دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به روسیه چه بود؟

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نتایج دیدار روئسای جمهور ایران و روسیه در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری و بانکی را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود، گفت: از مهم‌ترین نتایج این سفر مساله حذف دلار از تبادلات اقتصادی بین دو کشور بود.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به روسیه اظهار کرد: علی‌رغم فضاسازی‌های مخرب که قبل از سفر ریاست‌جمهوری به روسیه انجام شد، دیدار دو رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و روسیه توانست بسیاری از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را جابه‌جا کند.

وی افزود: موضوعی که در این گفت‌وگوها مورد توجه قرار گرفت مسائل اقتصادی بود اما مسائل امنیتی و راهبردی نیز مورد تعامل و بحث قرار گرفت.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه امضای توافقنامه‌هایی در حوزه انرژی، راه آهن، راه و بندر از مهم‌ترین مسائلی بود که در این سفر مورد گفت‌وگو قرار گرفت، تاکید کرد: این سفر در حالی انجام شد که تا دو روز بعد از سفر نیز رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله رسانه‌های انگلیسی‌زبان، آسوشیتدپرس، اینترفکس، واشنگتن تایمز، رسانه‌های عربی، فرانس ۲۴ نیز به ابعاد این سفر پرداختند.

صدررالحسینی اضافه کرد: هر فرد آگاه به موضوعات سیاسی مطلع است که نتایج سفر قطعاً و یقیناً در طول ایام به واقعیت خواهد پیوست اما اتفاق بزرگ آن بود که رزمایش کشورهای ایران و روسیه و چین تکمیل شد و این به این معنا است که مساله جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگوهای آن با روسیه یک موضوع توازن‌آور برای سیاست خارجی ایران و حرکت جمهوری اسلامی به سطوح مختلف رابطه در نظام بین‌الملل است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون در حال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی در نشست وین بوده و از طرف دیگر با روسیه و چین گفت‌وگو و توافقاتی در حوزه‌های گوناگون دارد همچنان که نگاه به کشورهای آفریقایی نیز داشته و تداوم و استمرار آن نشان دهنده توازن سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: قطعاً نتایج گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، مالی و بانکی را در ماه‌های آینده خواهیم دید که یکی از مهم‌ترین آنها حذف دلار از تبادلات اقتصادی دو کشور و همچنین افزایش تجارت، صادرات و توازن صادرات جمهوری اسلامی به روسیه بوده که در این خصوص توافقات بسیاری انجام شده است.

تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که چرا پوتین ایران را به عنوان عضو ناظر سازمان شانگهای اعلام کرده است؟ افزود: تبدیل شدن عضو ناظر به عضو رسمی فرآیندی یک‌ساله و قواعد و قوانین خود را دارد، بر همین اساس در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در مسیر تبدیل شدن به عضو اصلی سازمان شانگهای است و این موضوع باید پس از فرآیندها و قواعد بین اعضا مورد بررسی قرار بگیرد.

کد خبر 550905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.