ظرفیت بالای اصفهان برای پرورش فیلمسازان آزاد

دومین برنامه از "شب های سینمای آزاد اصفهان" با حضور حسین سیاح، پرویز حسن‌پور و مجتبی اسپنانی به بررسی فرم و تصویر در سینمای آزاد اختصاص یافت.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در دومین برنامه از "شب های سینمای آزاد اصفهان" دو فیلم "بچه‌های اضطراب" و "محاکات" ساخته حسین سیاح به نمایش گذاشته شد.

سپس حسین سیاح گفت: این برنامه فرصت مناسبی است تا بتوانم بسیاری از دوستان خود را از نزدیک ببینیم، نظرات آن‌ها را بشنویم و بتوانیم با جوانان علاقه‌مند به سینمای آزاد از نزدیک آشنا شویم.

وی با اشاره به فعالیت‌های پرویز حسن‌پور در سینمای آزاد اصفهان افزود: حسن‌پور از بهترین و باتجربه‌ترین افرادی است که در زندگی با آن‌ها آشنا شده‌ام، امیدوارم بتوانیم از دید زیبایی‌شناسی و تجربه او استفاده کرده و با فرصتی که در این چند روز پیش روی جوانان قرار دارد از تجربیات او بهره‌مند شویم.

این فیلم‌ساز اصفهانی در رابطه با فرم و تصویر در سینمای آزاد گفت: افرادی که فیلم محاکات را دیده‌اند از آن به‌عنوان فیلم فرم پسند یاد می‌کنند. این فیلم را در دهه ۵۰ زمانی که دانشجو بودم در شهر اصفهان ساختم که بیانگر عدم تقارن و عدم تطابق ساخت‌وسازها با فرهنگ جامعه است.

وی اظهار کرد: در فیلم به بوی بدی که در منطقه وجود دارد اشاره می‌شود و ناراحتی افراد ساکن در این منطقه را مشاهده می‌کنیم، همین بوی بد ناشی از عدم تقارن و تطابق در توسعه و ساختمان‌سازی است درحالی‌که اگر همان سال‌ها به این فیلم توجه می‌کردند و خطرات این توسعه را جدی می‌گرفتند اتفاقات دیگری که امروز شاهد آن هستیم رخ نمی‌داد.

سینمای آزاد و بیان دغدغه‌های سرزمین مادری

سیاح بابیان اینکه بسیاری از فیلم‌های سینمای آزاد در زمینه بیان دغدغه‌ها موفق بوده‌اند، ادامه داد: بهترین ویژگی سینمای آزاد این است که هرکسی از سرزمین مادری خود به بیان دغدغه‌ها و مشکلات می‌پردازد، علاوه بر اینکه تمام جوانانی که در این حوزه وارد شدند به دنبال فرصتی برای بیان تجربیات خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این دو فیلم در تقابل با مدرنیسم هستند، گفت: به هیچ عنوان فیلم‌های من در تقابل با مدرنیسم نبوده و نیست بلکه توجه بیشتر به همان عدم تطابق است، در فیلم خانه‌هایی را می‌بینید که هنوز از خشت و گل درست شده اند و در کنار آن‌ها ساختمان های بلند و مدرن را شاهد هستید که این ها بیانگر قرارگیری رشته‌های نامتوازن در نزدیک یکدیگر است.

این فیلم‌ساز اصفهانی در پاسخ به این سوال که چگونه شد که فیلم محاکات به سمت سینمای آوانگارد حرکت کرد، گفت: اصل قضیه این فیلم این است که انسان‌های معمولی احساسات خود را نسبت به شرایط خودشان بیان کنند، در فیلم پنج نفر را می‌بینیم که در حال هل دادن ماشین هستند زمانی که ماشین روشن می شود همه سوار ماشین می شوند و بعد ما شاهد صحبت کردن این افراد در رابطه با ماشین هستیم.

وی با اشاره به سینمای آزاد دهه ۵۰ گفت: در آن زمان ما به صورت جدی کار می‌کردیم و هدف ما وقت گذرانی و تفریح نبود، تلاشمان این بود که کاری فرهنگی ارائه دهیم و روحیه مطالبه‌گری را در جامعه ایجاد کنیم.

سیاح بابیان اینکه اصفهان ظرفیت بالایی برای پرورش فیلم‌سازان آزاد دارد خاطرنشان کرد: جوانان از این فرصت پیش آمده که این سه روز در اختیار آنان قراردارد استفاده کنند و از تجربیات و دانش فیلم‌سازان بهره‌مند شوند.

" بچه‌های اضطراب" فیلمی با رویکرد رئالیستی

مجتبی اسپنانی مجری کارشناس این برنامه نیز با اشاره به فیلم "بچه‌های اضطراب" گفت: در این فیلم با قصه‌ای با رویکرد رئالیستی روبرو هستیم و از همین جا فرم خودش را نشان می‌دهد و رویکرد آن به سمت مستند پیش می‌رود و سعی دارد تا به تمام صحنه‌ها با این دیدگاه نگاه شود.

وی ادامه داد: در این فیلم از محیط های باز و با استفاده از دوربین هشت میلی‌متری که کنترل آن سخت است، فیلم برداری صورت گرفته، حتی در فیلم مشاهده می‌کنیم زمان‌های حرکت فیلم لنز تله می‌شود که این کار برای انعکاس بافت منطقه انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است.

وی با اشاره به فیلم "محاکات" خاطرنشان کرد: در فیلم دوم دوربین روی سه پایه قراردارد و ترکیب‌بندی هدفمند می‌شود، نگاه به عمق میدان بوده و توجه به فضای باز است.

کد خبر 550134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.