الگوهای تربیتی "شهید اژه‌ای" سبب پویایی آموزش‌وپرورش می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه نگاه مجموعه شهید اژه‌ای به دانش‌آموزان، هیچگاه گزینشی نبود و به همه فرصت گفت و گو و اظهار نظر می‌داد، گفت: الگوهای تربیتی مجموعه شهید اژه‌ای باید روزی فراگیر شود تا شاهد یک آموزش و پرورش پویا و سراسر رشد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم زاده در آئین رونمایی از کتاب «بالاتر از دانشگاه» که به قلم محمود فروزبخش پیرامون مستندنگاری تاریخ مرکز استعدادهای درخشان در مدرسه شهید اژه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: خداوند توفیق داد تا حدود ۱۷ سال از بهترین دوره عمر کاری خود را در مجموعه استعدادهای درخشان خدمت کنم؛ این توفیق از دو جهت برای من اهمیت داشت، نخست آنکه در مجموعه‌ای فعالیت می‌کردم که تحت مدیریت افرادی بود که به علم و درایت بی‌بدیل آنها ایمان داشتم و دوم اینکه در میان نوجوانانی با استعداد و خلاق بودم که به طور حتم می‌دانستم در آینده کشور مؤثر هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم موفقیت مجموعه استعدادهای درخشان در کشور را رمزگشایی کنیم، باید به فضای حاکم بر این مجموعه توجه داشته باشیم، زیرا اگر محیط عالی مهیا شود خود به خود رشد و تعالی هم شکل می‌گیرد و در مقابل اگر همه عوامل مادی خوب باشد، اما محیط مطلوب نباشد، رشد لازم شکل نمی‌گیرد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: فضای محیطی مجموعه شهید اژه‌ای با دیگر مراکز آموزشی شهر اصفهان متفاوت است، زیرا در این محیط، رابطه «کلمه محوری» بین معلم و دانش‌آموز منشأ خیرات و برکات شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از روانشناسان معتقدند برای موفقیت در عرصه تربیتی در محیط آموزشی، باید به مسئله «ارتباط» توجه داشته باشیم، گفت: باید بررسی شود چه نوع ارتباطی بین معلم، دانش‌آموز و مدیر مؤثر است؛ این رابطه در مرکز استعدادهای درخشان شهید اژه‌ای، نه متأثر از ذهن خشک و متوقف در سطح شناختی و نه از جنس ارتباطات کور، احساسی و آتشین بود.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: در مجموعه شهید اژه‌ای یک ارتباط عاطفی و علایق منطقی بین دانش‌آموزان و معلمان وجود داشت که در نهایت منجر به ایجاد تشکل‌هایی شد که همچون شجره طیبه روز به روز پیشرفت کرده است.

وی ادامه داد: در این نوع الگوی ارتباطی، نوجوان و دانش‌آموز مهم هستند، حجت‌الاسلام محمد اژه‌ای در روز اول کاریم در این مجموعه توصیه کرد که خدمت بدون منت و صادقانه داشته باشم و اگر می‌خواهم کار تربیتی کنم، به دانش‌آموزان صادقانه خدمت کنم، زیرا آنها فرق بین خوب و بد را متوجه می‌شوند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نگاه مجموعه شهید اژه‌ای به دانش‌آموزان، هیچگاه گزینشی نبود و به همه فرصت گفت و گو و اظهار نظر داده می‌شد، خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط صمیمی بین دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در محیط یاد شده، یک الگوی ارتباطی بود که از سوی مرحوم حجت‌الاسلام محمدجواد اژه‌ای در مرکز استعدادهای درخشان ایجاد و منجر به شکوفایی استعدادها شد.

وی اظهار امیدواری کرد: الگوهای تربیتی مجموعه شهید اژه‌ای روزی فراگیر شود و ما شاهد یک آموزش و پرورش پویا و سراسر رشد باشیم.

اصفهان پیشتاز در مستند سازی سمپاد

رضا امیرخانی، نویسنده معروف کشوری و از فارغ‌التحصیلان مجموعه استعدادهای درخشان در این مراسم پیرامون چرایی اهمیت نگارش کتاب "بالاتر از دانشگاه" گفت: در زمان ورود ما به مجموعه استعدادهای درخشان، هیچ متن و سندی نبود که بتوانیم به آن تمسک و راه را طی کنیم، لذا بعد از فارغ‌التحصیلی متوجه اهمیت فراوان مستند نویسی شدیم.

وی افزود: در موفقیت مجموعه استعدادهای درخشان، سه گروه فارغ‌التحصیلان، مدیران اولیه و مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای مؤثر بوده‌اند و باید قدر آنها را دانست، زیرا موفقیت امروز ما متأثر از بینش و منش آنها است.

الگوهای تربیتی شهید اژه‌ای آموزش و پرورش را پویا می‌کند

این نویسنده خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه فعالیت‌های پویایی که در طول سال‌های گذشته در مجموعه استعدادهای درخشان رقم خورده است، مستندنگاری خوبی در این زمینه انجام نشده است؛ در مرکز استعدادهای درخشان، ویترین خوبی از افتخارات دانش‌آموزان داریم، اما مستندنگاری مسیر طی شده برای رسیدن به این قله‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اصفهان در مستندسازی "سمپاد" پیشتاز بود و «محمود فروزبخش» این کار بزرگ را انجام داده است؛ ای کاش این اتفاق مبارک یعنی نگارش کتابی تحت عنوان مستند تاریخی مجموعه استعدادهای درخشان در سطح کشور هم انجام شود.

امیرخانی با بیان اینکه مسئولان و سران کشور همچون تیم مذاکره کننده باید روزانه از اتفاقات روی داده خود مستندنگاری و خاطرات روزانه خود را شخصاً ثبت کنند، گفت: مستندنگاری و خاطره‌نگاری در جنگ به خیلی کمک کرد و مانع از تحریف تاریخ جنگ شد، امروز یکی از بی‌نظیرترین مستندنگاری‌های منطقی و روزانه جنگ متأثر از یادداشت‌های شهید باقری است.

وی تصریح کرد: بچه‌های سمپاد اصفهان در امر مستندنگاری در سطح کشور پیشتازی کردند. بدون مستندنگاری هیچگاه تجربه‌ها از نسلی به نسل بعد منتقل نمی‌شود، لذا هر سند شخصی در جای خود ارزش دارد.

امید را به فرزندان خود منتقل کنیم

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور نیز در این مراسم با اشاره به توصیه‌های مرحوم حجت‌الاسلام محمدجواد اژه‌ای، گفت: آن بزرگ مرد در جلساتی که در زمان تحصیل داشتیم، مکرراً به دانش‌آموزان مرکز استعدادهای درخشان متذکر می‌شد که خداوند استعدادی را در وجود برخی افراد قرار داده و آنها را برتر کرده اما در قبال این برتری، مسئولیت بزرگی هم بر دوش آنها قرار داده است.

وی تصریح کرد: مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای به ما سمپادی‌ها یادآور می‌شد اگر در اقصی نقاط این دنیا کسی هست که حقش را از آزادی، تعالی و رشد به دست نمی‌آورد، قطعاً شما کمتر تلاش کرده‌اید و در این زمینه مسئول هستید.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور با بیان اینکه کارشناسان فرهنگی دنیا تاکید دارند ایران، مهد تمدن و مؤلفه‌های غنی در فرهنگ اصیل ایرانی وجود دارد و بسیاری از مسائل دنیا بدون تمدن ایرانی قابل حل نیست و بشریت به آن احتیاج دارد، اظهار کرد: سال‌ها قبل مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای به دانش‌آموزان آموخته بودند که در قبال جهان مسئول هستند و باید فرصتی ایجاد کنند تا افراد حق‌جو بتوانند آینده خود و خانواده را بسازند.

وی ادامه داد: طبق آیات شریف قرآن در قبال هر استعدادی که خداوند به افراد می‌دهد، آزمونی را پیش پای آنها می‌گذارد، تواضع و خدمت بی‌منت به اطرافیان و صادقانه تلاش کردن برای اینکه خود را برای مجاهده طولانی توانمندتر کنیم بخشی از آزمون دانش‌آموزان سمپاد است.

یاوری تاکید کرد: این مسئولیت و آزمون برای همه کارکنان و معلمان سمپاد نیز وجود دارد، همه باید دست در دست هم بدهیم تا استعدادها را شکوفا و امید را به فرزندان خود نیز منتقل کنیم؛ امروز سمپادی‌ها و دانش‌آموزان تیزهوش گذشته مسئله‌ای از کشور و مردم را حل کرده‌اند و باعث افتخار هموطنان خود شده‌اند.

کد خبر 551735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.