برنامه مطالعاتی مستمر برای شهر بنیانگذاری کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: شورای شهر ششم ارتباط حقیقی را با مراکز علمی و خارج از مجموعه مدیریت شهری برقرار کند؛ نه تنها در بودجه بلکه در موضوعات مختلف مرکز پژوهش‌های شورا می‌توانند مسائل را با دانشگاه مطرح کند تا فعالیت کارشناسی انجام شود، زیرا دانشگاه کارشناس و متخصصان توامند دارد.‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کاظمی امروز _ چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه_ در گردهمایی اعضای باشگاه شهراندیشان که با هدف ارائه ایده‌ها پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان با حضور متخصصان، صاحبان اندیشه و اساتید دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: بودجه برنامه‌ای است که بر اساس آن شهر در یک دوره یکساله اداره می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه که هر سال تکرار می‌شود و برای اداره شهر در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌ریزی می‌کند، افزود: بودجه‌ای نوشته و شورا آن را تصویب می‌کند، اما اینکه در عمل شهرداری چقدر بتواند آن را اجرا کند، مهم است؛ عمل به بخش‌های بودجه با توجه به سلایق مدیران شهری یک درد کلی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به تعبیری از مقام رهبری اشاره کردند که "باید کارها را علمی انجام دهیم تا دچار مشکل نشویم" و تصریح کرد: که اگر کار علمی نباشد مانند چند سال گذشته موضوع را به فرداها محول خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسه نقطه شروعی برای تهیه یک پیوست است، خاطرنشان کرد: تهیه پیوست به این معناست که باید هزاران ساعت کار کارشناسی و علمی درباره لایحه بودجه اتفاق بیفتد تا شاخص‌ها، مسیرها و فرآیندها مشخص شود.

کاظمی ادامه داد: در این راستا شورای شهر ششم ارتباط حقیقی را با مراکز علمی و خارج از مجموعه مدیریت شهری برقرار کند؛ نه تنها در بودجه بلکه در موضوعات مختلف مرکز پژوهش‌های شورا می‌توانند مسائل را با دانشگاه مطرح کند تا فعالیت کارشناسی انجام شود، زیرا دانشگاه کارشناس و متخصصان توامند دارد.‌

وی ادامه داد: اینگونه جلسات باید آغازگر ارتباط با مراکز علمی باشد؛ البته منظور این نیست که تنها دور هم جمع شویم و در مورد موضوعی در بالاترین سطح صحبت کنیم، اما در عمل شاهد اتفاق خاصی نباشیم؛ در این راستا نیازمند شناسایی، تبیین و رسیدن به شاخص‌ها و ملاک‌ها برای ارزیابی‌ها هستیم.

کاظمی با بیان اینکه زمانی که در دوره دوم شورا به عنوان عضو وارد شدم آئین نامه‌ای برای فروش تراکم استفاده می‌شد، اما شورا تصمیم گرفت درباره آن فعالیت کارشناسی انجام دهد، ادامه داد: شورا و شهرداری در یک دوره یک‌ساله فعالیت میدانی قوی انجام داد که در نهایت به چهار فرمول منتهی شد و با تغییر دو عدد وضعیت شهر تغییر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه باید از پیوست برنامه‌ها و آیتم‌ها ساده نگذریم و کارکارشناسی انجام دهیم و از تجارب کشورهای دیگر استفاده کنیم، گفت: شاخص اصلی خود را عدالت در شهر قرار دهیم، اکنون در شهر بسیاری که بیشترین منافع را می‌برند، کمترین پرداختی را دارند و از سوی دیگر آنها که کمترین منافع را دارا هستند، پرداخت بیشتری باید انجام دهند.

کاظمی با بیان اینکه مشکلات شهر در گذشته کمتر بود و با هزینه کمتر برطرف می‌شد، گفت: قله‌های شهر را تعریف کنید و بر اساس آن کار مطالعاتی انجام دهید؛ به نظر بنده پیوست‌های بودجه دست کم از ۱۰۰ ساعت تا میلیون‌ها ساعت زمان برای کار کارشناسی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: اکنون دانشجویان دکترای در پایان‌نامه خود سه درصد به بیان مسئله و هفت درصد به تبیین وضعیت مطلوب و ارائه راهکارها می پردازند که ۹۰ درصد این اطلاعات را کامپیوتر در اختیار آنان قرار می‌دهد؛ در این راستا ایجاد ارتباط مراکز علمی با شهرداری می‌تواند سهم مسئله و شناخت وضع موجود را به ۴۰ درصد برساند؛ در واقع باید به صورت دائم نیروی دانشگاهی را با فضای میدانی مرتبط کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در قالب انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌های فعال در اصفهان می‌توانیم در یک فضای واقعی برای مشکلات احصا شده راه‌حل ارائه دهیم.

کاظمی با تاکید بر اینکه یکی از قله‌هایی که در حوزه نرم افزاری ارزشمند است، برقراری اجماع میان فضای علمی و شهرداری بوده، گفت: اگر چه ممکن است نتایج این موضوع در چهار سال فعالیت شورا خود را نشان ندهد، اما فعالیت ماندگاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسئولان باید حوزه فکر را به دانشگاه‌ها واگذار کنند که بنای ارزشمندی است و گمشده امروز ما محسوب می‌شود؛ دانشگاه برای این همکاری هیچ درآمدی طلب نمی‌کند و از این همکاری استقبال می‌کند.

کد خبر 551463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.