اعمال عوارض و مالیات بر رانت‌های شهری ضروری است

یک پژوهشگر مدیریت شهری گفت: در حالی که شهرداری‌ها با کمبود منابع مالی و مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند، تعیین منابع پایدار درآمدی از یک سو و هدایت درآمدهای شهری از محل دریافت عوارض و مالیات بر رانت‌های شهری اهمیت زیادی دارد.

ابراهیم جمشیدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کسب درآمدهای پایدار شهری و هدایت منابع مالی شهرداری‌ها در شرایطی که اقتصاد شهرهای ما دچار چالش است، ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا باید انجام شود، اعمال عوارض و مالیات بر رانت‌های شهری به ویژه رانت‌های برنامه‌ای است، افزود: باید درآمدهای شهرداری در جای متناسب خود خرج شود.

این پژوهشگر مدیریت شهری خاطرنشان کرد: شهرداری صرفاً درآمدی کسب می‌کند، بدون توجه به اینکه این درآمد از چه محلی بوده است و باید در چه محلی استفاده شود، این درآمد در سیستم بودجه شهرداری خرج می‌شود در حالی که منابع مالی شهرداری، درآمدها و محل هزینه‌ها باید مشخص و حساب شده باشد.

وی با بیان اینکه استفاده شهروندان از فضاهای شهر و رانت ناشی از آن متفاوت است، تصریح کرد: توسعه و رشد شهر و مرغوبیت پیدا کردن برخی محلات شهری به دلیل انجام پاره‌ای از فعالیت‌های اقتصادی یا داشتن ویژگی‌های خاص مثل مکان قرارگیری و آب و هوای مناسب، موجب شده تا بخشی از شهر نسبت به دیگر مناطق گران قیمت‌تر و مرغوب‌تر شود.

جمشیدزاده افزود: متأسفانه در بیشتر موارد رانت حاصل از این فرآیندها و سازوکارهای شهری نه تنها به صورت مساوی میان همه شهروندان توزیع نمی‌شود، بلکه صرف تقویت ساختارهای شهری نیز نمی‎‌شود.

وی گفت: در حالی که شهرداری‌ها با کمبود منابع مالی و مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند، تعیین منابع پایدار درآمدی از یک سو و هدایت درآمدهای شهری از محل دریافت عوارض از سوی دیگر، همچنین مالیات بر رانت‌های شهری اهمیت زیادی دارد.

کد خبر 551399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.