پیش‌بینی بودجه ۶۰ میلیارد تومانی برای حوزه پژوهش شهرداری

جلسه هم‌اندیشی «بررسی اعتبارات پژوهشی شهرداری برای سال ۱۴۰۱» با حضور چند تن از اعضای شورای شهر و نمایندگان سازمان‌ها و مناطق شهرداری به منظور آسیب‌شناسی بودجه‌ای و اعتباری پژوهشی سازمان‌های شهرداری امروز _سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه_ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست «بررسی اعتبارات پژوهشی شهرداری برای سال ۱۴۰۱»، اظهار کرد: شهرداری اصفهان برای حوزه پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت متمرکز پیش‌بینی کرده و اعداد و ارقامی نیز در بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها لحاظ شده که به این مبلغ اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر نیز باید اعتبارات پژوهشی خود را بررسی کنند، افزود: شهرداری خاصه معاونت برنامه‌ریزی باید شکاف‌های بین نیازهای سازمان‌ها و قابلیت‌های موجود را به صورت نظام‌مند بررسی و در لیست درخواست‌های بودجه ۱۴۰۱ اضافه کند تا در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: درمجموع روح حاکم بر شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم، تقویت حوزه پژوهش با توجه به همه ابعاد از جمله مباحث مالی، نیازسنجی و کارآمدی در سیستم است.

وی تاکید کرد: براساس یک سنت دیرینه، همان گونه که ما یک پیمانکار اجرایی در شهرداری به کار می‌گیریم به یک تأمین کننده فکری نیز نیاز داریم، بنابراین لازم بود یک جلسه هم‌اندیشی با پژوهش یاران در سازمان‌ها برای بررسی اعتبارات پژوهشی سازمان در سال ۱۴۰۱ برگزار شود.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: واژگانی چون مستقل بودن سازمان‌ها برای شورای اسلامی شهر اصفهان قابل قبول نیست؛ گویی ما یک سری جزیره‌های آزاد تعریف کرده‌ایم که هر سازمان برای خود عملیاتی صورت دهد. ما یک معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی در شهرداری داریم که باید نوع عملکرد اجرایی مالی سازمان‌ها هماهنگ با این معاونت در بخش پژوهش‌ها صورت گیرد.

شهرداری راهی جز ورود به عرصه پژوهش برای تحقق کارآمدی ندارد

سیدامیر سامع، خزانه‌دار و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: در کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر اصفهان باید پروژه‌های پژوهشی تعریف شده سازمان‌ها برای سال ۱۴۰۱ بررسی شود.

وی افزود: آنچه امروز شهرداری اصفهان به شدت به آن نیاز دارد، کارآمدی و کیفیت انجام پروژه‌ها است؛ در شهر اصفهان این دو موضوع به واسطه پژوهش مبتنی بر خبرگی و نخبگی محقق خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما هم به فناوری‌های نوین، خلاق و اندیشه‌های ناب نیازمندیم؛ شهرداری یک ارگان تحقیقاتی نیست، اما ضرورتاً باید به موضوع پژوهش بپردازد؛ زیرا شهرداری راهی جز ورود به عرصه پژوهش برای تحقق کارآمدی ندارد.

پیش‌بینی بودجه ۶۰ میلیارد تومانی برای حوزه پژوهش شهرداری

سامع با تاکید بر اینکه شهرداری باید از پروژه‌های پژوهش حمایت کند، خاطرنشان کرد: اشکالی که در طول سال‌های گذشته به چشم می‌آید، تفاوت تیم اجرایی و عملیاتی در امر پژوهش با تیم کارفرمایی پژوهش است که باعث شده نتیجه حاصله مطلوبیت کافی را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: مشکل دوم تبیین مسئله است؛ برای اینکه بتوانیم با مشاوران، نخبگان و خبرگان کنار هم بنشینیم باید اتاق‌های تبیین مسئله تشکیل دهیم که با کارگاه‌های تبیین مسئله نیز همراه باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: تکرارپذیری پروژه‌های پژوهشی در عرصه مدیریت شهری کمتر بوده است، از این رو باید تجربه بیشتری در این زمینه حاصل شود.

ضرورت آسیب‌شناسی پروژه‌های پژوهشی

علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: بدون شک باید جزئیات پروژه‌های پژوهشی در کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر با هدف حمایت بیشتر در صورت لزوم بررسی شود.

وی حرکت به سمت فناوری و خروجی محور بودن برای حل مسئله را سیاست شورای اسلامی شهر در دوره ششم دانست و گفت: خوشبختانه مدیریت پژوهش شهرداری نیز به سمت این سیاست حرکت کرده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به نظر می‌رسد دسترسی پژوهش‌گران مختلف به پروژه‌های پژوهشی شهرداری به صورت کامل و جامع محقق نشده و گستره لازم را ندارد؛ به طوری که پیام‌هایی از سوی اساتید و پژوهش‌گران دانشگاهی در تأیید این ادعا واصل شده است.

صالحی کرد: باید از همه سوابق و دانش‌های موجود در شهر بهره‌مند شویم و خود را منحصر به حلقه‌ای محدود از افراد و پژوهش‌گران نکنیم؛ قطعاً باید از همه ابزارهای اطلاع‌رسانی برای فراخوان پروژه‌های پژوهشی بهره ببریم.

وی افزود: نکته بعدی که در امر پروژه‌های پژوهشی باید به آن توجه کرد، این است که نتایج پژوهش‌ها باید در کرسی‌های دانشگاهی قابل دفاع باشد؛ به عنوان مثال باید پروژه‌های پژوهشی معاونت حمل و نقل و ترافیک در دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان قابل طرح باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نکته سوم ضرورت بررسی آسیب‌شناسانه پروژه‌های پژوهشی در بازه زمانی مشخص است؛ به عنوان مثال باید کارآمدی، میزان تأثیر و تحقق موضوع پروژه‌های پژوهشی بررسی و در صورت لزوم برای مسیر آتی پژوهش اصلاحاتی انجام شود.

کد خبر 551225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.