جمع‌آوری و هدایت افراد کارگرنما در مشهد

مدیر پروژه ساماندهی کارگران سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد گفت: شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و پیگیری‌های مستمر توانست ضمن هماهنگی با حوزه قضائی طرح‌هایی تحت عنوان «جمع‌آوری و هدایت افراد کارگرنما» را اجرا کند که تأثیرات مثبتی نیز در پی داشته است.

علیرضا کفاش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اوضاع اقتصادی جامعه، ازآنجاکه گذرهای شهری سهل‌الحصول‌ترین مکان‌ها برای کاریابی به شمار می‌رود، پیش‌بینی می‌شود تعداد ۱۲۰۰۰ نفر کارگر موقت در سطح شهر وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر به عضویت طرح ساماندهی کارگران ساختمانی و موقت درآمده‌اند که تعداد سه هزار نفر از آنان کارگران فعال به شمار می‌روند.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به علت استقبال نکردن برخی از این افراد از ایستگاه‌های شهرداری، ادامه داد: تعدادی از این افراد، اتباع غیرمجاز هستند که با توجه به اینکه به صورت غیرقانونی در کشور حضور پیدا کرده‌اند، امکان ثبت‌نام آنان در ایست کارهای ساماندهی وجود ندارد.

وی افزود: تعدادی نیز از روستاها و شهرهای پیرامون به مشهد می‌آیند؛ بنابراین چون به صورت دائمی در این شهر مستقر نیستند در ایست‌کارهای ساماندهی نیز حضور پیدا نمی‌کنند و تعدادی دیگر نیز افراد متکدی و کارگرنما هستند که بر همین اساس، ازآنجاکه ذات کار آن‌ها با هدفی که ایست‌کارهای ساماندهی در راستای ساماندهی کارگران ساختمانی دنبال می‌کند منافات دارد؛ بنابراین تمایلی برای حضور در ایست‌کارها از خود نشان نمی‌دهند.

کفاش اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ ایست‌کار ساماندهی در نقاط مختلف سطح شهر راه‌اندازی شده که علاوه بر نوبت‌دهی و اعزام کارگران به پروژه‌های مختلف با توجه به درخواست کارفرما، امکاناتی همچون سیستم سرمایش، گرمایش، سرویس بهداشتی، آبخوری، اسکان، نمازخانه، آبجوش، سیستم صوت و تصویر در اختیار کارگران قرار داده است. البته کلیه خدمات ایست‌کارهای ساماندهی به صورت کاملاً رایگان صورت می‌پذیرد.

وی گفت: نرخ هر کارگر با توجه به رسته‌ای که آن‌ها در آن مشغول فعالیت هستند، نسبت به دیگر رسته‌ها متفاوت است که وظیفه نرخ‌گذاری این رسته‌های مختلف ساختمانی برعهده کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان است.

مدیر پروژه ساماندهی کارگران سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد تصریح کرد: در مسیر طرح ساماندهی کارگران ساختمانی معضلاتی همچون حضور افراد کارگرنما و متکدی در سطح شهر وجود دارد که در خارج از محدوده ایست‌کارهای ساماندهی باعث برهم زدن نظم جامعه می‌شوند.

وی ادامه داد: در این راستا و با توجه به اینکه دیگر دستگاه‌ها، اقدامات ملموسی در این خصوص انجام نداده‌اند، شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود و پیگیری‌های مستمر توانست ضمن هماهنگی با حوزه قضائی و با همکاری نیروی اجراییات و سد معبر مناطق، طرح‌هایی تحت عنوان «جمع‌آوری و هدایت افراد کارگرنما» را اجرا کند که تأثیرات مثبتی نیز در پی داشته است.

کفاش با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ساماندهی کارگران موقت و ساختمانی، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مورد، عدم همکاری دیگر دستگاه‌ها همچون سازمان تأمین اجتماعی، اداره کل اتباع و مهاجران خارجی، سازمان صدا و سیما و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی است که با گذشت یک‌سال از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک اقدامات معناداری در راستای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی انجام نداده‌اند که این امر باعث پدید آمدن مشکلات عدیده‌ای شده است.

کد خبر 551183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.