دیدارهای تلخ و شیرین​ ایران مقابل عراق در راه صعود به جام جهانی

تیم ملی ایران در حالی به مصاف عراق می​‌رود که این بار خلاف دو دوره قبلی، هم گروهی با این تیم، خوش‌یُمن بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از حساس‌ترین تقابل‌های قاره آسیا، بازی ایران و عراق بوده که تاکنون ۳۱ دور از آن گذشته و در مجموع ۱۸ پیروزی سهم ایران و شش پیروزی سهم عراق بوده و هفت دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. در این ۳۱ دیدار مجموعاً ۶۵ گل به ثمر رسیده است که سهم ایران ۴۳ گل در برابر ۲۲ گل عراق بوده است.

ایران و عراق به غیر از این دوره که هم در دور نخست و هم در دور نهایی هم‌گروه بودند، در دو دوره دیگر نیز برای صعود به جام جهانی با یکدیگر رقابت داشتند که هر دو بار قبلی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۲ ایران در نهایت نتوانست به جام جهانی صعود کند. حالا در آستانه سی‌ودومین بازی این دو تیم، مروری خواهیم داشت بر رویارویی‌های آنها در راه صعود به جام جهانی:

مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴؛ معجزه دوحه و خدمتی که عراق به کره جنوبی کرد

برای جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا، به قاره آسیا تنها دو سهمیه اختصاص داده شده بود. پس از اتمام مرحله نخست مقدماتی، شش تیم به مرحله نهایی راه یافتند، شش تیمی که در یک گروه قرار گرفتند و دو تیم صعود کننده به جام جهانی از جمع آنها، پس از یک سری مسابقات متمرکز در دوحه قطر مشخص می‌شدند.

در این دوره از مسابقات ایران و عراق به همراه کره جنوبی، عربستان، ژاپن و کره شمالی برای کسب دو رتبه برتر گروه تلاش می‌کردند، ایران در این مسابقات با شکست مقابل کره جنوبی بازی‌ها را آغاز کرد اما پیروزی مقابل ژاپن در هفته دوم، امید را به اردوی ایران بازگرداند، با این حال ایران در دیدار سوم خود مقابل عراق با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد، در این دیدار عراق در دقیقه ۲۰ توسط راضی به گل رسید و هرچند علی دایی یک دقیقه بعد خیلی زود پاسخ این گل را داد اما در نهایت عراق با گل دقیقه ۳۸ کاظم، ۲ امتیازی که در آن زمان به تیم پیروز می‌دادند را مال خود کرد. ایران در ادامه با پیروزی برابر کره شمالی در هفته چهارم، دوباره به صعود امیدوار شد اما شکست ۴ بر ۳ برابر عربستان، دیگر تیم عرب گروه، در دیدار آخر ایران را از صعود محروم کرد.

مروری بر دیدارهای تلخ و شیرین​ ایران مقابل عراق در راه صعود به جام جهانی

اما در هفته پایانی این رقابت‌ها در حالی که رقابت بین همه تیم‌های گروه به جز کره شمالی برای صعود داغ بود، تراژدی دوحه برای ژاپن یا معجزه دوحه برای کره جنوبی رخ داد. در هفته پایانی کره جنوبی مقابل کره شمالی قرار می‌گرفت و ژاپن به مصاف عراق می‌رفت. ژاپن که با یک امتیاز بیشتر قبل از هفته پایانی صدرنشین گروه بود، در هقته آخر مقابل عراق قرار گرفت و در حالی که با گل دقیقه ۸۰ ناکایما با نتیجه ۲ بر یک پیش افتاده بود و در حال صعود به جام جهانی بود، گل دقیقه ۹۰ جعفر سلمان بازی را به تساوی کشاند تا این کره جنوبی باشد که به لطف پیروزی ۳ بر صفر در بازی همزمان مقابل کره شمالی و تفاضل گل بهتر، به جای ژاپن راهی جام جهانی شود.

مروری بر دیدارهای تلخ و شیرین​ ایران مقابل عراق در راه صعود به جام جهانی

مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲؛ ۶ امتیاز از عراق گرفتیم اما از صعود باز ماندیم

تلخ‌ترین خاطره فوتبال ملی کشورمان مربوط به مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ است، جایی که هفته آخر مرحله نهایی مقدماتی، این بحرین بود که با پیروزی ۳ بر یک مقابل ایران نگذاشت مستقیماً به جام جهانی صعود کنیم. در آن دوره از رقابت‌ها ایران در گروهی قرار داشت که عربستان، بحرین، عراق و تایلند هم در آن حضور داشتند.

ایران هر دو مصاف با عراق را در این رقابت‌ها با پیروزی مشابه ۲ بر یک پشت سر گذاشت. در بازی اول که در ورزشگاه الشعب بغداد برگزار شد، هرچند عراق با گل دقیقه ۲۰ عمادرضا پیش افتاد اما گل‌های دقیقه ۳۰ علی کریمی و ۸۴ علی دایی، پیروزی شیرین ایران را در خاک عراق رقم زد. این اولین پیروزی تاریخ فوتبال ایران در خاک عراق بود. دیدار دوم مقابل عراق در هفته ماقبل پایانی مسابقات این گروه برگزار می‌شد، جایی که ایران با گل‌های مهدی مهدوی کیا و علی کریمی، با نتیجه ۲ بر یک عراق را پشت سر گذاشت و در آستانه صعود مستقیم به جام جهانی قرار گرفت اما چه تلخ که در هفته آخر تراژدی منامه بحرین برای تیم ملی رخ داد و ایران برای صعود به جام جهانی راه پلی آف را در پیش گرفت، پلی آفی که انتهایش شکست مقابل ایرلند و حسرت صعود بود.

خلاصه دیدار رفت عراق و ایران که با پیروزی ۲ بر یک خاطره انگیز ایران و ثبت اولین پیروزی در خاک عراق همراه بود را در ادامه مشاهده می‌کنیم:

مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲؛ از شکست لحظه آخری تا پیروزی ۳ گله

تقابل ایران و عراق در مراحل مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فردا با برگزاری اپیزود پایانی این تقابل به پایان می‌رسد. ایران و عراق که در مرحله قبلی نیز هم گروه بودند هر کدام یکی از دو تقابل این مرحله را پیروز شدند، در آخرین روزها قبل از پاندمی کرونا، عراق در دیدار دور رفت با گل دقیقه ۹۲ علی عباس عبدللنبی با نتیجه ۲ بر یک ایران را شکست داد اما ایران که بازگشت قدرتمندی به رقابت‌ها داشت، خردادماه سال جاری با گل آزمون موفق به شکست عراق و صعود به عنوان سرگروه شد. دو تیم دوباره در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در آسیا نیز هم گروه شدند که این بار ایران مقابل عراق در بازی دور رفت پر گل پیروز شد و در شبی تاریخی به لطف درخشش طارمی، به پیروزی ۳ بر صفر رسید.

دیدار فردای ایران مقابل عراق می‌تواند به دیدار صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ تبدیل شود، اتفاقی تاریخی مقابل یکی از دو رقیب سنتی ایران در غرب آسیا!

مروری بر دیدارهای تلخ و شیرین​ ایران مقابل عراق در راه صعود به جام جهانی
لحظه گل دقیقه ۹۲ عراق مقابل ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲

مروری بر دیدارهای تلخ و شیرین​ ایران مقابل عراق در راه صعود به جام جهانی

تاریخچه تقابل‌های ایران و عراق در همه رقابت‌ها به شرح زیر است:

مروری بر دیدارهای تلخ و شیرین​ ایران مقابل عراق در راه صعود به جام جهانی

کد خبر 551293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.