ارتقای بهره‌وری بناهای شهری با استفاده از طرح‌های بومی

یک کارشناس معماری گفت: امروزه نحوه طراحی فضاهای شهری، نماها و المان‌ها سنخیتی با گذشته شهرها ندارد و از مصالحی در ساخت بناهای شهری استفاده می‌شود که مصرف انرژی را به شدت افزایش و بهره‌وری را کاهش دهد و دلیل اصلی آن نیز استفاده از طرح‌های تقلیدی است.

محمدرضا عراقچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هویت از مهمترین شاخصه‌هایی است که باید در طراحی نماها و المان‌ها شهری مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: هر شهری بنا بر پیشینه تاریخی، نحوه طراحی شهر و فضاهای شهری پذیرای شکل و نوع خاصی از نماها و المان‌ها شهری است.

وی با بیان اینکه هویت شهری در گذر زمان دچار تغییر می‌شود، افزود: این تغییر بر ساختارها و عناصر شهر از جمله نماها و المان‌های شهری مؤثر است و می‌توان تغییرات ناشی از گذر زمان و تأثیر آن بر هویت شهری را در نحوه طراحی المان‌ها و فضاهای شهری به وضوح دید.

این کارشناس معماری خاطرنشان کرد: حفظ هویت گذشته به خصوص در شهرهای تاریخی اهمیت زیادی دارد و به همین موجب حفظ، بازسازی و مرامت نماها، المان‌ها و هر آن چیزی که نمادی از گذشته است، در این شهرها باید در رأس برنامه‌ها و طرح‌ها باشد.

وی تاکید کرد: در گذشته یکی از مهمترین معیارها در طراحی المان‌ها و عناصر شهری، استفاده از مصالح بومی سازگار با محیط زیست و اقلیم آن شهر بود که هم موجب هویت‌بخشی می‌شد و هم بهره‌وری بناها و تاب‌آوری شهری را افزایش می‌داد.

عراقچیان اضافه کرد: امروزه نحوه طراحی فضاهای شهری، نماها و المان‌ها سنخیتی با گذشته شهرها ندارد و از مصالحی در ساخت بناهای شهری استفاده می‌شود که مصرف انرژی را به شدت افزایش و بهره‌وری را کاهش می‌دهد که دلیل اصلی آن نیز استفاده از طرح‌های تقلیدی است.

وی با تاکید بر اینکه تمام این بناها در یک کل واحد تشکیل سیما و منظر شهر را می‌دهند، گفت: طرح‌هایی که برای ساخت بناهای شهری استفاده می‌شود باید با شرایط اقلیمی و ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی شهر سنخیت داشته باشد تا ساختار کالبدی شهر تشکیل یک کل واحد و منسجم را بدهد.

کد خبر 550344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.