تدوین طرح حمایت از نهاد خانواده در شورای شهر اصفهان

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت نگاه و توجه ویژه مدیریت شهری به بانوان شاغل در شهرداری گفت: طرح حمایت از نهاد خانواده در شورای اسلامی شهر اصفهان تدوین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزانه کلاهدوزان امروز _یکشنبه، سوم بهمن‌ماه_ در نطق پیش از دستور خود در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک میلاد با سعادت، اسوه تمام عیار مکارم، و قله رفیع فضائل، حضرت فاطمه زهرا (س)، و روز مادر به فرزند گرامی ایشان حضرت ولی عصر (عج)، اظهار کرد: به ساحت همه زنان و مادران سرزمینم و شهرمان اصفهان ادای احترام کرده و دست آن‌ها را از دور می‌بوسم.

وی با اشاره به ابعاد چندگانه شخصیتی حضرت زهرا (س) افزود: ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا (س) بسیار گسترده و وسیع است و محققان و اندیشمندان زیادی در طول تاریخ به تفسیر و تبیین آن پرداخته‌اند؛ یگانه بانوی دو عالم از نظر آموزه‌های قرآنی انسان کاملی است که به سبب همین ویژگی می‌تواند سرمشق بی‌چون و چرای مردم شود و انسان‌ها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی از ایشان بیاموزند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است و نه تنها وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانه عملی برای تأیید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن شد.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها یک مادر موفق، بلکه در تمام ابعاد زندگی اعم از شجاعت، تقوی، پرهیزگاری عبادت و فدا کاری به عنوان یک انسان کامل مطرح است تصریح کرد: پیامبر اسلام (س) در حدیثی که می‌خواهند حضرت فاطمه (س) را بشناسانند، او را نه به عنوان یک دختر و یا یک زن؛ بلکه به عنوان یک انسان برتر معرفی می‌کنند، آنجا که می‌فرماید: «فاطمه مایه سرور قلب من است و شوهرش نور چشم من است و فرزندان او امنای پروردگار من است»، معنای این جمله این است که پیامبر می‌خواهد فاطمه را به عنوان قطب و محور معرفی کند، لذا نگفته علی (ع) و یا حسن (ع) و حسین (ع) بلکه گفته شوهر فاطمه (س) و فرزندان فاطمه (س)، بنابراین باید گفت همه این موضوعات روی هم رفته بیانگر مقام بلند حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد رسول خدا (ص) است.

کلاهدوزان ادامه داد: اگر بخواهیم فاطمه (س) را به عنوان سرمشق زندگی خود قرار دهیم و شیوه و سبک زندگی خود را بر اساس آن ساماندهی کنیم، باید به جزئیات زندگی ایشان و خصوصیات اخلاقی، منش‌ها، کنش‌ها و حتی واکنش‌های ایشان آگاهی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فاطمه الگوی صبر و قناعت، وفاداری، شجاعت فصاحت و بلاغت است و او تنها زنی از بنی‌هاشم بود که با خطبه‌های بلند و جامع خود در مسجد مدینه، زنانه از حق خود دفاع کرد، گفت: آن حضرت در وقایع بعد از پیامبر (ص) برای احقاق حق امیرالمومنین (ع) نقشی بی‌بدیل داشته‬ است‬ و در کنار روشنگری‌هایی که خانه به خانه با مهاجران و انصار داشتند، با ایراد خطابه‌ای بی‌نظیر تنها و بی‏‌یاور از ارزش‌های اصیل اسلامی دفاع کردند. ایشان با بصیرت، تدبیر و بینشی عمیق، پشتیبان و حامی امام و ولی زمانشان بودند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این برش از زندگی حضرت روایتی است دیگر از زندگی پربرکت آن حضرت که با روایت رایج از زندگی و شخصیت ایشان فاصله دارد.

وی با بیان اینکه روایت رایج از زندگی حضرت زهرا (س) که همان هتک حرمت مظلومانه در یکی دو روز است بسیار محدود بوده و کافی برای حرکتی پیشرو و اجتماعی نخواهد بود، خاطرنشان کرد: آنچه مقام معظم رهبری از ایشان بیان می‌کنند، روایت مقاومت عظیم ۹۰ روزه حضرت است که تدابیر و نقشه‌های دشمن را بر هم زد، دوران جدید را می‌توان عصر روایت‌ها یا عصر جنگِ شناختی نامید؛ البته تنازع و نبرد روایت‌ها همیشه وجود داشته است.

کلاهدوزان افزود: روایت غدیر مثالی از نبرد روایت‌ها در تاریخ اسلام است؛ در جریان سقیفه هیچ‌کس واقعه عظیم غدیر را فراموش نکرده بود اما تلاش شد که روایت غدیر تغییر داده شود و موضوع آن را محبت جلوه دهند و در واقعه کربلا، روایت قدرتمند حضرت زینب (س) و دیگر زنان، بر روایت خارجی خواندن کاروان اباعبدالله غلبه کرد و به دنبال آن جریان‌های اجتماعی متعددی به وجود آمد.

وی با بیان اینکه خلق گفتمان و روایت، امری ضروری است، زیرا قدرت ایجاد حرکت اجتماعی دارد، عبرت داشته و هویت می‌آورد، گفت: روایت زن در عصر امروز روایتِ «زنِ شرقی» (زن سنتی و بدون نقش در تاریخ‌سازی) و روایتِ «زنِ غربی» (زن متجدد و ابزاری در دست مردان)، وجود نگاه منفی به تعدد نقش‌های زنان، این دو روایت را سبب شده است و باعث ایجاد دو رویکرد سنتی و غربی می‌شود به گونه‌ای که در رویکردِ سنتی نقشِ اجتماعی زنان را حذف و رویکردِ غربی نقشِ خانوادگی را کمرنگ یا حذف می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه این‌ها دو روی سکه‌ی انفعال و منفی‌نگری هستند که هردو آسیب‌زا است، افزود: تغییر نوع نگاه راه‌حل‌های متفاوت ایجاد کرده است؛ نگاه و روایتی که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به زنان داشتند باعث ایجاد گفتمانی دیگر و روایت سومی شده که در تقابل و رقیب دو روایت یاد شده که عبارت است از زن مسلمان ایرانی که نه زن شرقی است و نه زن غربی.

وی ادامه داد: در جریان زن شرقی و زن غربی، شروع بحث از نگاه منفی به تعدد نقش‌ها و تضادهای نقشی است و در روایت سوم، شروع بحث از وحدت نقش‌هاست.

کلاهدوزان تصریح کرد: با پذیرش روایت سوم، به دو کلان روایت از حضور اجتماعی زن می‌رسیم، روایت زنان پیرو که زنان را پشتیبان می‌داند و از نماد جنگ و دفاع مقدس در ادبیات خود استفاده می‌کند و روایت زنان پیشرو که زنان را دوشادوش مردان، بلکه رهبران نهضت می‌داند و از استعاره انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. این استعاره متناسب با شرایط کنونی جامعه ما است.

وی با بیان اینکه چهار الگوی تاریخی زنان پیشرو مربوط به انقلاب اسلامی، نهضت خرداد ۴۲، نهضت مشروطه و نهضت تنباکو است، گفت: عموماً رویکرد ما در روایت انقلاب آسیب‌شناسانه بوده درحالی‌که نگاه جمهوری اسلامی فرصت‌شناسانه است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نگاه‌های آسیب‌شناسانه ما را به راهبردهای مقطعی رسانده است و ظرفیت‌ها را به کار نمی‌گیرد. در موضوع زن، نیز زنان باید پرچم‌دار تغییر نگاه شوند. در هر میدانی که بانوان مسئولانه وارد شوند پیشرفت در آن میدان چند برابر است.

وی ادامه داد: مسئله امروز زنان جامعه ما مسئله روایت و گفتمان غرب از زن که زن را آزاد، رها و شاد توصیف کرده و زن ایرانی را زن شرقی و بی نقش در جامعه، معرفی می‌کند و در مقایسه با زن غربی، زن ما خودش را ضعیف می‌داند یا مکلف تصور می‌کند که این ناشی از ضعف ما در روایت است.

کلاهدوزان خاطر نشان کرد: بانوان می‌توانند با هویت‌یابی و آینده‌پژوهی در تربیت خود و دوایر مرتبط با خود، از خانواده گرفته تا جامعه، در گسترش روایت زن تراز مسلمان ایرانی، برای تحقق نگاه امیدآفرین به سمت تمدن اسلامی تأثیرگذار باشند.

وی اظهار کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌های زنانه خدادادی همچون مهر وسیع، قدرت مقاومت، تحمل بالا و چند جانبه بودن و جامعیت شخصیتی بهره‌مند شویم و نیز مراقب تهدیدهای بیرونی همچون تحقیر توسط خود و جامعه و عدم شناخت توانمندی‌ها باشیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: روایت الگوها توسط اندیشمندان و دلسوزان انقلاب نیز راه‌حلی دیگر است، البته زنان الگو در تاریخ اسلام ناشناخته هستند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود خداوند به خاطر اختلاف طبیعی ما انسان‌ها اسوه‌های مختلف پیشِ روی ما گذاشته تا با دیدن آن‌ها در شرایط خودمان با اجتهاد به الگوی زندگی خود برسیم؛ ما عادت داریم الگوها را از قله روایت کنیم از این رو به الگوهای دست نیافتنی تبدیل می‌شوند، از الگوی آسیه و مریم تا حضرت زینب (س) تا اصحاب اهل بیت (ع) را باید روایت کنیم. الگوهایی که در عصر حاضر در شهر و دیار خودمان بوده و هستند.

کلاهدوزان خاطرنشان کرد: همچنین باید با تبیین مبانی درست زندگی توسط اندیشمندان زن و مرد جامعه برای دختران نوجوان این عصر، امکان خلق مدل زیبای زندگی خود را توسط خودشان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: الگوهای متنوع دینی ما نشان می‌دهد که معناداری زندگی زن، وابستگی به نقش‌ها ندارد و در شرایطی ممکن است نقشی کم‌رنگ یا حذف شود. به عبارتی جنسیت مأموریت را عوض نمی‌کند، بلکه در شیوه پیشبرد مأموریت اثر می‌گذارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زنان به خاطر ساختار وجودی خود قادر به ایفای نقش‌ها و وظایف متعدد بدون تزاحم در این نقش‌ها هستند، گفت: مدیریت خانواده مثالی از این توانایی است که بدون درهم فرو رفتن نقش‌ها، وحدت و یکپارچگی در نقش‌ها را ایفا می‌کنند. مثالی دیگر اینکه مادران در این دو سال در شرایط سخت محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا نقش معلمی را نیز در کنار آموزگاران ایفا کردند که در این میان زنان کارمند و شاغل در بخش‌های مختلف و شهرداری شرایط ویژه‌تری را داشته که نگاه و توجهی ویژه توسط شورا و مدیریت شهری را طلب می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به جلساتی که با نمایندگان بانوان و بررسی مشکلات کارمندان شاغل در شهرداری داشتیم طرحی را برای حمایت از نهاد خانواده تقدیم خواهیم کرد که امیدواریم با وسعت نگاه همکاران شورا تصویب شده است و با توجه ویژه شهردار به اجرا درآید.

کد خبر 550612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.