لزوم بهبود فرآیندهای توسعه شهری

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: شورای شهر فقط حاکم شهرداری نیست، بلکه حاکم شهر است، اما متأسفانه بسیاری از شاخصه‌های توسعه در شهر زمین می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید فتحی امروز _چهارشنبه ۶ بهمن ماه_ در گردهمایی اعضای باشگاه شهراندیشان که با هدف ارائه پیشنهادها و ایده‌ها پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان با حضور متخصصان، صاحبان اندیشه و اساتید دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: نگاه من به بودجه عدد و رقمی نیست و نگاه جامع‌تری به نظام حاکمیت شهری دارم؛ در این راستا شایسته است نظام نظارتی شورا بر شهر و شهرداری چارچوب و قاعده بهتری پیدا کند و در این دوره این مهم محقق شود تا امید بهتری به بهبود در فرایند توسعه شهری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نگاه شهرداری به موضوع آلودگی هوا تنها در حوزه حمل‌ونقل است که باید اصلاح شود، افزود: سهام‌دارانی داریم که سود این آلودگی را می‌برند، اما هزینه آلودگی را مردم می‌دهند که باید توجه داشت تمرکز به بخش حمل‌ونقل بحث آلودگی را رفع نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه امیدواریم اکنون‌که شورای شهر متفاوتی داریم شاهد اتفاقات متفاوتی در شهر باشیم، تصریح کرد: برنامه ۱۴۰۵ اهداف، سیاست‌ها و مأموریت‌های خوبی دارد، اما با توجه به شاخصه‌های توسعه شهری ناقص است و نیاز به اصلاح دارد.

فتحی تأکید کرد: نقدی که همواره داشته‌ام این است که شورای شهر فقط حاکم شهرداری نیست، بلکه حاکم شهر است، اما متأسفانه بسیاری از شاخصه‌های توسعه در شهر زمین می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه به فیزیک شهر فکر کردیم اما فراموش کرده‌ایم اصل شهروندان هستند و فرع آن کالبد و فیزیک شهر است، ادامه داد: در بودجه نیاز به اولویت‌بندی داریم، باید ببینیم فعالیت‌ها و برنامه‌ها چقدر به هدف کلان کمک می‌کند و به همان‌قدر اعتبار و بودجه گرفته شود.

فتحی عنوان کرد: نظام جامع حاکمیت شهری مستلزم آن است که برنامه‌ها متحول شود تا سپس بودجه بتواند اثری در داخل شهر بگذارد وگرنه روال چون قبل است.

وی با تأکید بر اینکه بودجه بسیار به جزئیات پرداخته که این دست و پای ما را در شرایط پر ریسک و پر نوسان اقتصادی می‌بندد، ادامه داد: همه شاخص‌های ما درگیر نوسان است و در شرایط نوسان نمی‌شود همه‌چیز را دقیق محاسبه کرد، اما باید شفاف‌سازی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان پیشنهاد بهره‌مندی از ابزار و عقود اسلامی در موضوع قطار شهری را ارائه کرد و گفت: می‌توان به‌صورت خصوصی و یا با انتشار عمومی بعضی از ایستگاه‌های مترو را فروخت و بعد دوباره آنها را اجاره به‌شرط تملیک کنید که در ادامه درآمد حاصله را می‌توان برای ساخت ایستگاه‌های جدید قطار شهری هزینه کرد؛ البته این موضوع در قابل یک ایده است و باید چکش‌کاری شود، اما این سوال هم مطرح است چرا بخش خصوصی برای ساخت ایستگاه مترو به میدان نمی‌آید که باید توسط مدیریت شهری بررسی شود.

وی بر توسعه استارتاپ های شهری تأکید کرد و ادامه داد: شهرداری باید با اختصاص بودجه اتفاقات متفاوتی را با کمک شرکت‌های خصوصی در زمینه استارتاپ های شهری در روند توسعه شهری رقم بزند.

فتحی در پایان متذکر شد: در رابطه با حقوق و دستمزد کارکنان، شهرداری نیم‌نگاهی به ستاد جهادی شهید باکری که در سازمان امور استخدامی کشور راه‌اندازی شده، داشته باشد.

کد خبر 551466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.