بررسی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان

گردهمایی اعضای ادوار و اعضای فعلی شورای شهر اصفهان به منظور بررسی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این گردهمایی، اظهار کرد: در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به این نتیجه رسیدیم که به منظور بررسی بودجه سال آینده شهر از دیدگاه‌های صاحب نظران و اعضای شورای دوره‌های گذشته استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه‌ای دیگر هم میزبان اساتید دانشگاه و کارشناسان بودجه نویسی بودیم که پیشنهادهای خوبی ارائه شد، افزود: با برگزاری این گونه جلسات و هم‌افزایی می‌توانیم بودجه مطلوبی را برای سال آینده تصویب کنیم، در حال حاضر بودجه ۱۴۰۱ شهرداری در هفت کمیسیون شوراها با حضور رؤسای سازمان‌ها و معاونت‌ها و مناطق در دست بررسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه انتخاب دو محله از هر منطقه برای اجرای پروژه‌های محله‌محوری بر اساس دیدگاه حاضران انتخاب کامل و درستی نیست، ادامه داد: باید بازدیدهای میدانی توسط شورا و شهرداری انجام شود تا مانند گذشته پروژه‌های غیرضروری و غیر لازم اجرایی نشود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه مالی آنالیز ۱۰ سال گذشته عملکرد شهرداری را احصا کرده که سال ۱۳۹۵ بهترین سال به لحاظ درآمد بوده است که اگر ملاک قرار می‌گرفت با توجه به تورم موجود بودجه باید ۱۵ هزار میلیارد می‌شد، اما اکنون با توجه به چند برابر شدن هزینه‌ها، درآمد جزئی اضافه شده است.

نورصالحی تصریح کرد: دغدغه این است در تهیه بودجه و اداره شهر به مردم فشار نیاید، اما نیازها سر جای خود قرار دارد که در این راستا باید توازن برقرار کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مشارکت ایده جدیدی است ادامه داد: باید زمینه واگذاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم، البته با استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادات نخبگان و صاحبان ایده بتوانیم بودجه‌ای اثربخش تنظیم و به تصویب برسانیم.

ضرورت مدیریت بهینه شهرداری

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این گردهمایی اظهار کرد: شهرداری همچون بوستانی است که باغبان آن در هر دوره تغییر می‌کند و هر باغبان در دوره‌ای که مسئولیت دارد، باید مدیریت بهینه برای رشد نهال شهرداری را انجام دهد.

وی افزود: هفته آینده بودجه در کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بررسی و پیشنهادهایی که توسط نخبگان شهر مطرح شده در آن در نظر گرفته می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اولین سالی است که بودجه بر اساس برنامه تدوین می‌شود، تصریح کرد: نزدیک زمان اصلاح بودجه، رویکرد بازنگری هم کلید می‌خورد.

اجرای ۱,۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در دل محله‌های شهر

سید امیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یک‌هزار میلیارد تومان پروژه سال آینده در محله‌های شهر اجرا می‌شود که سطح عملکرد محله‌ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر عدد متمرکز به نوعی مناطق چهار، پنج و شش معین برخی پروژه‌های مناطق می‌شوند، گفت: به طور مثال برای یک پروژه که ساخت دو خیابان در منطقه دو تعریف شده ۲۵ و ۳۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که علاوه بر سهم متمرکز، از اعتبارات منطقه پنج نیز برای اجرای این پروژه‌ها استفاده خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه، رویکردی فرآیندی است، ادامه داد: ماهانه جلساتی در قالب کمیسیون‌ها برای بودجه برگزار می‌کنیم، اما وقت برای نحوه اجرا و فرآیندها در نظر نمی‌گیریم که این بسیار مهم است.

ضرورت رسیدگی به مناطق محروم شهر

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: اعضای شورای شهر ادوار گذشته نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به بودجه مطرح کنند تا بتوانیم بودجه منطقی به تصویب برسانیم.

وی افزود: مسئله مهم امروز رسیدگی به مناطق محروم است که در شأن اصفهان نیست اگر چه قصه آب را با توجه به سبقه خودمان بر عهده گرفتیم، در حالی که رفع آن از دست ما خارج است، البته این مشکل تحت هیچ عنوان قابل حل نیست، اما متوقع هستیم صاحب‌نظران شهر در این مورد اظهار نظر کنند تا به یک راهکار اصولی دست یابیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در هر منطقه دست می‌گذاریم یا بافت فرسوده آن‌چنانی دارد و یا در عین دارا بودن منطقه‌ای محروم است ادامه داد: عدم تغییر کاربری و تفکیک‌ها لکه‌هایی در اقصی نقاط اصفهان ایجاد کرده که در جهت رفع آن قدم برداریم.

در تقسیم بندی پروژه‌ها به شاخص‌های ارزش محور توجه شود

محمود محمدی، عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این گردهمایی گام خوبی است، البته چنین نشست‌هایی در سال‌های نخست فعالیت شوراها برگزار و سپس کمرنگ‌تر می‌شود که امیدوارم این مهم تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: لازم شرایطی فراهم شود که معاونت برنامه‌ریزی شهرداری داشبورد و سامانه‌ها را تحت وب طراحی کند تا سایر شهروندان نیز این جزئیات و تحلیل‌ها را ببینند و جمع‌سپاری صورت گیرد.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های زیادی در شهر انجام می‌شود، بهتر آن است سطح فرهنگ مردم به بودجه و شناخت شأن به شورا و شهرداری بیشتر شود.

وی ادامه داد: اینکه در شهر پنج تا هفت میلیون برای هر شهروند هزینه می‌شود برای مردم باورناپذیر است، بنابراین باید فرصتی فراهم کنیم تا نگاه مردم در برنامه‌ریزی‌ها ارتقا یابد، زیرا اگر همگامی وجود نداشته باشد، بهترین بودجه هم که تصویب شود در مرحله اجرا با فشارها از جوانب مختلف روبرو خواهید شد و اثربخشی ندارد.

محمدی با تاکید بر اینکه بودجه از جنس شورا است، گفت: نگاه شورایی به بودجه ماهیت نظارتی و اثربخشی دارد که در این راستا می‌توان بر روی کمیت اعداد بودجه بحث کرد؛ نیاز شهری مانند اقیانوس است و اگر رودخانه‌ای به آن وارد کنید آن را تکان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بسته به شیوه‌های عمل، اجرا و نگاه می‌توان با هزینه‌های کم بیشترین بازخورد را بگیریم، گفت: باید به خلأ موجود در برنامه ریزی‌ها توجه بیشتری شود.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به افزایش چهار برابری بخشی از بودجه، خاطرنشان کرد: سرجمع بیش از سه هزار میلیارد تومان در بودجه برای فروش اموال، مشارکت و سرمایه گذاری پیش بینی شده که ۲۵ درصد بودجه را در برمی‌گیرد این در حالی است که اگر این مهم تحقق نیابد اساس بودجه را برهم می‌زند.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی پروژه‌های شهری شاخص و محله محور در بودجه اظهار کرد: باید بر اساس معیارهای دیگری بودجه را تقسیم‌بندی کرد، در این راستا باید در تقسیم‌بندی پروژه‌ها به شاخص‌های ارزش محور، کاهنده هزینه، درآمد زا و زمان محور توجه شود.

محمدی ادامه داد: به جای پروژه‌های شاخص شهری، پروژه‌های ارزش آفرین بگذارید برای مثال در پروژه مترو بیش از چند هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و الان مردم نسبت به آن ادراکی ندارند، اما پروژه‌هایی ارزش آفرین داریم هر چند کوچک اما مردم آن را درک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته پیرامون پراکندگی ساختمان‌های شهرداری مطالعاتی انجام شد، پیشنهاد داد: برای رونق مرکز همایش‌های بین المللی می‌توان جلسات شهرداری را در آنجا برگزار کرد.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پروژه‌هایی در بودجه تعریف شده که باعث افزایش درآمد می‌شود، گفت: سه هزار میلیارد پروژه تعریف شده، اما آیا تولید زمین می‌کند که اگر این مهم مشخص نشده باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه محله محور خوب است اما ۲۰۰ محله داریم که با این روند برای رشد و باید ۱۰ سال در نوبت بمانند، افزود: بهتر است پروژه‌های محله محور را موضوعی کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

محمدی با تاکید بر اینکه پروژه‌های کوچک محله‌ای که مردم هر روز با آن دست به گریبان هستند و مبلغ ریالی آن هم زیاد نیست بیشتر در ذهن مردم می‌ماند تا پروژه مترو و شهربازی و هر آنچه شاخص است، اما در بهره‌وری کمتر به این موضوع فکر کردیم ادامه داد : در حوزه هوشمند سازی و IT ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته که رقم ناچیزی است و باید در پروژه‌های که همگام با مسیر جامعه است نیز عمل کنیم و اگر در IT هزینه کردیم در کاهش آلودگی هوا و تکریم ارباب رجوع گام بلندی برداشته می‌شود.

سطح ارائه خدمات شهری باید حفظ شود

فتح الله معین، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: اجماع فکری و ذهنی و بهره‌مندی از دیدگاه صاحب‌نظران در خصوص بودجه حتی اگر لحاظ هم نشود، بسیار ارزشمند است.

وی در خصوص عوارض شهرداری افزود: در شورای سوم باز تعریفی از عوارض شهرداری روی تراکم و زیربنا انجام شد که در این راستا عدد و رقم مناطق مختلف را به دست آوردیم و در بازنگری دفترچه عوارض اعمال کردیم که نقطه تحول در درآمد شهرداری باشد، لذا پیشنهاد می‌شود تا بازنگری در نرخ خرید و فروش واحد مسکونی و تجاری انجام شود تا بتوانید با انجام تغییرات سهم شهرداری را بگیرید.

بررسی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سال آینده برای بخش حمل و نقل ریلی فروش اوراق مشارکت و سهم دولت صفر شده است، ادامه داد: در گذشته مبلغی را از محل صرفه‌جویی سوخت برای خرید اتوبوس از سوی دولت اختصاص داده می‌شد، آن هم زمانی که قیمت اتوبوس ۱۷ میلیون تومان بود به علاوه اینکه یک سوم هزینه بلیت را از محل بهینه‌سازی مصرف سوخت، دولت پرداخت می‌کرد، اما اکنون همه این ردیف‌ها حذف شده است.

وی با تاکید بر اینکه اتوبوس را در شورای پنجم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد، گفت: مردم زندگی را در این سطح خدمات تنظیم کرده اند که خط مترو باشد، سرفاصله اتوبوس ۱۵ دقیقه باشد، بنابراین با این شرایط سطح خدمات شهر را حفظ کنید و نه ارتقا، زیرا اگر این روند را بر هم بزنید ناهنجاری‌های عمومی در شهر ایجاد می‌شود که در این راستا باید در نرخ اتوبوس، مترو و دفترچه عوارض بازنگری کنید.

معین با تاکید بر اینکه در شورای پنجم تلاش کردیم مبالغ ریالی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته را در بودجه مشخص تا به حساب شهرداری واریز کنند، گفت: کار دیگری که انجام دادیم آن بود که موظف کردیم پروژه‌های عمرانی سازمان‌ها هم به نوعی به تأیید شورا برسد، بنابراین مبالغی را در بودجه تعیین کنید که سازمان‌ها به حساب شهرداری واریز کنند.

وی گفت: تجربه سه دوره شورا است که پروژه‌های محرومیت زدایی با پول ما انجام نمی‌شود، اما اگر موانع توسعه برداشته و امکانات زیربنایی فراهم شود، سرمایه‌گذاری شکل می‌گیرد به طور مثال اگر خط دوم مترو راه بیفتد در منطقه زینبیه و عاشق آباد، جذب سرمایه‌گذاری مردم بالا می‌رود و منطقه نوسازی می‌شود.

معین تاکید کرد: تمرکز وجوه درآمدی شهرداری بسیار اهمیت دارد، زیرا مدیریت شورا بر هزینه کرد شهرداری بهتر می‌شود.

بودجه‌ریزی محلات به صورت متمرکز از نقاط قوت بودجه شهر است

علیرضا نصراصفهانی، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: بودجه شهرداری در سال‌های مختلف تقریباً ثابت بوده و تفاوتی با یکدیگر نداشته است، اما در هر دوره با توجه به رویکردهای موجود حدود ۲۰ درصد از بودجه تغییر می‌کند.

وی افزود: تجمیع پروژه‌های ریز در یک ردیف و کاهش ردیف‌های بودجه یکی از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ است، رشد ۴۵ درصدی بودجه هم نکته قابل توجهی است که با توجه به افزایش هزینه‌های شهر گریزناپذیر بود تا رشد و توسعه شهر متوقف نشود.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داد که با استفاده از اوراق مشارکت و وام‌ها می‌توان اداره شهر را به پیش برد، بنابراین این کار باید با جدیت دنبال شود و دلواپسی برای دریافت اوراق و وام وجود نداشته باشد. با توجه به مزیت تورمی حتی از دریافت وام هم نباید پرهیز کرده و تا زمانی که امکان دریافت وام وجود دارد باید از آن بهره برد.

وی اضافه کرد: مبالغی برای بازگشایی گلوگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش قیمت و هزینه‌ها عملی نیست و نمی‌تواند هزینه‌های موجود را پوشش دهد؛ بودجه‌ریزی محلات هم به صورت متمرکز و با مبالغ قابل توجهی در نظر گرفته شده که می‌توان به کمک آن پروژه‌های محرک توسعه در این محلات را اجرایی کرد که از نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ است.

نصراصفهانی ادامه داد: غفلت از سایر محلات ممکن است موجب نارضایتی مردم شود، اگر مبالغ محدودی هم برای سایر محلات در نظر گرفته شود نتایج خوبی خواهد داشت و منجر به ایجاد نشاط و رضایت مردم در همه محلات شهر می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از دارایی‌های اصفهان، میراث فرهنگی است که بودجه‌های دولتی امکانی برای ترمیم‌، احیا و توجه به آن را ندارد، اگر عوارضی برای این بخش وضع شده و یا شهرداری بودجه‌ای برای حفظ میراث فرهنگی در نظر بگیرد می‌توان به این آثار رسیدگی کرد که خواسته مردم است.

تشکیلات شهرداری به جراحی نیاز دارد

سید کریم داوودی، عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: پیش از این حدود دو هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان از محل ارزش افزوده و عوارض آلایندگی تأمین می‌شد که این رقم امسال به سه هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان رسیده است، در بخش ساختمانی هم امسال بودجه ۲۲ درصد افزایش داشته و به سه هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان رسیده که ممکن است تأمین نشود.

وی افزود: ردیف درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سال جاری ۱۳ درصد تحقق یافته و در بودجه ۱۴۰۱ افزایش هم یافته و به دو هزار میلیارد تومان رسیده است، به نظر می‌رسد این ردیف از بودجه محقق نشود در سال‌های گذشته هم این ردیف محقق نمی‌شد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس تجربه سال‌های گذشته ساختار اجرایی شهرداری بسیار گسترده بوده و لازم است تعداد افراد در زمینه مدیریتی کاهش یابد، تشکیلات شهرداری به جراحی نیاز دارد، تعداد افراد مازاد در شهرداری بیش از دو هزار نفر است که باید به تدریج کاهش یابد.

داوودی اضافه کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، اصفهان به بیش از یک‌هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و با این سرعت نمی‌توان نیاز ناوگان اتوبوسرانی را تأمین کرد، باید به این بخش توجه بیشتری شده و نیاز اتوبوسرانی به سرعت تأمین شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مسیرهای دوچرخه در خیابان‌هایی احداث شده که عرض کمی دارد، لازم است این مسیرها حذف شده و بودجه‌ها در مسیری صرف شود که آسایش مردم را به دنبال داشته باشد، همچنین لازم است بودجه آزادسازی گلوگاه‌ها متمرکز شده تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به ساخت سالن‌های ورزشی و فرهنگسراها در مناطق محروم، گفت: در مناطق محروم اگر پلی کلینیک احداث شود، نتایج بهتری خواهد داشت و از ترافیک شهری هم جلوگیری می‌شود.

داوودی اضافه کرد: تاکنون در منطقه حصه فعالیت‌های بسیاری انجام شده است، البته باید کمیته توانمندسازی مناطق محروم تشکیل شود تا به این مناطق رسیدگی شده و از ساخت و ساز غیر مجاز در این مناطق جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اقدام در مناطق محروم شهرداری باید دیدگاه کلان داشته و همچنین مشارکت‌ها را افزایش داد، البته اراضی بزرگ اطراف هم شهرداری می‌تواند با مشارکت سه جانبه با انبوه‌سازان و مالکان تعیین تکلیف کند.

تدوین بودجه بر اساس شاخص‌ها

وحید فولادگر، عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: در گذشته پروژه‌ها بر اساس رنگ‌بندی سبز، زرد و قرمز اولویت‌بندی شده بود و در تخصیص بودجه اولویت با پروژه‌های سبز بود و سپس در ادامه پروژه‌های بعدی در اولویت قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: بودجه محدود است، بنابراین باید اولویت بندی انجام شود و برای اینکه بعد از اینکه دوره شورا تمام می‌شود کارنامه موثقی ارائه دهید باید شاخص داشته باشید.

عضو اسبق شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سال‌های قبل بودجه بر اساس شاخص‌هایی کنترل می‌شد که در بودجه سال آینده لحاظ نشده است، افزود: اکنون با توجه به نیاز شهر تعدادی شاخص‌های اصلی داریم مثل شاخص آلودگی هوا که باید بودجه به گونه‌ای بسته شود که این شاخص تغییر پیدا کند؛ لازم است بودجه شاخصه‌ها را ارتقا دهد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ۲۰ تا ۵۰ پروژه تعریف کنیم کفایت نمی‌کند، اگر جزئیات آن تعریف نشود ممکن است در مناطق سلیقه‌ای عمل شود و در این صورت شاخصه‌های اصلی بودجه محقق نخواهد شد؛ پروژه‌های شاخص خود به نوعی محرومیت‌زدایی می‌کند، در این راستا اگر توسعه حمل و نقل مویرگی را مدنظر قرار دهید در مناطق محروم هم شاهد توسعه هستید.

فولادگر با اشاره به ضرورت تعیین شاخصه در بخش فرهنگی تصریح کرد: رویکرد اساسی در بحث فرهنگ شهری باید ایجاد تفریح و شادی سالم باشد در واقع بسیاری از آسیب‌ها که با آن مواجه هستیم به دلیل این است که تفریح سالم ایجاد نکردیم، بنابراین باید شهرداری برای همه اقشار تفریح سالم ایجاد کند و این رسالتی است که کسی دیگر به جز شهرداری نمی‌تواند انجام دهد.

کد خبر 551750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.