تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای دو محله اصفهان

محله‌محوری یکی از اصول اساسی توجه به نیازها، خواسته‌ها و مشکل‌های هر محله و در مقابل ارائه خدمات، امکانات و تصمیم‌گیری مطابق با آن‌ها است که در این دوره مدیریت شهری مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه لزوم توجه به موضوع مهم محله‌محوری مبتنی بر مشارکت شهروندان و اجتماعات محلی برای رسیدن به پیشرفت و توسعه شهر بر کسی پوشیده نیست. از این رو برنامه‌ریزان شهری نیز ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی که ارتباط و وابستگی بیشتری با نیازها و شرایط محیطی و اجتماعی محلی دارد را الگوی مطلوب برای افزایش حس تعلق شهروندان به محله‌های شهر می‌دانند.

منطقه ۹ شهرداری اصفهان به عنوان لایه اصلی حریم غرب این شهر، نه تنها می‌تواند روی توسعه غرب اثرگذار باشد، بلکه با توجه به پتانسیل‌های موجود خود می‌تواند بر کل شهر اصفهان نیز تأثیر بگذارد؛ البته در محلات مرزی منطقه میزان رضایت شهروندان بسیار پایین است که با عزم جدی برای حل مشکلات، بی‌شک شاهد برقراری عدالت در توزیع خدمات خواهند بود.

یکی از مزیت‌های محله‌محوری در برنامه‌ریزی شهری، شناخت محله‌ها براساس مشارکت ساکنان است و از این طریق، عملکرد برنامه‌ریزی شهری مطابق با نیاز و مشکلات مردم خواهد بود. برای آگاهی از برنامه‌های این منطقه در راستای توجه به محلات، همچنین تدابیر اندیشیده شده برای بازگشایی گلوگاه‌های آن و وضعیت پروژه‌های عمرانی، گفت‌وگویی را با سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اهمیت محله‌محوری و تاکید بر ارتقای کیفی محلات در مدیریت جدید شهری، چه اقداماتی در منطقه ۹ انجام شده است؟

شعار ارتقای کیفی محلات، مدت‌ها در شهرداری داده شده و در این دوره مدیریت شهری بیش از پیش شاهد تحقق آن خواهیم بود. پیش از این در محلات ساماندهی انجام می‌شد؛ اما این بار تمرکز روی تعدادی از محلات صورت گرفته تا بتوانیم آن‌ها را از نظر کیفیت زندگی، محیط‌زیست، فضای سبز و عمرانی ارتقا بدهیم.

با این دیدگاه به سطح محلات منطقه ۹ اصفهان رفتیم و مشاهده کردیم که دو محله «سودان- گلستان» و محله «لادان – مهدیه – جاوان» کمترین توجه و اجرای پروژه را داشته است.

محله سودان – گلستان که در بین مردم با عنوان دو محله مطرح است، براساس تقسیمات شهرداری و وزارت کشور، برای شهرداری یک محله محسوب می‌شود و محله دیگر «لادان – مهدیه – جاوان» نیز برای شهرداری یک محله به‌شمار می‌آید.

بازدید میدانی به صورت پیاده با حضور عوامل اجرایی شهرداری منطقه ۹ صورت گرفت و جلسات نیز در محلات با حضور معتمدان محلی برگزار شد. بی‌شک ساکنان این محلات بازرسان بینا و شنوایی هستند که به صورت رایگان اطلاعات را در اختیار خادمان خود در شهرداری قرار می‌دهند و زوایای پنهان شهری را آشکار می‌سازند. از بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی سال آینده منطقه ۹ اعتباری معادل ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه در این دو محله اختصاص یافته است.

در آسیب‌شناسی انجام شده با حضور مردم، مهم‌ترین مشکل وجود گلوگاه‌ها و مشکلات ترافیکی مطرح شد که اگر گلوگاه‌ها آزاد شود، زمین‌های بزرگ تفکیک و کاربری‌های سبز آزاد خواهد شد که می‌تواند محرک توسعه برای سال ۱۴۰۱ در این دو محله باشد. یکی از اهداف در بحث ارتقای کیفی محلات، حفظ بافت سنتی خواهد بود.

چه اقداماتی درخصوص شناسایی گلوگاه‌های منطقه ۹ صورت گرفته است؟

تمام گلوگاه‌ها را روی نقشه GIS شناسایی کرده‌ایمT اما مهم‌ترین گلوگاه کندرو خیابان آتشگاه است و تمرکز اصلی بر دو محله گفته شده خواهد بود تا ارتقای کیفی انجام شود.

متأسفانه طی سال‌های قبل، آزادسازی کندرو خیابان آتشگاه صورت نگرفته است؛ به این منظور فاز نخست خیابان شهید مظاهری تا خیابان وحدت در نظر گرفته شده که قابلیت آزادسازی دارد و سال آینده اجرایی خواهد شد.

مهم‌ترین مشکلات منطقه کدام است؟

مشکلات را باید به دو بخش تقسیم کرد: مشکلات شهرداری و مشکلات مردم؛ مشکلات شهرداری، محدودیت بودجه‌ای و قانونی است که با آن مواجه هستیم؛ اما باید اولویت را بر مشکلات مردم بگذاریم. بزرگ‌ترین معضل مردم منطقه ۹ در بافت سنتی و بافت فرسوده است که شامل کاربری‌های کشاورزی، باغ‌های داخل محدوده و خارج از محدوده می‌شود.

در مواردی شهروندان درخواست صدور پروانه ساختمانی دارند؛ اما برای صدور آن با موانع قانونی مواجه هستیم و تنها راهکار مصوبه کمیته ماده ۵ و مصوبه کمیسیون زیربنایی توسعه استان است که بخواهیم خارج از محدوده، داخل محدوده انجام شود. قانون جهاد کشاورزی به هیچ عنوان اجازه تبدیل کاربری اراضی را نمی‌دهد و شهرداری نیز وظیفه حفظ، حراست و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی را در این باغ‌ها برعهده دارد.

امیدواریم با مساعدت معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل جهاد کشاورزی، کمیسیون ماده ۵، کمیسیون امور توسعه زیربنایی استان بزرگ‌ترین مشکل مردم منطقه ۹ حل شود. مشکل دیگر که به تازگی با آن مواجه شده‌ایم، قطع درختان به صورت غیرقانونی در سطح منطقه است؛ به طوری که شب‌ها صدا اره برقی شنیده می‌شود.

طی گزارش‌های مردم و گشت‌های صورت گرفته، شاهد بریده شدن و حمل اشجار در معابر عمومی و باغ‌ها هستیم که به صورت پنهانی صورت می‌گیرد و این موضوع، نشئت گرفته از همان تغییر کاربری‌ها است.

بودجه منطقه در سال جدید چه میزان بوده و چند درصد آن محقق شده است؟

بودجه سال‌جاری ۱۵۱ میلیارد تومان است که تاکنون ۷۶ درصد آن جذب شده است و شامل یک‌صد میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی اعم از اجرا، آزادسازی املاک و فضای سبز، ۴۱ میلیارد تومان بودجه جاری و ۱۰ میلیارد تومان متمرکز مرکزی است که توسط آن سهم منطقه را به شهرداری مرکزی پرداخت می‌کنیم.

درآمد شهرداری از طریق دریافت عوارض و تراکم حاصل می‌شود و همین درآمد برای اجرای اقدامات و پروژه‌ها جهت آرامش و رفاه هر چه بیشتر شهروندان هزینه می‌شود. شهروندان باید نسبت به بودجه آگاه شوند تا توقعات خود را هدفمند کنند.

برای سال آینده پیشنهاد بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی را مطرح و ارائه کردیم که در مرحله بررسی و تصویب شورای اسلامی شهر قرار دارد؛ این میزان نسبت به بودجه ۱۴۰۰ منطقه ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در این منطقه چه پروژه‌هایی آماده بهره‌برداری است؟

پروژه‌های آماده بهره‌برداری درمجموع ۱۱ پروژه شامل: سالن آمفی‌تئاتر یادگاران مجتمع امام خمینی (ره) در خیابان نبوی‌منش با هزینه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، مجموعه ورزشی بهشت با هزینه ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، پاتوق‌های تجربه سطح محلات منطقه با هزینه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، اصلاح هندسی و تعریض خیابان شهید مظاهری با هزینه ۷۵۰ میلیون تومان، سرپناه ایستگاه‌های اتوبوس شهری در سطح منطقه با هزینه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، احداث و پیاده‌سازی محله ناژوان و نصرآباد با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، ساماندهی مسیر پیاده‌رو و بدنه‌سازی مادی محور نمونه در ضلع جنوبی میرزاطاهر (پیرایش شهری) با هزینه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اصلاح هندسی خیابان شهیدان تیموری، میدان نصرآباد، ابودردا با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، اصلاح هندسی خیابان آتشگاه با هزینه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، احداث کلک تور و خط انتقال آب فضا سبز خیابان آتشگاه با هزینه پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، بازسازی سالن توپی و رزمی ورزشگاه شهدای نصرآباد در محله نصرآباد با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان است.

برای سال آینده چه پروژه‌های شاخصی در نظر گرفته‌اید؟

برای پروژه‌های شاخص منطقه ۹ در سال آینده ۴۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌ایم که شامل مسیر خط BRT خیابان آتشگاه حدفاصل چهارراه جهاد تا خیابان شهید مظاهری، احداث منبع آب زیرسطحی بوستان مهر، احداث باند کندرو خیابان آتشگاه، تکمیل و احداث فاز چهارم و نهایی خیابان بهشت با هزینه ۸۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، آغاز عملیات اجرایی احداث خیابان شهید عشوریون در خیابان آتشگاه مقابل خیابان وحدت با هزینه ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

ضرورت احداث منبع آبی زیرسطحی بوستان مهر چه بود؟

بیشترین سرانه فضا سبز ارگانیک و احداثی در میان مناطق با ۱۳۰ هزار اصله درخت، ۱۲۰ کیلومتر طول مادی و انهار در منطقه ۹ قرار دارد که برای حفظ و حراست از این باغ‌ها نیاز به آب است.

لوله‌های پساب تا خیابان آتشگاه امتداد یافته، اما به دلیل فضای سبز ارگانیک و وجود درختان چنار کهنسال با قدمت چندین ساله، نمی‌توانیم به صورت خالص با استفاده از پساب آبیاری کنیم؛ لذا با آب چاه ترکیب می‌کنیم تا استانداردهای بیوشیمیایی و بیومیکروبی آن رعایت شود؛ به همین دلیل نیاز است یک منبع آبی داشته باشیم تا آب‌ها در آنجا مخلوط شود و بتوانیم آبیاری را انجام دهیم. یک منبع ۱۰ هزار مترمکعب سال آینده در بوستان مهر اجرا خواهد شد تا بتوانیم فضای سبز منطقه را حفظ و حراست کنیم.

پروژه مشارکتی منارجنبان چه زمانی به نتیجه می‌رسد؟

پروژه مشارکتی مجتمع تجاری اداری منارجنبان ۱۵ هزار مترمربع زیربنا دارد که به دلیل محدودیت‌های میراثی به لحاظ قرار گرفتن در مجاورت بنای تاریخی منارجنبان، تنها چهار هزار مترمربع آن مفید است. پیشرفت این پروژه تاکنون ۱۵ درصد بوده و مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماهه است که خوشبختانه براساس برنامه هیچ‌گونه تأخیر در اجرا ندارد و اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 550467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.