اثر و بی‌خاصیت دولتی و غیردولتی که بود و نبودشان هیچ تأثیری در سرنوشت اجرایی کشور ندارد، تأثیر شأن در اشغال ساحل و کوتاه کردن دست مردم از دریا کاملاً مبرز و روشن است! رئیس دولت سیزدهم نیز این بار دستور قطعی و اکید برای عقب‌نشینی دولتی‌ها از ساحل صادر کرد.

هرچند دولتی‌ها راه‌های بی‌اثر کردن و دور زدن دستورات مافوق را به خوبی بلدند و در این مورد خاص نیز به‌جای قلع و قمع و تخریب ویلاهای لب دریا به ساخت و پرداخت توجیهات و آئین‌نامه‌های بی‌اثر کردن دستور رئیس‌جمهور رغبت بیشتری نشان خواهند داد، اما قاطعیت و سابقه چندین ماهه شخص رئیس دولت سیزدهم در پیگیری و اجرای دستورات خود که در مواردی مثل راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل شده هویداست، این امید را به مردم می‌دهد که در آینده نزدیک ساحل را از اشغال ویژه‌خواران دولتی خارج شده ببینند و بتوانند چشمی به آبی دریای شمال روشن کنند. هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که باید در اختیار عموم مردم باشد، اشغال کند، باید به آن میزانی که قانون در نظر گرفته، عقب نشینی را انجام دهد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که روز گذشته و در پانزدهمین سفر استانی، به گیلان رفته است، عصر دیروز در دیدار با نخبگان، علما، خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم افزود: باید با انتخاب مدیرانی جوان و تحول خواه برای کارآمد کردن دستگاه‌ها اقدام شود. وی با بیان اینکه این مهم را به استاندار گیلان نیز گفتم و به بقیه مدیران کشور نیز تأکید دارم، گفت: لزوم تحول در کشور تغییر نگرش مدیریت با استفاده از مدیران خلاق است.

اولین ثمره سفر رئیس‌جمهور به مسکو

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمایت نمازگزاران تهران از مقاومت مظلوم یمن‌» نوشت: راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم یمن، بعد از نماز جمعه هشتم بهمن ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار شد. راهپیمایان ضمن اعلام همدردی با مردم قهرمان یمن، خشم و نفرت و انزجار خود را علیه جبهه عبری عربی و رژیم سعودی و آمریکای مستکبر و صهیونیست کودک‌کش فریاد کشیدند. همچنین مردم تهران نیز پس از اقامه نماز جمعه در مصلی امام خمینی (ره) به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی، در حمایت از مردم یمن راهپیمایی کردند.

نمازگزاران تهرانی در این راهپیمایی شعارهایی نظیر «الله اکبر»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر آل سعود»، «مرگ بر اسرائیل»، «سکوت در برابر جنایت، خیانت است» و «درود بر یمنی» سر دادند. نمازگزاران همچنین با انتقاد از سکوت و انفعال مجامع حقوق بشری و بین‌المللی در مقابل جنایات سعودی‌ها در یمن، خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به بحران انسانی در یمن شدند. دیگر اینکه در شهرهای اطراف تهران مانند ورامین نیز مردم با راهپیمایی انزجار خود را کشتار مردم مظلوم یمن فریاد کشیدند.‌

اولین ثمره سفر رئیس‌جمهور به مسکو

کد خبر 551904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.