بهبود تاب‌آوری شهر با طراحی فضاهای چندمنظوره

یک دکترای شهرسازی گفت: وجود فضاهای باز، در نظر داشتن فضاهای چندمنظوره و تعبیه سوله‌هایی به منظور مدیریت بهتر بحران، همچنین توزیع متناسب آنها در سطح مناطق شهر، علاوه بر اینکه زندگی در شهر را برای شهروندان آسان‌تر می‎‌کند، به مدیریت بهتر بحران‌های شهری و افزایش تاب‌آوری شهر منجر می‌شود.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توزیع مناسب فضاهای شهری، اظهار کرد: توزیع متناسب فضاهای شهری و کاربری‌ها میان مناطق مختلف شهر علاوه بر تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فشار بر زیرساخت‌های شهری، به مدیریت بهتر بحران‌ها نیز کمک می‌کند. وجود فضاهای چندمنظوره در نقاط مختلف شهر موجب شده است تا فضاهایی با کارکردهای متفاوت داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر کاهش ترددهای بین شهری و افزایش کیفیت زندگی در سطوح خرد، این ساختار موجب شده است تا در زمان وقوع بحران، شهر تاب‌آوری بیشتری از خود نشان دهد و انجام اقدامات امدادی آسان‌تر باشد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: هر محله و هر منطقه از شهر بنا بر جمعیتی که دارد باید تمام انواع کاربری‌های اساسی و مورد نیاز از جمله کاربری تجاری، آموزشی، فضای سبز، ورزشی و درمانی را داشته باشد تا در صورت وقوع بحران نیازهای ساکنان حداقل برای چند ساعت اول در محل زندگی‌شان برطرف شود.

وی اضافه کرد: توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات، مدیریت بحران‌های شهری را با چالش مواجه می‌کند و تاب‌آوری شهر و کیفیت زندگی شهری را به شدت کاهش می‌دهد.

شبانی با اشاره به ضرورت وجود فضاهای باز و سوله‌های مدیریت بحران در سطح مناطق و محلات شهر، گفت: در زمان وقوع بسیاری از بحران‌های شهری مانند سیل یا زلزله، سرویس‌دهی ناکافی یا نبود سرویس‌دهی در ساعات اولیه، میزان تلفات را افزایش می‌دهد.

وی افزود: وجود فضاهای باز، در نظر داشتن فضاهای چندمنظوره و تعبیه سوله‌هایی به منظور مدیریت بهتر بحران، همچنین توزیع متناسب آنها در سطح مناطق شهر، علاوه بر اینکه زندگی در شهر را برای شهروندان آسان‌تر می‌کند، به مدیریت بهتر بحران‌های شهری و افزایش تاب‌آوری شهر منجر می‌شود.

کد خبر 550591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.