۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
سقوط بورس ادامه دارد

خبر وضع مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش نرخ خوراک این شرکت‌ها از دلایل بحران روزهای بازار سرمایه است. از طرف دیگر محاسبه بین‌المللی خوراک منجربه تعطیلی پتروشیمی کاوه شده و لازم است مسئولان پیش از آنکه این بحران به سایر صنایع کشیده شود به‌دنبال حل آن باشند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، یک روز منفی دیگر در کارنامه بورس تهران ثبت شد. با بیش از ۲۵ هزار واحد ریزش، هر روز بازار سرمایه از تصمیمات ناگهانی مسئولان ضربه می‌خورد. نسبت نمادها مثبت به منفی در مقایسه با روز گذشته وخیم‌تر شده است و ۳۳۷ نماد در دامنه منفی معامله شد. پیش‌بینی می‌شود این روند تا زمانی که وضعیت نرخ خوراک و عوارض صادراتی پتروشیمی‌ها اصلاح شود، تداوم داشته باشد.

سقوط بورس ادامه دارد

شاخص‌ها

سقوط بورس ادامه دارد

سقوط بورس ادامه دارد تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

سقوط بورس ادامه دارد

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۲۵ هزار ۲۵۴ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۵ هزار و ۹۴۴ واحدی در سطح ۳۲۸ هزار و ۲۴۴ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۱.۹۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۱.۷۸ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۴۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۲۷

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۰۱ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۱.۱۵ درصد کاهش یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۵۶

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۸۷

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۲ هزار ۴۹۱ و ۴۷ هزار ۵۳۵ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۶۷۳ و ۳ میلیارد ۸۶۴ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

سقوط بورس ادامه دارد

سقوط بورس ادامه دارد اخبار بازار

بلاتکلیفی پرداخت سود سهام عدالت ۱۳۹۹

در حالی که دو ماه به پایان سال مانده است هنوز خبری از پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ نیست. پیگیری‌ها از نهادهای مرتبط تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده است و ظاهراً قرار است در جلسه پیش روی شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

سال گذشته رویه برای پرداخت سود سهامداران عدالت در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت که بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، امسال نیز با الهام از همان رویه سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد، هر چند تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است.

متانول، اوره و پلی‌اتیلن مشمول مالیات بر صادرات شدند

بیگی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره ۶ لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت، مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند.

دیگر سهمیه‌بندی ورق نداریم

وزیر صمت درخصوص تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز بیان کرد: این موضوع در حوزه فلزات در حد بورس کاملاً حل شده است، به عنوان مثال کسانی که ورق فولادی می‌خواهند از هم اکنون برای اسفند می‌توانند خریداری کنند که به سمت یک‌ساله شدن موضوع تأمین نیز می‌رویم و در این راستا برنامه داریم و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه دیگر سهمیه‌بندی ورق نداریم، گفت: ورق بدون سهمیه‌بندی عرضه می‌شود و کار تکمیلی بعدی به رسمیت شناختن خرده‌فروشان مواد اولیه است. این موضوع برای سهولت تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی است و برای مبارزه با فساد، دلالی و اصلاح مواد اولیه و قیمت متعارف باید اجرا شود که تا پایان سال اجرایی خواهد شد و خانه‌های صنعت، معدن و تجارت می‌توانند در این حوزه نیز کمک کنند.

اخبار شرکت‌ها

بفجر: بفجر ۳۷ تومان سود به ازای هر سهم (با احتساب سرمایه جدید) در ۹ ماهه سال جاری شناسایی کرده است.

سود سه فصل سال جاری به ترتیب از ابتدای سال ۱۱۹، ۲۴۷ و ۸ ریال به ازای هر سهم گزارش شده است. شرکت در ۹ ماهه سال قبل ۶۱۴ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

درآمد شناسایی شده فصل سوم سال ۶۶۳ میلیارد تومان است و درآمد ۹ ماهه سال به ۲,۳۱۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱,۹۴۳ میلیارد تومان) ۱۹ درصد رشد داشته است.

بهای تمام شده ۹ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۶۶ درصدی داشته است. این افزایش عمدتاً ناشی از افزایش هزینه‌های خرید، آب خام به میزان ۴۸ درصد، گاز طبیعی به میزان ۱۷۳ درصد و قطعات یدکی تعمیرات اساسی به میزان ۱۲۳ درصد بوده است.

حاشیه سود شرکت در سال ۹۸ و ۹۹ و ۹ ماهه سال جاری به ترتیب ۵۹، ۴۸ و ۳۳ درصد ثبت شده است.

فخاس: سود فصل اول تا سوم سال جاری به ترتیب ۸۷، ۶۷ و ۴۳ تومان به ازای هر سهم گزارش شده است. سود شناسایی شده ۹ ماهه نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

در فصل اخیر درآمد ۲,۴۸۲ میلیارد تومانی ثبت شده و در آمد نه ماهه به ۷,۷۱۳ میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد (تغییر در میانگین نرخ ۳۴ درصد و تغییر حجم فروش ۲۲ درصد) داشته است.

بهای تمام شده ۹ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد. نرخ مواد مصرفی شرکت وابسته به نرخ شمش فولاد خوزستان است. نرخ شمش فولاد خوزستان در نه ماهه سال جاری ۱۴۱,۱۹۳ ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۹۲ درصدی داشته است. همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز بر افزایش بهای تمام شده اثرگذار بوده است.

در سال ۹۸ و ۹۹ شرکت حاشیه سود ۱۸ و ۳۴ درصدی داشته، در ۹ ماهه سال جاری این نسبت ۳۴ درصد گزارش شده است.

فسرب: فسرب در ۹ ماهه ابتدای سال ۶۷ ریال سود به ازای هر سهم ساخته است.

سود فصل اول تا سوم به ترتیب ۳۶، ۸ و ۲۳ ریال به ازای هر سهم (با احتساب سرمایه جدید) بوده است. سود سال ۹۹، ۱۲۹ ریال بوده است.

شرکت در سال ۹۹، ۴۹۰ میلیارد تومان فروش داشته است. در آذر ماه ۱۰۴ میلیارد تومان فروش شرکت، مجموع فروش ۹ ماهه را به ۴۷۶ میلیارد تومان رسانده است.

حاشیه سود سال ۹۸ و ۹۹ شرکت به ترتیب ۱۱ و ۳۸ درصد بوده و در ۹ ماهه سال جاری به ۲۱ درصد رسیده است.

سود عملیاتی شرکت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹، ۹۶ میلیارد تومان بوده (حاشیه سود عملیاتی ۳۱ درصد) و در ۹ ماهه سال جاری به ۸۷ میلیارد تومان رسیده است.

شپارس: شرکت در سال ۹۹، ۵۴ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده، سود فصل اول این سال ۲۷ تومان بوده است. در این فصل اما شرکت موفق به شناسایی سود نشده است.

فروش فصل اول سال مالی ۱۴۰۰ شرکت ۱۷۳ میلیارد تومان بوده، در فصل اول سال جاری ۱۶۸ میلیارد تومان فروش گزارش شده است.

حاشیه سود سال مالی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، ۲۲ درصد بوده است. در فصل اخیر این نسبت به ۱۷ درصد رسیده است. حاشیه سود عملیاتی در این سه دوره به ترتیب ۱۰، ۹ و ۵ درصد بوده است.

هزینه عمومی در دوره مورد گزارش ۲۰ میلیارد تومان و سود عملیاتی ۸ میلیارد تومان است. سود عملیاتی فصل اول سال ۹۹، ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

فرآور: فرآور در ۹ ماهه امسال ۱۴۶ تومان سود به ازای هر سهم ساخته است.

فرآور با فروش ۲۱۸ میلیارد تومانی که در آذر به ثبت رساند، سود ۱۱۸ تومان به ازای هر سهم را برای سه ماهه سوم شناسایی کرده است. سود شرکت در سال ۹۹، ۱۰۵ تومان به ازای هر سهم بوده و در ۹ ماهه امسال ۱۴۶ تومان سود به ازای هر سهم گزارش شده است.

فروش فصل سوم سال جاری ۲۳۰ میلیارد تومان گزارش شده است. فروش سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۱۱۸ و ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است. فروش مقداری ۹ ماهه امسال ۴,۲۱۷ تن، سال ۹۹، ۴,۲۱۴ و سال ۹۸، ۳,۰۷۷ تن می‌باشد.

حاشیه سود شرکت در سال ۹۹، ۴۴ درصد و در ۹ ماهه امسال نیز ۴۵ درصد گزارش شده است.

بازارهای جهانی

بنزن در هفته گذشته با کاهش ۱۵ دلاری به ۱,۰۱۶ دلار رسید

قیمت بنزن سی اف آر چین در هفته گذشته با کاهش ۱۵ دلاری به ۱,۰۱۶ دلار رسیده است. معاملات بنزن در هفته گذشته ناشی از تقاضای ضعیف کم رونق دنبال شد. معاملات آتی نیز با حجم کم روبرو شد. در پایین دست استایرن با کاهش قیمت مواجه شده که خود باعث کاهش حاشیه سود و کاهش تقاضای بنزن می‌گردد. شرکت فورموسا در تایلد تولید محصولات الفینی خود را به دلیل حاشیه سود منفی به خصوص در اتیلن به ۹۵% کاهش داده است.

پلی اتیلن: قیمت پلی اتیلن در کشورهای شورای همکاری خلیج (GCC) و مدیترانه شرقی (East Med) در این هفته ثابت ماند، زیرا عمده فعالیت‌های تجاری در هفته‌های گذشته انجام شد. خریداران منتظر اعلام قیمت در ماه فوریه برای از سرگیری بحث‌ها و فعالیت‌های خرید هستند.

قیمت‌های پلی‌اتیلن وارداتی به چین ثابت و مستحکم بود. زیرا تامین‌کنندگان خارجی قیمت‌های پیشنهادات خود را برای محموله‌های فوریه افزایش داده اند که علت آن افزایش قیمت نفت و همچنین افزایش خوش بینی نسبت به چشم انداز مثبت تقاضا از اواسط فوریه و پس از تعطیلات سال نو می‌باشد.

قیمت پلی اتیلن ترکیه (PE) در این هفته نسبتاً ثابت و اندکی رو به پایین بود. تقاضا کاهش یافته است، زیرا بازیگران در ترکیه با افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. اما از طرف مقابل افزایش قیمت نفت خام و هزینه‌های حمل‌ونقل اثر کاهش علاقه خرید را متعادل کرده است.

رشد ۷ دلاری قیمت سنگ‌آهن و رسیدن به ۱۳۵ دلار

قیمت بازار نقدی سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته با رشد ۷ دلاری به ۱۳۵ دلار رسید. تمایل به ذخیره‌سازی سنگ‌آهن توسط فولادسازها قبل از تعطیلات سال نو چینی دلیل افزایش قیمت‌ها بوده است. معاملات آتی سنگ آهن نیز علی‌رغم کاهش تقاضا و بهبودی موجودی فولاد افزایش یافت. برخی فعالان تجاری انتظار دارند تقاضای فولاد در ماه مارس بهتر شود؛ زیرا محدودیت‌های تولید و کنترل‌های شدید زیست‌محیطی تا آن زمان متوقف می‌شود، در حالی که بسته محرک یا سیاست‌های مالی بیشتری برای تحریک رشد اقتصادی اعمال خواهد شد. در همین حال، تقاضای داخلی در آستانه تعطیلات سال نو چینی کاهش یافته که همین امر منجر به افزایش موجودی فولاد کارخانه‌ها در طول هفته گذشته به دلیل مصرف کم شده است. به همین ترتیب، موجودی فولاد تجار چینی برای سومین هفته متوالی به دلیل تقاضای محدود فولاد در ۲۰ ژانویه به ۱۵.۰۳ میلیون تن افزایش یافته که ۶.۶ درصد افزایش هفتگی داشته است. بر اساس گزارش پلتس، تمایل خریداران عمدتاً بر محموله‌های ورودی ماه مارس برای فاین‌های عیار پایین و متوسط متمرکز است، زیرا فعالان بازار انتظار دارند در ماه مارس و پس از بازی‌های المپیک زمستانی، فولاد بیشتری تولید شود. با این حال، برخی منابع تجاری اظهار داشتند که فاین‌ها و لامپ‌های عیار پایین همچنان سودآور هستند، در حالی که حاشیه سود واردات محدودتر بوده یا حتی منجر به زیان فاین‌های عیار متوسط و بالا شده است.

نقشه بازار بورس

سقوط بورس ادامه دارد

کد خبر 550716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.