مردم حساب مسئولان بی‌تدبیر را از دین جدا کرده‌اند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: افتخار ما است که مردم با همه سختی‌هایی که در بخش مالی دارند و برخی بی تدبیری‌ها از مسئولان می‌بینند، اما آنها را از دین جدا کرده و می‌دانند امام و رهبر معظم انقلاب دقیقاً همان مسیری که ائمه می‌رفتند را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز _جمعه هشتم بهمن‌ماه_ در خطبه‌های نمازجمعه اصفهان اظهار کرد: خودم و همه شما را به تقوای الهی و ترک معاصی دعوت می‌کنم. امید است خداوند به ما توفیق عبادت و بندگی خود را عطا فرماید. خداوند می‌فرمایند "مؤمن کسی است که وقتی خدا را یاد کند، قلبش می‌ترسد و می‌لرزد". منظور از ترس این است که مؤمن گاهی از ابهت خدا و عبادت در برابر حضرت حق خوف قلبی پیدا می‌کند و گاهی به این علت که نمی‌داند آیا وظیفه خود را در برابر خداوند انجام داده یا نداده، می‌ترسد.

وی با بیان اینکه یاد خدا تنها به گفتن تسبیحات نیست و مهم‌تر این است که هنگام انجام دادن یک وظیفه یا ارتکاب حرام، به یاد خدا بیفتیم و آن را ترک کنیم، افزود: کسی که خدا را اطاعت می‌کند یعنی هنگام فرارسیدن امری واجب فوراً به یاد خدا می‌افتد، کارها را ترک می‌کند و وظیفه را انجام می‌دهد یا زمانی که کار حرامی به وی پیشنهاد شده به یاد خدا می‌افتد و شیطان و هوای نفس را کنار می‌نزد، لذا در روایتی پیامبر (ص) می‌فرمایند «کسی که از خدا اطاعت کند یاد خدا را کرده است. گرچه نماز (مستحب) او کم است، اما اطاعت خدا را می‌کند.» و خداوند هم می‌فرمایند "متقین کسانی هستند که وقتی طایفه‌ای از شیطان بر آنها می‌خواهد مسلط شود به یاد خدا می‌رفتند و در آن کار نمی‌روند".

امام جمعه اصفهان ادامه داد: شیطان نمی‌تواند بر متقین مسلط شود، اما افرادی که شیطان بر آنها مسلط است، یاد خدا را فراموش می‌کنند، گناه می‌کنند و به ذهن آنها خطور نمی‌کند که کاری خلاف انجام می‌دهند؛ اینان واجب را ترک کرده یا آن را درست انجام نمی‌دهد. یکی از بالاترین موضوعاتی که خدا از خلق خود می‌خواهد، انصاف است یعنی آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود دوست نداری برای دیگران دوست نداشته باش، دوم اینکه با برادران دینی و همسایگان خود مواسات داشته باش یعنی اگر می‌توانی مشکلی را حل کنی آن را انجام بده و سوم اینکه در همه جا و در همه حال یاد خدا باش.

وی اضافه کرد: گاهی خداوند برخی را مذمت می‌کنند و می‌فرمایند "وقتی در سختی می‌افتند به یاد ما می‌افتند و وقتی نعمت دارند یاد ما نیستند". در سوره عنکبوت خداوند می‌فرمایند "وقتی سوار کشتی می‌شوند و آب دریا موج بر می‌دارد هیچ راهی جز تمسک به خدا نمی‌بینند و با نیت خالص خدا را می‌خوانند. وقتی آنها را به خشکی می‌رسانیم و از تلاطم دریا نجات می‌یابند مشرک می‌شوند". مشرک به این معنی که انسان در سختی میان است هیچکس جز خدا کاره‌ای نیست، اما در خشکی خیال می‌کند می‌شود تکیه بر دیگران کرد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به اهل ذکر در قرآن، افزود: در قرآن این افراد چند گروه‌اند؛ برخی افراد از یاد خدا بدشان می‌آید و مشمئز می‌شوند. برخی هنگام داشتن نعمت یاد خدا نیستند و موقع سختی یاد خدا می‌کنند و برخی نیز از یاد خدا لذت می‌برند. امام سجاد (ع) می‌فرمایند «خدایا با یاد تو قلب من حرکت می‌کند و با مناجات با تو خوف از من می‌رود و آرامش قلب می‌یابم».

وی ادامه داد: وقتی هنگام شهادت امام مجتبی (ع) اشک از چشمانشان جاری بود پرسیدند چرا گریه می‌کنید؟ ‏‬و امام پاسخ دادند "برای دو چیز گریه می‌کنم؛ یکی اینکه از بستگان جدا می‌شوم و دیگری خوف مرتبه است". یعنی وقتی پرده کنار می‌رود نمی‌دانم چه کرده‌ام. امام سجاد (ع) اینگونه استغفار می‌کنند که "خدایا از هر لذتی که جز لذت یاد تو باشد طلب مغفرت می‌کنم و از هر راحتی که به‌جز راحتی انس با تو باشد استغفار می‌کنم". توبه ائمه از این است که چرا به‌جز یاد خدا از چیز دیگری لذت برده‌اند.

امام جمعه اصفهان در خطبه دوم نماز جمعه اظهار کرد: پیروزی ورزشکاران و ورود آنها را به جام‌جهانی در این ماه بزرگ و پر خاطره تبریک می گویم. بهمن‌ماه ماهی پر خاطره برای ایرانیان، شیعیان و مسلمان است. چه سختی‌هایی در اوایل بهمن‌ماه برای مردم و روحانیون بود و بختیار اجازه ورود امام (ره) به ایران را نمی‌داد؛ روحانیون در دانشگاه تحصن کردند و دانشجویان علیه شاه و شاپور بختیار شعار می‌دانند. در روز ۱۲ بهمن پیروزی بسیار بزرگ برای جامعه اسلامی یعنی بازگشت پیروزمندانه امام (ره) پس از ۱۵ سال تبعید اتفاق افتاد.

وی افزود: خداوند عنایت کردند، امام (ره) به سلامتی و کمال قدرت وارد کشور شدند و به سرعت انقلاب به پیروزی رسید و دشمنان اسلام و ایران ابتر ماندند و به زباله‌دان تاریخ سپرده شدند. تمام این موارد با سختی‌ها روبه‌رو بود، اما نهایت آن، پیروزی بود. در حال حاضر که در آستانه چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، در تمام جهات پیشرفت حاصل شده است. امام (ره) هنگام تحریم کشور توسط آمریکا فرمودند "اگر ۱۰ تا ۱۵ سال تحریم آنها طول می‌کشید خوب بود" ایشان تحریم را یک نعمت خوب در راستای خود باوری می‌دانستند تا از این طریق کمر همت را برای خودکفایی ببندیم. با همین روحیه جلو رفتیم و کارهای عظیمی انجام شد؛ دشمن گرچه تحریم‌هایی بر ما اعمال کرد، سختی‌هایی کشیدیم و فرزندان ما به شهادت رسیدند، اما در طول تاریخ چنین اتفاقی نیفتاد که کشوری کوچک در مقابل کل دنیای کفر بایستد و پیروز شود.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: هشت سال جنگ با تمام دنیا چیز کمی نیست. یاد ندارم در تاریخ جنگی هشت ساله وجود داشته باشد. هشت سال آن هم برای کشوری که تازه انقلاب کرده، وسایل جنگی ندارد، سران ارتش آن فرار کرده یا به درک واصل شده‌اند و…. البته دشمن نیز با همین خیالات فکر کرد فرصتی پیش آمده تا بر ما پیروز شود، اما یک وجب از خاک را از دست ندادیم؛ با وجود اینکه شاهان سابق با هر هجومی که می‌شد بخشی از کشور را از دست می‌دادند. برای نخستین بار در طول تاریخ هشت سال با دنیای کفر جنگیدیم و پیروز شدیم و بعد فکر کردند با تحریم‌ها می‌توانند کشور را از پای در آوردند.

وی اضافه کرد: هفته قبل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صراحت گفت "فشار حداکثری بر ایران، شکست خفت باری برای ماست". این گفته را دست کم نگیرید که پس از سال‌ها تحریم، شکست بد و خفت‌بار خود را اعلام می‌کنند. برخی متوجه این موضوع نیستند و در فضای مجازی حرف‌هایی می‌زنند. این فهم، مقدمه‌ای برای آمدن حضرت مهدی (عج) است؛ اگر مردم حق را از باطل تشخیص دهند به حضور حضرت مهدی (عج) نزدیک می‌شویم. افتخار ما است که مردم با همه سختی‌هایی که در بخش مالی دارند و برخی بی تدبیری‌ها که از مسئولان می‌بینند، اما حساب دین را از این مسائل جدا کرده و می‌دانند امام و رهبر معظم انقلاب دقیقاً همان مسیری که ائمه می‌رفتند را در پیش گرفته‌اند.

وی افزود: خدا گواه است که بر اساس آنچه من از تاریخ بشر می‌دانم، حکومتی در بین حکومت همه انبیا و اولیا، بالاتر از حکومت جمهوری اسلامی نیست. همواره دشمن در مقابل انبیا و اولیا بوده و شعور مردم مانند حال حاضر نبوده است و اعتقاد این است که هرچه شعور و فهم انسان‌ها بالاتر رود قدرت دین بیشتر خواهد شد. جهاد تبیین یعنی همه باید مجادله کنید و مسائل را برای مردم باز کنید، زیرا دشمن حرف‌ها را تحریف می‌کند.

وی اضافه کرد: دشمن ما آمریکا، دنیای کفر و کسی است که صدها رسانه راه انداخته تا فکر مردم را عوض کند. مکاران در حال حاضر در همه‌جا هستند تا به مردم ضربه بزنند. در این موقعیت بی‌تدبیری‌هایی هم بوده، اما پیشرفت‌ها و گاهی جهش‌هایی داشته‌ایم که همگی با عنایت خداوند بوده است. امیدواریم دعای آن حضرت همراه ملت ما باشد و همچنان روز به روز پیروزتر باشند.

کد خبر 551789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.