خانواده نقش بی‌بدیلی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان بنیادی‌ترین واحد تشکیل دهنده جامعه را خانواده دانست که نقش بی‌بدیلی در تولید، حفظ و ارتقای فرهنگ جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عفت پدرام فر در نطق قبل از دستور امروز شورای اسلامی شهر کاشان، اظهار کرد: خانواده مهم‌ترین خاستگاه بیانیه گام دوم انقلاب است که برای تشکیل تمدن اسلامی باید از حوزه خانواده شروع کرد.

وی افزود: اندکی تأمل بر واقعیت‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هر چقدر آسیب‌های خانوادگی افزایش یابد، آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

پدرام فر در بیان اهمیت آسیب شناسی خانواده گفت: باید متذکر شد که ریشه اکثر ناهنجاری‌های رفتاری، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، و تربیتی افراد یک جامعه، از عدم توجه و تمرکز به آسیب‌های فرا روی خانواده‌ها نشأت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: به طور خلاصه می‌توان آسیب‌های وارده بر خانواده را به دو قسم بیرونی و درونی تعریف کرد؛ آسیب‌های بیرونی مشکلاتی است که از سوی جامعه به خانواده وارد می‌شود مثل؛ جهانی شدن رسانه‌های جمعی، مدرنیزاسیون و تصادم فرهنگ سنتی و مدرن، تورّم گسترده و بحران‌زای جهانی، مشکلات شغلی، بیکاری و فقر؛ نهضت دفاع از حقوق زنان و موج فمنیستی است.

وی آسیب‌های درونی را شامل طلاق عاطفی، نداشتن سواد رسانه، افسردگی، بیکاری، ناباروری، اعتیاد، خودکشی، و نداشتن مهارت‌های لازم برای زندگی از جمله ندانستن تکنیک‌های همسر داری و فرزندپروری دانست.

پدرام فر تاکید کرد: اگر در کودکی و نوجوانی به تربیت از سوی جامعه شهری و خانواده‌ها اهتمام ویژه ای شود جامعه با معضلات اجتماعی- فرهنگی کمتری مواجه خواهد شد و هزینه‌های هنگفتی برای جامعه ایجاد نخواهد کرد، بسیاری از جامعه شناسان و نیز روان کاوان عقیده دارند: ریشه بسیاری از انحرافات شخصیت را باید در پرورش نخستین خانوادگی جست جو کرد، زیرا اگر منشأ اغلب کج رفتاری‌ها و بیماری‌های روانی بررسی شود، نقش پرورش خانواده در کیفیت رشد شخصیت آشکار می‌گردد.

وی افزود: هرچند برخی از نقش‌های خانواده مانند «آموزش» به نهادهای دیگری مانند آموزش و پرورش داده شده، اما با این وصف، هنوز هیچ نهاد اجتماعی نتوانسته است در امر تربیت و پرورش انسان‌ها جایگزین خانه و خانواده شود.

پدرام فر گفت: فرزندان در محیط خانه با هنجارها آشنا می‌شوند و ارزش‌های دینی و اخلاقی را در عمق شخصیت خود نهادینه می‌کنند و هنگامی که وارد مدرسه و دانشگاه و محیط کار می‌شوند، همان سرمایه تربیت و جامعه پذیری خانوادگی را با خود به چنین محیط‌هایی می‌آورند.

وی خاطر نشان کرد: شهر کاشان با وجود بناهای تاریخی متعدد خصوصاً خانه‌های بسیار زیبای تاریخی، خبر از این می‌دهد که برای مردمان این دیار، نهاد مقدس خانواده جایگاهی بس بزرگ و متعالی دارد، اگر چه که در حال حاضر ۵ فرهنگسرا و… خانه فرهنگ به همت شورای اسلامی و شهرداری احداث شده و هر کدام با ظرفیت‌هایی که دارند برنامه‌های خوبی در حوزه خانواده داشته‌اند ولی کافی نیست و پیشنهاد می‌شود جهت شکل گیری، تحکیم و تعالی خانواده، فرهنگسرای «خانواده و کودک» افتتاح شود تا با برنامه‌ها و اهداف کاملاً مشخص و تخصصی به موضوع کودک و خانواده بپردازد.

کد خبر 550788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.