مصرف زیر ۲۰۰ کیلووات برق در زمستان، کمتر از ۲۰ هزار تومان هزینه دارد

سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکی که زیر الگوی مصرف برق در زمستان که ۲۰۰ کیلووات است، مصرف کند ماهانه کمتر از ۲۰ هزار تومان هزینه می‌دهد.

به گزارش ایمنا، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه تعرفه‌های جدید برق از فردا اعمال خواهد شد، اظهار کرد: تعرفه برای مشترکانی که در حد الگوهای تعیین شده برای هر منطقه و یا حتی کمتر از آن مصرف کنند هیچ تغییری نخواهد داشت.

وی افزود: الگوی تعیین شده برای این فصل ۲۰۰ کیلووات در ساعت برای همه مشترکان است و مشترکانی که تلاش کنند زیر این الگو مصرف کنند هزینه‌ای کمتر از ۲۰ هزار تومان باید پرداخت کنند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در اثر افزایش برودت هوا به خصوص در غرب کشور، مصرف گاز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری سبب شده بخشی از تأمین گاز نیروگاه‌ها با محدودیت روبرو شود تا نیاز بخش خانگی و تجاری تأمین شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: بر این اساس نیروگاه‌ها ناگزیر به سمت استفاده از سوخت دوم که همان گازوئیل است می‌روند که تأمین این سوخت با سختی‌های زیادی همراه است.

وی ادامه داد: بر این اساس از همه مشترکان به خصوص مشترکان بزرگ در خواست می‌کنیم مصارف خود را کاهش دهند تا امکان تأمین گاز نیروگاه‌ها فراهم شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: تاکنون هیچ خاموشی ناشی از کمبود گاز نیروگاهی در کشور نداشته‌ایم اما در برخی مناطق به دلیل بارش سنگین برف برخی مشکلات برای شبکه ایجاد شده که به سرعت در حال برطرف شدن هستند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه در چند سال اخیر سهم مصرف در بخش خانگی افزایش یافته است، افزود: این در حالی است که سهم بخش خانگی از مصرف انرژی در جهان ۲۷ درصد است اما این سهم در ایران ۳۵ درصد است و در بخش صنعت نیز ۳۳ درصد است که نشان از پیش افتادن بخش خانگی از سایر بخش‌ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه اغلب خانواده‌های ایرانی مصرفی در حد الگو دارند اما ۲۵ درصد مشترکان بیش از الگو مصرف می‌کنند، گفت: ۵۰ درصد مصرف برق انرژی کشور توسط این ۲۵ درصد مصرف می‌شود و ۵۰ درصد هم سهم ۷۵ درصد مشترکان است که نشان از ناعادلانه مصرف کردن انرژی توسط ۲۵ درصد مردم است.

سخنگوی صنعت برق افزود: بد مصرفی، استفاده همزمان از چندین وسیله برقی، روشن گذاشتن طولانی مدت وسایل سرمایشی در تابستان از عمده دلایل مصرف بیش از حد مشترکان پرمصرف است.

رجبی مشهدی ادامه داد: افراد متمول جامعه فکر می‌کنند هر چقدر می‌توانند باید از انرژی بیشتر استفاده کنند و این نوع تفکر سبب شد تابستان گذشته صنعت برق نتواند ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق را تأمین کند که آن مشکلات ایجاد شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس و با هدف رعایت عدالت در مصرف وزارت نیرو دو برنامه را در دستور کار قرار داده است که یکی اصلاح تعرفه‌ها و دیگری نصب کنتورهای هوشمند است.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه از فردا تعرفه‌های جدید اعمال خواهد شد، اظهار: در این تعرفه‌ها اگر مشترکان پر مصرف به رفتار خود ادامه دهند یارانه‌های برقی برای آنها حذف خواهد شد و باید برق را به نرخ برق تجدید پذیر پرداخت کنند.

رجبی مشهدی تاکید کرد: این مشترکان چنانچه به رفتار خود ادامه دهند، هزینه برق آنها به صورت پلکانی افزایش خواهد داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 550181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.