امشب خوشه ستاره‌ای NGC ۲۵۴۷ را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: یک‌شنبه -۳ بهمن‌ماه - خوشه ستاره‌ای باز NGC ۲۵۴۷ (mag ۴.۷) در بسیاری از نقاط جهان در صورت فلکی بادبان در اوج آسمان قرار خواهد گرفت و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره عطارد یک‌شنبه -سوم بهمن‌ماه- ساعت ۱۳:۵۴ از نزدیکی خورشید در آسمان عبور می‌کند و بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد. هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۱۱۶ روز طول می‌کشد و در وضعیت مقارنه پایان ظهور تیر در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی طی چند هفته آینده است. مقارنه داخلی، وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. سیارات داخلی (عطارد و زهره) چون در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند، از دید ناظر زمینی، نسبت به خورشید به سمت چپ یا راست جابه‌جا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند و به همین علت، این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامند.

وی تصریح کرد: در نزدیک‌ترین جدایی زاویه‌ای، زهره در فاصله سه درجه و ۱۷ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای مدتی غیر قابل رصد است. کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی همچنین از موقعیت حضیض زمینی- زمانی که نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد- می‌گذرد؛ زیرا دقیقاً در همان سمت زمین نسبت به خورشید قرار دارد. امشب سیاره تیر از فاصله ۰.۶۶ AU از زمین حرکت می‌کند و در بزرگ‌ترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۱۰.۱ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود، در حالی که شبیه ماه نو کاملاً تاریک است.

رصد خوشه ستاره‌ای NGC۲۵۴۷

فخرایی‌فرد افزود: یک‌شنبه -سوم بهمن‌ماه - خوشه ستاره‌ای باز NGC ۲۵۴۷ (mag ۴.۷) در بسیاری از نقاط جهان در صورت فلکی بادبان در اوج آسمان قرار خواهد گرفت و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. دیدن این خوشه ستاره‌ای با میل ۴۹ درجه و ۱۲ درجه شمالی از نیم‌کره‌جنوبی آسان‌تر است؛ اما از عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر از ۲۰ درجه شمالی نیز قابل مشاهده است. NGC۲۵۴۷ با قدر ۴.۷ آن‌قدر کم نور است که با چشم غیرمسلح فقط زیر یک آسمان کاملاً تاریک دیده می‌شود و از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک بهتر قابل مشاهده است.

کد خبر 550539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.