عبارت «طب ایرانی» در سرعنوان‌های موضوعی پزشکی وارد شد

مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، از وارد شدن عبارت طب ایرانی (Persian Medicine) در سرعنوان‌های موضوعی پزشکی (MeSH)به عنوان یک دستاورد مهم بین‌المللی در تثبیت جهانی این طب خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، آرمان زرگران اظهار کرد: دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت از دو سال قبل، تلاش خود را برای افزودن طب ایرانی به سر عنوان‌های موضوعی پزشکی آغاز کرد و مکاتبات لازم را توسط پژوهش‌گران این حوزه، هدایت و انجام داد؛ همچنین ارسال مستندات لازم را آغاز و پیگیری کرد که سرانجام این فرایند به وارد شدن عبارت «طب ایرانی» در این درخت‌واره دانش پزشکی در سال ۲۰۲۲ منجر شد.

وی این دستاورد را گامی مهم در راستای تثبیت طب ایرانی به عنوان شاخه‌ای از دانش پزشکی در بُعد بین‌الملل دانست که از لحاظ هویتی نیز در مقابل معارضان این نام در کشورهای دیگر، گامی بزرگ در بین‌المللی‌سازی طب ایرانی و کد شدن مقالات این حوزه با کلیدواژه طب ایرانی به شمار رفته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به روند موفق و روبه‌جلوی اقدامات حوزه بین‌الملل درمورد طب ایرانی اشاره و فضای بین‌المللی برای طب ایرانی را دارای اقبال بسیار خوبی توصیف کرد.

وی به همکاری‌های گسترده با سازمان جهانی بهداشت و اقبال بسیاری از کشورها در همکاری‌های آموزشی و پژوهشی این حوزه اشاره کرد و بر لزوم عزم ملی برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های طب ایرانی در راستای مرجعیت علمی کشور و ارائه بهتر خدمات درمانی و دارویی بر پایه این دانش بومی و ملی، تاکید کرد و افزود: در فضای دولت جدید، مسیر برای رفع موانع استفاده از طب ایرانی بسیار هموارتر از گذشته شده است.

سرعنوان‌های موضوعی پزشکی به عنوان مرجع طبقه‌بندی درختی و الفبایی دانش پزشکی دارای اعتبار جهانی است و کلیه شاخه‌های دانش پزشکی در آن به صورت نمودار درختی قرار گرفته است. این مهم به عنوان ابزاری مهم برای ایجاد زبان مشترک در نمایه‌سازی مقالات و مستندات علمی استفاده می‌شود.

کد خبر 551601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.