جیمزوب ۹۰درصد راه را پشت سر گذاشت

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سها گفت: طی مسیر ۳۰ روزه، تلسکوپ فضایی «جیمزوب» برای دومین‌بار پیش‎ران‌های کوچک خود را روشن کرد تا به صورت دقیق در نقطه موردنظر قرار بگیرد که این حرکت، تقریباً پنج دقیقه زمان برد و اکنون این تلسکوپ در نقطه دو لاگرانژی یا L2 قرار گرفته است.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تلسکوپ فضایی «جیمزوب» در روز دوشنبه _چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ حدود ساعت ۲۳ به مدار نهایی خود رسید، اظهار کرد: اکنون این تلسکوپ در نقطه دو لاگرانژی و در فاصله یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومتری از زمین قرار دارد.

وی افزود: هنگامی‌که جیمزوب از پایگاه فضایی گویان فرانسه پرتاب شد، طی ۳۰ روز مراحل خود را با موفقیت و به صورت کامل پشت سر گذاشت؛ اما نکته قابل توجه و مثبتی که در این مسیر رخ داد، پرتاب دقیق موشک آریان پنج و خارج کردن صحیح تلسکوپ از جو زمین بود.

این کارشناس فضایی آسمان‌سرای سها تصریح کرد: به دلیل حرکت صحیح موشک آریان پنج، سوخت آن به خوبی کنترل شد و در جهش اولیه مشکلی رخ نداد که همین مسئله سبب افزایش طول کارکرد پروژه از ۱۰ به ۱۵ تا ۲۰ سال شد.

وی ادامه داد: طی این مسیر ۳۰ روزه تلسکوپ فضایی جیمزوب برای دومین‌بار پیشران‌های کوچک خود را روشن کرد تا به صورت دقیق در نقطه موردنظر قرار بگیرد که این حرکت تقریباً پنج دقیقه زمان برد و اکنون این تلسکوپ در نقطه دو لاگرانژی یا L2 قرار گرفته است و برای یک دور حرکت کامل در مدار ۶ ماه زمان لازم دارد.

بیات اشاره کرد: خوشبختانه آینه‌های جیمزوب در مسیر به درستی باز شد و اکنون نوبت به کالیبره شدن آینده‌ها و انجام تنظیمات اولیه برای دوربین‌های مادون قرمز است که اگر تمام این موارد به درستی انجام شود، به احتمال بسیار در اوایل تابستان ۱۴۰۱ اولین داده‌ها از عمق کیهان به دست بشر خواهد رسید.

وی در رابطه با فعالیت کنونی جیمزوب گفت: طی این مدتی که تا ارائه داده‌ها باقی مانده است، مأموریت اصلی تلسکوپ تنظیم، کالیبره کردن و تست سیستم است؛ همچنین در این زمان باید دمای محیط را تنظیم کند زیرا دوربین‌ها باید در نقطه‌ای کاملاً سرد قرار بگیرد و نیاز است تلسکوپ به یک دمای پایدار دست یابد.

این کارشناس فضایی آسمان‌سرای سها اضافه کرد: طی این مسیر نیز ممکن است خطایی در مأموریت رخ دهد؛ زیرا قطعات الکتریکی بوده و دسترسی به آن‌ها نیز غیرممکن است. البته باید در نظر گرفت که تلسکوپ فضایی جیمزوب ۹۰ درصد راه را پشت سر گذاشته و تنها ۱۰ درصد دیگر باقی است.

کد خبر 551535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.