دفاع از ولایت، ویژگی برجسته حضرت زهرا(س)

یک نویسنده و استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از خصوصیات حضرت فاطمه(س) دفاع از امامت و ولایت است، گفت: امام صادق(ع)، حضرت زهرا (س) را حقیقت شب قدر دانسته‌اند.

محسن نصری، نویسنده و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حضرت زهرا (س) الگوی زندگی برای زنان و مردان است و می‌توانیم از اصول ایشان در زندگی بهره‌مند شویم تا در دنیا و آخرت به سعادت برسیم.

وی ادامه داد: وقتی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بیمار شدند؛ پیامبر اکرم (ص) فرمودند که "روزه بگیرید و حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برای شفای فرزندان به مدت سه روز، از خوردن و آشامیدن پرهیز کردند. روز اول قبل از افطار حضرت زهرا (س) نان پختند و نان را به مسکین دادند و با آب افطار کردند، در هنگام سحر تنها آب نوشیدند و طعامی برای خوردن در منزل نداشتند. روز دوم نیز قبل از افطار یتیمی درب خانه را کوبید و درخواست کمک کرد و نان را به او دادند و روز سوم نیز نان افطار را به اسیر بخشیدند و در زمان افطار و سحر فقط آب خوردند. در رابطه با این جریان آیه نازل شد که "و غذایی که آماده شده بود تا روزه را افطار کنند به نیازمندان بخشیدند" همین موضوع درس بزرگی است و باید از آن بیاموزیم که دیگران را مقدم بر خود بدانیم.

نصری گفت: این بانوی برگزیده معتقد بودند اول همسایه اهمیت دارد سپس اعضای خانواده؛ بر این اساس است که در مباحث اجتماعی و سیاسی باید اصلاحاتی انجام شود.

وی تأکید کرد: امام صادق (ع) نیز حضرت زهرا (س) را حقیقت شب قدر دانسته‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های پسندیده حضرت زهرا (س) افزود: از دیگر خصلت‌های بی نظیر و نیکوی همسر حضرت علی (ع) دفاع از امامت و ولایت است. مردم در غدیر خم با مولی‌الموحدین بیعت کردند، اما پس از گذشت دو ماه در سقیفه، ولایت را از ایشان غصب کردند.

نصری با بیان اینکه هفت هزار نفر از زنان دلیر ایران اسلامی در جهاد به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند و حضرت فاطمه (س) را الگو قرار دادند، تصریح کرد: از سلمان فارسی نیز نقل شده است که سه شب پیاپی حضرت علی (ع) و همسرشان و فرزندانشان با مهاجران و انصار اتمام حجت کردند و هربار ۴۴ نفر با امیرالمومنین بیعت می‌کردند و صبح روز بعد چهار نفر در کنار حضرت بودند؛ امیرالمومنین (ع) پس از این اتفاق سکوت کردند، اما حضرت زهرا (س) از ایشان حمایت و دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند و این مجاهدتی عظیم و الگویی بی‌نظیر است.

کد خبر 550571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.