محور انیمیشن ژاپن تکنیک دو بعدی و ساختار خطی است 

نشست انیمیشن "دنیای عجایب شرق دور" با مروری بر انیمه‌های ژاپن با حضور سید محمد طاهری، مدرس دانشگاه و طراح و کارگردان انیمیشن برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نشست سید محمد طاهری با اشاره به ریشه و تاریخچه انیمه، ماسیما تزوکا را پدر مانگا خواند و گفت: مانگا ریشه زیبایی‌شناختی انیمه به‌حساب می‌آید، مانگاها مخصوص گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان ایجاد شدند و در اماکن عمومی در اختیار مردم قرار گرفتند.

این مدرس دانشگاه و طراح و کارگردان انیمیشن گفت: تاریخ انیمه از اوایل سده بیستم شروع می‌شود و اولین انیمه در سال ۲۰۰۸ که شد که درباره سامورایی است که شمشیر کند شده است و این انیمه "ناماکورا گاتانا" نام دارد.

وی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین انیمه ۱۰۵ سال قبل در ژاپن ساخته‌شده است، گفت: انیمیشن ژاپن به‌تنهایی باعث زنده ماندن تکنیک انیمیشن‌های دوبعدی در جهان شد.

این طراح و کارگردان انیمیشن افزود: از ویژگی‌های انیمه‌های مشهور جهان می‌توانیم به تحرک‌آمیز بودن، ساختار مبارزاتی، ساختار ورزشی، اکشن و حرکت‌های هیجان‌انگیز بپردازیم. از انیمههای پرطرفدار ژاپنی که در ایران هم مطرح شدند می‌توان به دراگون بال، ناروتو، بلیچ، خاطرات پلاستیک، وان پیس، حمله به تایتان، گینتاما اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: محوریت انیمیشن ژاپن، تکنیک دوبعدی و ساختار خطی است و میز نور هنوزهم در ژاپن استفاده می‌شود و بیش‌ترین خروجی انیمیشن در ژاپن هنوز هم دوبعدی است.

وی تصریح کرد: از اواسط سال ۱۹۹۰ انیمه به پرواز درمی‌آید و تبدیل به صنعت فاخر جهانی می‌شود و پس از تولید انیمه‌های رباتیک، ژانری به اسم انیمه‌های رباتیک نیز به انیمه افزوده می‌شود.

این طراح و کارگردان انیمیشن ادامه داد: هایائو میازاکی در سال ۱۹۹۷، پرخرج‌ترین فیلم انیمه آن زمان را به اسم شاهزاده مونونوکه تهیه کرد که بسیاری از جوایز جهانی را از آن خود کرد. او معتقد بود انیمه ابتدا هنر است تا صنعت؛ که از فرهنگ و هنر و آئین ژاپنی الهام گرفته شده است.

وی به جنبش سوپرفلت و ایجاد انیمه‌های خنده‌دار و سرگرم‌کننده که به‌صورت تصویرسازی بوده‌اند اشاره کرد و ادامه داد: این انیمه ۱۲ سال انیمیشن ژاپن را تحت تأثیر قرار داد، انیماتورهای ژاپنی با سبک‌های مختلف با هم رقابت می‌کردند و سبب پیشرفت انیمه در این کشور می‌شدند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ساخت انیمیشن‌های دوبعدی محبوبی که در سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۰ در ژاپن ساخته شد، گفت: این آثار توسط ایران خریداری شدند و نسل‌های زیادی با آن خاطره دارند مانند انیمیشن رامکال، حنا دختری در مزرعه، پسر شجاع و کاپیتان سوباسا که جنبه درام و خانوادگی و اکشن داشتند و همه ما از انیمیشن‌های ژاپنی در کودکی و نوجوانی خاطره داریم.

وی در پایان به معرفی ۱۰ انیمیشن برتر ژاپن مانند اسم تو، شهر اشباح و پرنسس مونونوکه پرداخت که در سال‌های مختلف تولید شده‌اند و تأکید کرد: این انیمه‌ها را حتماً مشاهده کنید زیرا سرشار از تناقض، تضادهای درونی، تنوع و جذابیت است که با همه این خصوصیات، مفاهیم متعالی از آن سر برمی‌آورند.

کد خبر 551581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.