عبدالملکی: سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت، تسریع و اجرایی می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهش نسبت جوانان به سالمندان در کشور، گفت: سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت، تسریع و اجرایی می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حجت‌الله عبدالملکی» در یازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور، یکی از نگرانی‌های اصلی کشور در سال‌های آینده را کاهش نسبت جوانان به سالمندان و بسته شدن پنجره جمیعتی برشمرد.

وی خاطرنشان‌کرد: پیشگیری از بسته شدن پنجره و سالمندی جمعیت و مراقبت از سالمندان جامعه باید دو راهبرد اصلی در کشور باشد که البته وظیفه تخصصی شورای ملی سالمندان، پیگیری موضوع دوم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید مراقب سالمندی جمعیت در کشور باشیم، نرخ پیری جمعیت ایران به‌شدت و سرعت در حال افزایش است و این روند باید با سیاست‌گذاری مناسب اصلاح شود.

عبدالملکی اضافه‌کرد: همه ارکان کشور باید در مسیر افزایش جمعیت حرکت کنند تا مانع بسته شدن پنجره جمعیتی ایران شوند. سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت، تسریع و اجرایی می‌شود.

جمعیت ۹ میلیون نفری سالمندان

وی در ادامه، با اشاره به جمعیت حدود ۹ میلیون نفر سالمند در جامعه، بر پیگیری و رسیدگی وضعیت اقتصاد سالمندان، درمان و بیمه تکمیلی سالمندان تاکید کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست باید شرایط «به زیستن» برای این افراد فراهم شود که تحقق آن نیازمند تبیین، آموزش و فرهنگ‌سازی سبک زندگی سالمندی و مناسب‌سازی است.

عبدالملکی یادآور شد: دبیرخانه شورای ملی سالمندی باید نقش هماهنگی و اندیشه‌ورزی داشته باشد و در حوزه عملیاتی نیز با نظارت رئیس سازمان بهزیستی کشور این روند پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه حقوقی از قوانین بالادستی تا قوانین اجرایی، موضوعات مرتبط با سالمندی را پیگیری می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر حمایت از اقدامات مبتکرانه، نوآورانه و دانش‌بنیان در حوزه سالمندی تاکید کرد و گفت: باید میزان نیازمندی سالمندان در همه دهک‌های درآمدی احصاء شود تا بتوانیم برای سالمندان نیازمند برنامه‌های حمایتی ویژه ارائه کنیم.

عبدالملکی، سالمندان را تاریخ مجسم جوامع دانست و گفت: بر اساس آیات و روایات نیز سالمندی یک پدیده ارزشمند به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: نفس سالمند بودن و افزایش تعداد سالمندان کشور پدیده مثبتی است که نشان‌دهنده ارتقای سطح رفاه، سلامت و افزایش امید به زندگی در کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: افزایش نرخ امید به زندگی و تعداد سالمندان از شاخص‌های پیشرفت کشورها محسوب می‌شود.

کد خبر 551432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.