از «بازگشت ایرج طهماسب» تا «لنگر تاریخی دریای کاسپین»

کنسرت سالار عقیلی در تالار وحدت، قرار گرفتن فیلم متری شیش‌ونیم در فهرست فیلم‌های نامزد اسکار فرانسه، کشف لنگر تاریخی از دریای کاسپین، بازگشت ایرج طهماسب به تلویزیون با عروسک‌های جدید و برگزاری نخستین حراجی آثار کلاسیک هنری ایران در اصفهان را در بسته خبری فرهنگ و هنر ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این هفته شاهد رویدادها و خبرهایی در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری بودیم، برخی از آن‌ها یادآور خاطرات نوستالژیک را برای ما زنده کرد مانند ایرج طهماسب و برخی نیز به دلیل اهمیت آن در بخش بین‌الملل احساس افتخارآفرینی را ایجاد کرد. در این خبرها شاهد کشف جدید در حوزه میراث فرهنگی نیز بودیم که امروز مروری به بعضی از این مهم‌ترین رویدادهای خبری هفته‌ گذشته خواهیم داشت.

سالار عقیلی در تالار وحدت برای مادران خواند

کنسرت سالار عقیلی، با حضور محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، غلامرضا منتظری نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت برگزار شد.

در این کنسرت که به همت بنیاد رودکی و امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گروه موسیقی راز و نیاز متشکل از امیر حوتیان پور (پیانو)، سانوا عندلیبی و امیرحسین طائی (ویولن)، داوود منادی (ویولن‌سل)، سحاب تربتی (تنبک) و روزبه زرعی (کاخن و سازهای کوبه‌ای) سالار عقیلی را همراهی کردند.

این کنسرت با اجرای قطعه «تبریز در مه»، از ماندگارترین تیتراژهای مجموعه‌های تلویزیونی، به آهنگسازی بابک زرین بر روی شعری از زنده‌یاد افشین یداللهی آغاز شد.

پس‌ازآن قطعه «حانیه» با ویولن سانوا عندلیبی و امیرحسین طائی اجرا شد، «برادر جان» و «چه بگویم» به آهنگسازی فرید سعادتمند قطعات پایانی بخش نخست این کنسرت بودند.

سالار عقیلی بخش دوم کنسرت را با اجرای قطعه «ایران» به آهنگسازی بابک زرین و با شعر افشین یداللهی آغاز کرد. کنسرت با اجرای نوازندگان سازهای کوبه‌ای گروه «راز و نیاز» و اجرای قطعه «سرو زیر آب» ساخته فرید سعادت با شعر عباس محمدی ادامه پیدا کرد.

سپس سالار عقیلی با تبریک روز مادر گفت: این روز را به خانم‌ها و مادران ایرانی و مادرانی که دلسوز هستند و قلبشان برای آینده فرزندانشان می‌تپد، تبریک عرض می‌کنم و به همین مناسبت قطعه «مادر» را برای اولین بار روی صحنه به احترام مادران اجرا می‌کنم.

سالار عقیلی پس از اجرای این قطعه افزود: هر زمان که برای انسان مشکلی پیش بیاید و اضطراب داشته باشد، هیچ آغوشی گرم‌تر از آغوش مادر برای او نیست؛ امیدوارم که همه مادران سرزمینم سالم و تندرست باشند.

پس‌ازآن قطعه ماندگار «خوشه‌چین» به آهنگسازی زنده‌یاد روح‌الله خالقی با شعری از زنده‌یاد کریم فکور اجرا شد. ضمن اینکه اجرای قطعه «وطن» یا «ایران جوان» پایان‌بخش این اجرا بود.

فیلم «متری شیش و نیم» نامزد اسکار فرانسه شد

با معرفی اسامی نامزدهای جایزه سزار فرانسه ۲۰۲۲ «متری شیش‌ونیم» از ایران به‌عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم خارجی انتخاب شد.

در بخش بهترین فیلم بین‌المللی علاوه بر «متری شیش و نیم» از ایران، «کوپه شماره ۶»، «ماشینم را بران»، «اولین گاو»، «بدترین فرد جهان»، «مادران موازی» و «پدر» نامزد کسب جایزه شده‌اند.

کشف لنگر تاریخی از دریای کاسپین

یک باستان‌شناس خبر داد که بیستم دی‌ماه امسال یک لنگر تاریخی از بستر دریای کاسپین (دریای خزر) در اطراف کرانه‌های شهرستان نور در تور صیادان شیلات "ایزدشهر" نور گیر کرد که به ساحل منتقل شد.

رامین ادیبی بابیان این‌که در گزارشی که ۲۹ دی از سوی شیلات شهرستان نور به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع‌رسانی شد، گفت: با هماهنگی‎های لازم از سوی علی سالاریان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نور، یگان حفاظت به همراه کارشناس تیم (سید ابوالفضل حسینی کارشناس ارشد باستان‎شناسی و فعال در حوزه فرهنگ دریایی) در چهارم بهمن‌ماه برای بررسی‌های اولیه به منطقه اعزام شدند.

این باستان‌شناس بابیان این‌که اطلاعات به‌دست‌آمده درباره این لنگر سرنخ‌های خوبی هستند، گفت: بیشتر لنگرها به‌صورت منفرد و دور از بستر تاریخی و اصلی خودشان در مکان‎های متفاوت کشف می‎شوند که به‌دلیل خاصیت جابه‌جایی بسیار در بستر دریای کاسپین کشف مواد فرهنگی دریایی به‌صورت منفرد امری عادی به نظر می‎رسد.

وی افزود: درهرصورت، از طریق رمزگشایی فناوری لنگرها می‎توان به سرنخ‌های خوبی برای طبقه‌‎‌بندی و گاه‌شماری آن‌ها دست پیدا کرد.

حسینی بابیان این‌که بر اساس ارزیابی‎‌های اولیه فرض ما بر این است که لنگر نویافته یک لنگر متعلق به کشتی جنگی یا ادمیرالتی باشد، گفت: علاوه‌براین در حال رایزنی با سایر شخصیت‌ها و نهادها برای نگهداری و مرمت آن هستیم.

بازگشت ایرج طهماسب با عروسک‌های جدید

ایرج طهماسب با یک مجموعه عروسک‌های جدید به شبکه نمایش خانگی می‌رود.

صفحه رسمی نماوا در اینستاگرام اعلام کرد که «ایرج طهماسب، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، پس از چهار سال از آخرین ساخته‌ خود، با یک مجموعه نمایشی تازه به شبکه نمایش خانگی می‌رود.

جدیدترین کار طهماسب در حال گذراندن آخرین مرحله پیش‌تولید بوده و در روزهای آتی کلید خواهد خورد.

این مجموعه نمایشی با عروسک‌های جدید به کارگردانی و اجرای ایرج طهماسب و تهیه‌کنندگی حسن خدادادی، برای پخش در بهار ۱۴۰۱ ساخته می‌شود. نماوا پخش‌کننده اختصاصی این مجموعه خواهد بود.

برگزاری نخستین حراجی آثار کلاسیک هنر ایران در اصفهان

خانه حراج رخ‌ست وابسته به موسسه فرهنگی هنری روشن‌خانه مشق هنر برای نخستین بار حراج بزرگ آثار هنر کلاسیک ایران را در اصفهان برگزار کرد.

رسول بیدرام اظهار کرد: آثار نخستین رویداد حراج رخ‌ست در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه در سالن فیروزه هتل عباسی با مزایده آثار برگزار شد.

مدیر موسسه فرهنگی هنری روشن خانه مشق هنر افزود: در این نمایشگاه ۵۹ اثر به ارزش تقریبی مجموع ۳۱ میلیارد و ۲۵۰ تومان وجود داشت که بیشترین اثر متعلق به محمد زمان به ارزش پنج و نیم میلیارد تومان با عنوان شاهزاده خانم بود.

وی گفت: به‌طورکلی آثار در چهار رشته خوشنویسی، نقاشی و نگارگری، احجام فلزی، سفالی و زربافت به نمایش گذاشته شد.

بیدرام در خصوص علت برگزاری این نمایشگاه در اصفهان تصریح کرد: اصفهان مهد هنر ایران ظرفیت بالایی در خلق و آفرینش آثار بی‌بدیل دارد که سابقه تاریخی آن نیز صحه بر این ادعا دارد و بستر مناسبی در بازار هنر ملی و بین‌المللی دارد.

وی ادامه داد: مدعوین این حراجی خانواده هنر شامل هنرمندان، کلکسیون‌دارها، مجموعه‌دارها، گالری‌دارها و کسانی بودند که به حوزه هنر علاقه‌مند هستند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری روشن خانه مشق هنر گفت: این حراجی قطره‌ای از دریا است که پتانسیل بسیار خوبی دارد و مهم‌ترین هدف از برگزاری این بود که دارایی هنرمندان تبدیل به سرمایه و خلق ارزش شود. بنا داریم با ایجاد بستری مناسب از ارزیابی و ارزش‌گذاری آثار فاخر و ارائه گواهی‌های معتبر به آن، سرمایه سازی اقتصادی و فرهنگی کنیم.

کد خبر 551726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.