امارات در شوک

انصارالله یمن دوشنبه گذشته پس از بارها تذکر به سران ابوظبی در حمله‌ای سهمگین، چند مکان حساس امارات را مورد هدف موشکی و پهپادی قرار دادند؛ حمله‌ای که در عین ناباوری مقامات اماراتی و حامیان آن‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم امارات صبح دوشنبه هفته گذشته به یک‌باره با صداهای مهیبی مواجه شدند که در تاریخ چنددهه‌ای تأسیس این کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس بی‌نظیر بود؛ انفجارهای مهیبی که دقایقی بعد معلوم شد رزمندگان یمنی در پاسخ به جنایات حدود هفت ساله ارتش امارات در یمن و همراهی این کشور با ائتلاف عربی–آمریکایی به سرکردگی سعودی در کشتار مردم مظلوم یمن، اقدام کرده‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، ساعاتی پس از این عملیات با تأیید آن اعلام کرد: نیروهای مسلح یمن در عملیات «طوفان یمن»، فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و پالایشگاه مهم نفت المصفح متعلق به شرکت دولتی «ادنوک» را هدف قرار داده‌اند.

برخی رسانه‌های منطقه، شمار موشک‌های بالستیک شلیک شده از سوی رزمندگان یمنی به مراکز مهم امارات را ۱۰ فروند و تعداد پهپادها را نیز ۲۰ فروند اعلام کردند.

پلیس ابوظبی پس از گذشت ساعاتی از این عملیات با تایید آن مدعی شد که این حملات فقط منجر به انفجار تانکرهای سوخت در منطقه المصفح شده و سه کشته (یک پاکستانی و دو هندی) و شش زخمی برجای گذاشته است؛ ولی با انتشار تصاویر آتش‌سوزی‌های مهیب در چند نقطه امارات، مشخص شد که حمله موشکی و پهپادی رزمندگان یمنی بسیار کوبنده و سهمگین بوده است.

ریسک فعالیت‌های تجاری در امارات با حمله موشکی یمن افزایش یافت

جعفر قنادباشی، دیپلمات سابق وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص حمله موشکی یمن به امارات اظهار کرد: حمله نظامی یمن به امارات، اقدامی مشروع و گامی نظامی، با اهمیت و ارزشمند بود. مردم یمن طی هفت سال گذشته به طرق مختلف در سخت‌ترین شرایط محاصره بودند و مواد غذایی و اقلام دارویی به آن‌ها نمی‌رسید؛ زیرا تمام قدرت‌های بزرگ از عربستان حمایت می‌کردند.

وی اضافه کرد: اقدامی که علیه امارات با فرود آمدن موشک‌ها و پهپادها توسط انصارالله یمن صورت گرفت، اقدام تأکیدی و دفاعی تازه بود که در پاسخ به جنایاتی که اماراتی‌ها در یمن ادامه و گسترش دادند به لحاظ نظامی بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

دیپلمات سابق وزارت امورخارجه افزود: اماراتی‌ها طی هفته‌های گذشته در بمباران مناطق مسکونی یمن تمام تلاش خود را به کار گرفتند. همچنین تسلیحات تازه به یمن از سمت جنوب این کشور به نیروهای مزدور رسید.

قنادباشی گفت: اقدامات یمن از این جهت حائز اهمیت بود که از راه دور، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتری توانستند ضربه‌ای به امارات بزنند و تجهیزات اقتصادی و سیاسی را که محور همه تلاش‌های اقتصادی امارات است، مورد هدف قرار دهند که هدف‌گیری دقیقی بود و موجب کشته شدن شهروندان نشد.

وی تاکید کرد: با این اقدام، ریسک فعالیت‌های تجاری در امارات افزایش یافت است. همچنین این اقدام تهدید عظیم بر صنعت گردشگری امارات است؛ زیرا در صورتی که انفجاری در امارات صورت بگیرد، گردشگران در سراسر دنیا از سفر به این کشور خودداری می‌کنند.

دیپلمات سابق وزارت امورخارجه اظهار کرد: تعطیلی فرودگاه ابوظبی، عقب افتادن پروازها و فرود پرواز هواپیماهای مسافربری از دیگر خساراتی بود که به امارات منتقل شد و یمن توانست درآمدهای ناشی از گردشگری امارات را مختل کند.

وی ادامه داد: حمله موشکی یمن به امارات در صنایع نفتی و کشتی‌های نفتی اثر گذاشت و توانست بخشی از صادرات نفت را که درآمد دیگر امارات است، مختل کند. یمنی‌ها با این اقدام، اثبات کردند که این توانمندی نظامی را دارند تا به هر نقطه از امارات که اراده کنند، ضرباتی وارد آورند.

قنادباشی گفت: توانمندی نظامی براساس تعداد نفرات و تجهیزات محاسبه نمی‌شود؛ بلکه براساس توانمندی عملیات در زمان و مکان مناسب است. از این رو یمنی‌ها پس از حدود هفت سال، این توانمندی را به نمایش گذاشتند که می‌توانند بازدارندگی به وجود آورند و امارات و عربستان را به این فکر فرو ببرند که از گستره دامنه جنایات خودداری کنند.

تولید پهپادهای پیشرفته و اداره جنگ علیه امارات از توانمندی‌های یمن در ۷ سال گذشته است

وی در پاسخ به این پرسش که انصارالله یمن طی هفت سال گذشته چه توانایی‌هایی به دست آورده است؟ افزود: مهم‌ترین توانمندی انصارالله یمن این است که توانسته اکثریت مردم یمن را با سیاست‌های درست و منطقی همراه سازد و پایگاه مستحکم مردمی ایجاد کند؛ لذا مردم با انصارالله همراه هستند که مهم‌ترین توانمندی است و می‌تواند زمینه‌های دفاعی را فراهم کند.

دیپلمات سابق وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: آنچه از دیگر موفقیت‌های انصارالله یمن به حساب می‌آید، تولید پهپادهای پیشرفته، تولید موشک‌های میان‌برد و دوربرد، اداره کردن جنگ علیه ثروتمندترین کشور منطقه یعنی امارات است که توانمندی بزرگی محسوب می‌شود.

قنادباشی ادامه داد: تنها پهپاد، موشک، نیروهای آموزش‌دیده و فعالیت‌های دفاعی در دریای سرخ و هند، توانمندی محسوب نمی‌شود؛ بلکه اداره جنگ، محبوبیت و استحکام‌بخشیدن به پایه‌های حکومت بزرگ‌ترین توانمندی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توانمندی‌های یمن صددرصد رو به گسترش است؛ موشک‌های یمن ابتدا تا نقاط مرزی می‌رسید، اما اکنون ۱۳۰۰ کیلومتر برد دارد و دقیقاً به هدف خورده که نشان دهنده پیشرفت این منطقه در اقدامات نظامی است.

کد خبر 550614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.