جایزه ادبی «مدال کارنگی» برندگانش را شناخت

جایزه ادبی «مدال کارنگی ۲۰۲۲» در دو بخش داستانی و غیرداستانی به کتاب‌هایی درباره آسیایی‌ها و رنگین‌پوستان مقیم آمریکا اهدا شد.

به گزارش ایمنا، انجمن کتابداران آمریکا طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی در یک مراسم مجازی اسامی برندگان نهمین دوره از جایزه ادبی مدال اندرو کارنگی را اعلام کرد.

مدال کارنگی امسال در بخش داستانی به «هزاران جرم مینگ تسو» از «تام لین» رسید و در بخش غیرداستانی به «یک شیطان کوچک در آمریکا» نوشته «حنیف عبدالرقیب» اهدا شد.

رمان لین که به گفته هیئت داوران مدال کارنگی یک حماسه متعالی است، داستان مینگ تسو را دنبال می‌کند که در جست‌وجوی مردانی است که او را کتک زده، زندگی‌اش را ربودند و او را به کار اجباری واداشتند.

تری هونگ، رئیس هیئت داوران مدال کارنگی، در این باره گفت: در بحبوحه افزایش هشداردهنده خشونت علیه آسیایی‌ها، رمان «هزاران جرم مینگ تسو» یک نسخه داستانی درخشان از احیای تاریخ آسیایی- آمریکایی است.

عبدالرقیب نیز در کتاب خود مجموعه‌ای از مقالات، اشعار و یادداشت‌ها را گردآوری کرده است که به گفته انجمن کتابداران آمریکا از یک لنز شخصی جلوه‌های هنری سیاه‌پوستان را به نمایش می‌گذارد. پابلیشرز ویکلی پیش‌تر از نقش این مجموعه در روشن‌گری درباره این که هنرمندان سیاه‌پوست چگونه فرهنگ آمریکا را شکل داده و از آن شکل پذیرفتند، نوشته بود.

از برندگان این دوره از جایزه مدال کارنگی در کنفرانس سالانه انجمن کتابداران آمریکا در ماه ژوئن (برابر با خرداد- تیر ۱۴۰۱) تقدیر می‌شود و به هر کدام جایزه‌ای نقدی به مبلغ پنج هزار دلار اهدا خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 551164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.