دوز سوم واکسن کرونا «اومیکرون» را خنثی می‌کند؟

براساس شاخص‌های اپیدمیولوژی، روند ابتلا به سویه جدید اومیکرون رو به افزایش و پیک موج ششم در راه است. در مسیر افزایش مبتلایان به این سویه جدید، درحال‌حاضر نمی‌توان به‌طوردقیق مشخص کرد که خیز اصلی دقیقا چه زمانی خواهد بود؛ اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون از اهم دستورهای کنترل بیماری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اومیکرون قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد. طی روزهای اخیر، شمار بیماران سرپایی کرونا چهار برابر افزایش یافته که جای نگرانی دارد و باید مردم به توصیه‌های مسئولان بهداشتی درخصوص تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توجه کنند. اکنون حدود ۲۲ درصد تزریق واکسن دوز سوم در کشور انجام شده و با توجه به شیوع سویه اومیکرون، لازم است مردم حتماً واکسیناسیون خود را با تزریق دوز سوم تکمیل کنند.

برای پیشگیری از موج سنگین کرونا، بحث و بررسی‌های زیادی شده است؛ یکی از توصیه‌ها این بود که استفاده از ماسک در تمام مجامع، سازمان‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و محل‌های تجمع مسقف، الزامی است و باید از ماسک‌های استاندارد استفاده شود؛ زیرا ماسک‌های پارچه‌ای، کارایی چندانی ندارد و ماسک‌های استاندارد و سه لایه برای افراد عادی، مورد تأیید است. با توجه به مطالعاتی که درمورد اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه ستاد کرونا این است که مردم سریعاً نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند؛ زیرا تزریق دوز سوم، می‌تواند بیش از ۸۰ درصد از بستری شدن در بیمارستان‌ها پیشگیری کند. همچنین واکسیناسیون کارکنان سازمان‌ها و ادارات دولتی، باید الزامی شود.

افرادی که تست سریع کرونا انجام می‌دهند و دارای علائم و تست مثبت هستند، باید در سامانه‌ای بتوانند نتایج این تست‌ها را به صورت خوداظهاری ثبت کنند. بیشتر مبتلایان شناسایی شده، افرادی هستند که خودشان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و به نظر می‌رسد چندین برابر مبتلایانی که شناسایی شدند، افرادی هستند که دچار بیماری شده، اما هنوز شناسایی نشدند و به راحتی در جامعه در حال تردد هستند. افراد بدون علامت و اغلب کسانی که به نوع خفیفِ سویه جدید اومیکرون مبتلا می‌شوند، به‌طورمعمول به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی‌کنند؛ به همین دلیل تصویر روشنی از وضعیت مبتلایان به سویه جدید در کشور نداریم.

دوز سوم واکسن کرونا «اومیکرون» را خنثی می‌کند؟

دو علامت اصلی اومیکرون

تازه‌ترین خبرها حاکی از آن است که سویه اومیکرون به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است؛ درحالی‌که این سویه لزوماً موجب از دست دادن حس بویایی یا چشایی نمی‌شود و تشخیص علائم آن برای افراد دشوار است. طبق گزارش محققان دانشگاه کالج لندن، دو علامت اصلی سویه اومیکرون، آبریزش بینی و سردرد است. «ایرن پترسون»، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه کالج لندن، اظهار کرد: «آبریزش بینی و سردرد علائم بسیاری از عفونت‌ها هستند، اما می‌توانند علائم کرونا یا اومیکرون نیز باشند. اگر آن‌ها را دارید، باید آزمایش کووید بدهید.»

پروفسور پترسون تاکید کرد: «حدود ۲۰ علامت اومیکرون تاکنون گزارش شده که مهم‌ترین آن‌ها دو مورد فوق‌الذکر است. اگر این علائم را احساس نمی‌کنید به این معنا نیست که از اومیکرون در امان هستید. مطالعه‌ای که تاکنون روی این سویه جدید انجام شده، نشان داده که پنج علامت برجسته آن شامل آبریزش بینی، سردرد، ضعف بدن، عطسه و گلودرد است.» به غیر از این موارد، سایر علائم در ۲۰ مورد اصلی شامل صدای خشن، لرز، عرق کردن، سرگیجه، حذف وعده‌های غذایی و احساس خستگی است.

آیا همه افراد به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند؟

با سبقت گرفتن سویه اومیکرون از دیگر سویه‌های کروناویروس همچون آلفا، بتا و دلتا در سراسر جهان، مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه کرده است که افراد محتاط باشند؛ زیرا این سویه به طور مؤثر بین مردم منتقل می‌شود. هفته اول بهمن ماه امسال «ماریا ون کرخو» مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت، گفته است که سویه اومیکرون نسبت به دلتا شدت بیماری‌زایی کمتری دارد، اما همچنان می‌تواند منجربه طیف کامل بیماری شود؛ همان‌طورکه در سویه‌های قبلی مشاهده شد.

وی درباره علت اینکه چرا مردم هنوز روانه بیمارستان می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند، تاکید دارد: در افرادی که به سویه اومیکرون آلوده شدند نیز طیف کاملی از بیماری از عفونت بدون علامت گرفته تا بیماری شدید و حتی احتمال مرگ مشاهده می‌شود.

مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت اظهار کرده است: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، میان‌سالان و افرادی که واکسینه نشده‌اند، ممکن است به دنبال ابتلاء به این سویه از ویروس کرونا به نوع شدید بیماری دچار شوند. اومیکرون از نظر میزان گردش از دلتا پیشی می‌گیرد و به طور اثرگذاری بین مردم شیوع پیدا می‌کند؛ اگرچه موارد ابتلاء در سراسر جهان زیاد است، اما بدان معنا نیست که همه به سویه اومیکرون آلوده می‌شوند. هرچند سازمان جهانی بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که شواهد اولیه نشان می‌دهد واکسن‌های موجود علیه کووید -۱۹ ممکن است در برابر سویه اومیکرون کمتر مؤثر باشد و در نتیجه، خطر کلی مربوط به سویه جدید هنوز بالاست.

اثربخشی داروهای بیماری کووید ۱۹ علیه اومیکرون

در این آزمایشات، اثربخشی داروهای بیماری کووید ۱۹ علیه اومیکرون مورد مقایسه قرار گرفت. متخصصان تاکید دارند تمام هشت ماده مهم دارویی علیه این بیماری در برابر اومیکرون نیز مانند دلتا اثربخشی مشابهی از خود نشان داده‌اند. «ییندریش سیناتل» پژوهشگر مؤسسه ویروس‌شناسی پزشکی دانشگاه گوته فرانکفورت گفته است بررسی‌ها، این امید را ایجاد کرده که تلاش‌های فوق‌العاده‌ای که در راه کشف داروهای کووید ۱۹ انجام شده، بیهوده نبوده است.

دوز سوم واکسن کرونا «اومیکرون» را خنثی می‌کند؟

اومیکرون و تزریق دوز سوم واکسن کرونا

متخصصان تاکید دارند که هنوز مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی است. تحقیقات نشان داده است که میزان بالای آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس اصلی کرونا با محافظت در برابر کرونای ناشی از انواع (واریانت‌های) جدیدتر ارتباط دارد. این احتمال وجود دارد که تزریق دوز تقویتی از واکسن‌های موجود و افزایش سطح آنتی‌بادی بعد از آن، محافظت کافی و سد مناسبی در برابر اومیکرون ایجاد کند.

با گذشت چندین ماه از تزریق واکسن کرونا در اولین گروه از افراد در بسیاری از کشورهای جهان، پرسش‌ها درباره نیاز به تزریق دوز سوم یا دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای مختلف همواره رو به افزایش بوده است. تحقیقات در بعضی کشورها درباره اثربخشی واکسن‌ها و میزان ایمنی در بدن دریافت‌کنندگان واکسن بعد از گذشت چند ماه از واکسیناسیون قبلی نشان می‌دهد که تزریق دوز سوم واکسن کرونا به خصوص در جمعیت‌های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی، برای حفظ ایمنی جامعه مورد نیاز است. دلایل مختلفی برای تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا مطرح شده است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات مورد توجه نهادهای بهداشت و سلامت کشورها قرار گرفته است.

تلاش برای تولید واکسن مخصوص اومیکرون

ششم بهمن‌ماه امسال بود که در خبرها اعلام شد دو شرکت دارویی فایزر و بی‌و.ان. تک در بیانیه‌ای اعلام کردند که ثبت‌نام برای انجام آزمایش بالینی با هدف تولید واکسن مخصوصی علیه سویه اومیکرون ویروس کرونا را آغاز کردند. این دو شرکت دارویی که از تولیدکنندگان واکسن کووید -۱۹ هستند، آزمایش‌های بالینی روی نسخه جدیدی از واکسن کروناویروس مبتنی بر سویه اومیکرون را در افراد بزرگ‌سال بین ۱۸ تا ۵۵ سال آغاز کردند. در این مطالعه حدود ۱۴۰۰ شرکت کننده بزرگ‌سال ۱۸ تا ۵۵ ساله با وضعیت جسمی سالم برای کمک به ارزیابی این موضوع، مشارکت خواهند داشت که آیا این سویه از کروناویروس به واکسن خاصی نیاز دارد یا خیر.

رئیس تحقیق و توسعه واکسن در شرکت داروسازی فایزر گفته است درحالی‌که تحقیقات کنونی و داده‌های دنیای واقعی نشان می‌دهد دوزهای یادآور واکسن، همچنان سطح بالایی از مصونیت در برابر نوع شدید بیماری و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان ناشی از سویه اومیکرون را ایجاد می‌کند، نیاز داریم که در صورت کاهش این محافظت با گذشت زمان از آمادگی لازم برخوردار باشیم و به طور بالقوه به مقابله با این سویه و سویه‌های احتمالی در آینده اقدام کنیم. کارشناسان از این مطالعه برای مقایسه ایمنی، تحمل‌پذیری و توانایی واکسن جدید کووید -۱۹ مبتنی بر سویه اومیکرون در برانگیختن واکنش ایمنی نسبت به فرمول فعلی که پرمصرف‌ترین واکسن کووید -۱۹ در جهان است، استفاده خواهند کرد.

تأثیر دوز تقویتی واکسن کرونا در مقابله با اومیکرون

تحقیقات جدید محققان بریتانیایی تأیید می‌کند که دوز سوم واکسن کووید ۱۹ می‌تواند سویه اومیکرون را خنثی کند. در این مطالعه، محققان ۶۲۰ نمونه خون از ۳۶۴ کارمند مراقبت‌های بهداشتی را در مرکز تحقیقات بیومدیکال لندن تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها مشاهده کردند افرادی که تنها دو دوز از واکسن‌های کووید ۱۹ را دریافت کرده بودند در برابر نوع اومیکرون نسبت به انواع آلفا و دلتا محافظت کمتری داشتند، سطح آنتی‌بادی در سه ماه اول پس از دوز دوم کاهش یافت، اما دوز سوم (تقویت‌کننده) سطح آنتی‌بادی‌ها را به حدی افزایش داد که با سویه اومیکرون مقابله می‌کنند.

افرادی که هر سه دوز واکسن کووید ۱۹ را دریافت کردند، سطح آنتی‌بادی علیه اومیکرون پس از نوبت سوم مشابه با سطح آنتی‌بادی علیه دلتا پس از دو نوبت بود. محققان دریافتند به‌طورکلی، سطح آنتی‌بادی در برابر اومیکرون پس از سه دوز تقریباً ۲.۵ برابر بیشتر از پس از دو دوز بود.

سطوح آنتی‌بادی به تنهایی اثربخشی واکسن را پیش‌بینی نمی‌کند، اما نشانگر خوبی برای محافظت در برابر کووید ۱۹ شدید و بستری شدن در بیمارستان است. محققان تاکید دارند: «این سویه جدید می‌تواند بر قدرت ایمنی ایجاد شده توسط دو دوز واکسن غلبه کند؛ اما خوشبختانه بعد از دریافت دوز سوم، فعالیت خنثی کننده در اکثریت قریب به اتفاق افراد قوی است. دوز سوم سیستم دفاعی ما را بالاتر می‌برد و برای ویروس سخت‌تر است که باعث کووید ۱۹ شدید شود.»

دوز سوم واکسن کرونا «اومیکرون» را خنثی می‌کند؟

امیکرون برای چه کسانی خطرناک است؟

چهارم بهمن ماه امسال «محمدمهدی فروزانفر» معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درخصوص افزایش بیماران سرپایی کرونا اعلام کرد: اومیکرون برای افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی دارند و افرادی که واکسن نزدند بسیار خطرناک است. وضع بیمارستان‌های کشور در پیک‌های قبلی به‌ویژه دلتا به گونه‌ای بود در آن ایام، تمام بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی اختصاص یافت و حتی ارائه خدمت به سایر بیماران هم کاهش یافته بود.

وی اظهار کرد: در سویه اومیکرون بیشتر مراجعه‌ها سرپایی است و اگر تعداد افراد مبتلا بیشتر شود، به مرحله بحرانی خواهیم رسید. دوز سوم واکسیناسیون کرونا برابر سویه دلتا و اومیکرون اثربخش بوده و لازم است مردم در برابر این سویه هم سهل‌انگاری نکنند و واکسیناسیون را جدی بگیرند. برای واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال هنوز این موضوع ابلاغ نشده، اما در کمیته علمی کرونا تصمیماتی در این باره گرفته شده است.

کودکان سالم نیازی به دوز تقویتی ندارند

«اومیکرون» که جدیدترین سویه ویروس کرونا محسوب می‌شود، برای نخستین‌بار در آفریقای‌جنوبی کشف شد و پس از آن در بلژیک، بوتسوانا، اسرائیل و هنگ‌کنگ شناسایی شده است. این میهمان ناخوانده وارد ایران هم شده و درحال‌حاضر سویه غالب کشور است و افزایش مبتلایان، به شدت هموطنان را تهدید می‌کند. این اتفاق در حالی است که با آمدن سویه جدی کرونا، کودکان زیر ۱۲ سال هنوز واکسینه نشدند و در معرض خطر ابتلاء به جهش جدید کرونا قرار دارند.

دوم بهمن ماه امسال بود که سازمان جهانی بهداشت در خبرها اعلام کرد که طبق گزارش‌ها، بیش از ۵.۵ میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلاء به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و واکسن‌های تقویت کننده کووید ۱۹ اکنون برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر در دسترس است.

طبق اعلام دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، ابتلاء به کوویدِ بیش از ۳۳۵.۸ میلیون نفر در جهان تأیید شده است و بیش از ۵.۵ میلیون نفر به این خاطر فوت کردند. درحالی‌که سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه داده است که برای کودکان ۱۲ سال به بالا، تزریق دوز تقویت کننده در دسترس قرار گیرد، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تزریق این دوز واکسن ممکن است غیرضروری باشد. «سومیا سوامیناتان» دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرد: «هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کودکان و نوجوانان سالم به دوزهای تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ نیاز دارند، وجود ندارد.»

آغاز واکسیناسیون کرونا برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال

پنجم بهمن ماه امسال بود که در خبرها اعلام شد «محمد هاشمی» سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال خبر داد و اظهار کرد که پیرو جلسات فنی و تخصصی، گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال در سراسر کشور از سه‌شنبه پنجم بهمن ماه، می‌توانند به همراه والدین خود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، نسبت به کووید ۱۹ واکسینه شوند. وی اعلام کرد واکسیناسیون این گروه سنی تنها با رضایت والدین انجام می‌شود، طبق پروتکل‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود.

کد خبر 551468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.