میم مثل مادر شهید

شهدای هشت سال دفاع مقدس گنجینه‌های تاریخی و الگوی ایثار هستند؛ اما باید دانست شجاعت و عظمت شهید متاثر و نشئت‌گرفته از ایثارگری مادر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دست و دل آدم به لرزه می‌افتد تا نام مادران شهدا به میان می‌آید. همان مادرانی که تمام و کمال راه و رسم مادری را به جا آوردند و با فداکاری آن‌ها، جایی برای اما و اگر در ایفای این نقش پر مسئولیت باقی نماند و چه بسا بیشتر از آنچه که واژه مادر را معنا می‌کرد، از جان و دل مایه گذاشتند. در تعریف مادر، گاه از واژه‌هایی چون فرشته و امثال این کلمات استفاده می‌شود که به جرئت می‌توان گفت این واژه‌ها هرگز مفهوم از جان گذشتن بندگان خاص خدا یعنی مادران شهدا و قدر و منزلتشان را ادا نمی‌کند.

مادران شهدا، موجودات بی‌همتایی هستند که تاریخ جز در دوران پربرکت زندگی اهل بیت علیهم‌السلام، کوچک‌ترین نمونه‌ای از آن‌ها سراغ ندارد و این سخاوت، فراتر از چیزی است که آن را مهر مادری می‌نامند. البته این مادران بدون تردید با تأسی از عزیزانی چون حضرت زینب (س) و حضرت ام‌البنین (س) در این راه پر مرارت قدم گذاشتند. درست در روزهایی که میهن اسلامی سخت‌ترین ایام خود را سپری می‌کرد، قلب مهربان پدران و مادران شهدا، مانند خورشیدی گرم در زمستانی سرد و یخ‌زده، آفتاب مهربانی و همراهی را در این سرزمین تاباند و فرزندان خود را عازم جبهه‌های نبرد کردند.

مادران ایران زمین در طول هشت سال دفاع مقدس، حماسه‌های جاویدی آفریدند که تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد. آنان با استقامت و تحمل دشواری‌ها برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و امنیت و آرامش مردم، همه ملت ایران را مدیون خود ساختند. این مادران، سال‌های طولانی پس از شهادت فرزندانشان با مشقت زیادی روزگار سپری کردند و متحمل سختی زیادی شدند.

همچنین آن‌ها در طول سال‌های پس از جنگ، نه تنها از غم فراق شهیدشان رنج می‌بردند، بلکه غم مادرانی که فرزندشان مفقودالاثر شده با بی‌اطلاع از وضعیت عزیزشان بودند، چندان برابر بود. به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، این خانواده‌ها که حتی نمی‌دانستند فرزندشان زنده است یا نه، هر شب برای آن‌ها مانند شب عملیات بود.

رهبر معظم انقلاب در وصف مادران شهدا می‌گویند: بدانید در هیچ جای دنیا، زنانی مثل این مادران شهدا که مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قوی‌تر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند؛ این همان تربیت اسلامی و دامان پاک و نورانی فاطمه زهرا (س) است.

شهدای هشت سال دفاع مقدس، گنجینه‌های تاریخی و الگوی ایثار هستند؛ اما باید دانست شجاعت و عظمت شهید متأثر و نشئت گرفته از مادر ایثارگری است که تربیت چنین فرزندی را به بهترین شکل و با معیارهای اسلامی انجام داده است. این مادران با صبر و شجاعت بی‌بدیل خود و با الهام از مکتب حضرت زهرا (س) فرزندان خود را تقدیم راه حق و حقیقت کردند. برخی از این مادران که فرزندان خود را در راه آرمان‌های انقلاب تقدیم کردند از دنیا رفته‌اند و برخی دیگر همچنان بعد از سال‌ها با غم فراق فرزندان خود گذر زمان می‌کنند.

کد خبر 550625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.