وجود ۵۰۰ نقطه خطر در اصفهان/احداث یک مرکز آموزشی برای آتش نشانان ضروری است

همزمان با سالگرد حادثه پلاسکو همایش مدیران، فرماندهان ارشد عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان امروز _پنج شنبه ۳۰ دی‌ماه_ در تالار اجتماعات سازمان قطار شهری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این همایش با بیان اینکه باید این ذهنیت را به شهروندان بدهیم که برقراری ایمنی شهر کار ساده‌ای نیست، اظهار کرد: شهروندان باید ایمنی خود و محیط زندگی پیرامون خود را جدی بگیرند، شغل آتش نشانی بسیار حساس و به نوعی از خودگذشتگی است، در واقع هنگام وقوع حادثه متوجه شویم چه گوهرهایی در کشورمان داریم که حاضر هستند برای تأمین ایمنی دیگران از جان خود بگذرند.

وی با بیان اینکه در برخی از نقاط شهر از لحاظ ایمنی در وضعیت خوبی قرار نداریم، افزود: شهروندان باید آگاه باشند که ۵۰۰ نقطه از شهر در معرض حادثه قرار دارد و پاساژها از جمله نقاطی است که بیشتر در معرض تهدید است به طوری که امکان دارد حادثه‌ای شبیه پلاسکو در شهر رخ دهد، این در حالی است که سازمان آتش نشانی تنها ایمنی تعداد کمی از پاساژهای شهر را بررسی کرده است.

روزانه به صورت میانگین ۵۰ حادثه رفع خطر می‌شود

ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان نیز در همایش اظهار کرد: مجموعه سازمان آتش نشانی روزانه به طور میانگین ۵۰ حادثه مختلف را عملیات و رفع خطر می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری با آتش‌نشانان همراه است، افزود: باید سازمانی با نشاط، پویا همراه با نیروهایی سخت‌کوش داشته باشیم، در این راستا روحیه ایثار و از خود گذشتگی در سازمان آتش نشانی باید نهادینه‌تر شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه روحیه آتش نشانان باید تقویت شود، تصریح کرد: بخشی از ایجاد روحیه در بین نیروها به سازمان بازمی‌گردد و بخشی که مربوط به پرداخت حقوق است، به مسئولان مربوط می‌شود، اما در هر صورت باید روحیه نشاط و شادابی را در بین آتش‌نشانان تزریق کنیم.

وی تصریح کرد: نباید ناامیدی در کار باشد، شاید یک سری کمبودها داشته باشیم ولی باید وحدت در کار حفظ شود.

ساختمان جدید پلاسکو ایمنی ندارد

مسعود عنایت زاده، معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: متأسفانه ساختمان پلاسکو که اکنون در حال ساخت است، نیز ایمنی لازم را ندارد و علی‌رغم هشدارهای سازمان آتش نشانی تهران باز هم شرایط ساختمان مطلوب نیست؛ بحث عمده در خصوص امکان نفوذ از بیرون به داخل ساختمان است که وجود ندارد.

وی افزود: ساختمان‌های شش طبقه به بالا و مراکز خاص مثل بیمارستان‌ها باید به شکلی ساخته شود که حتماً امکان نفوذ از بیرون به ویژه برای آتش نشانان وجود داشته باشد که اکنون پلاسکو جدید نیز این امکان را ندارد.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه متأسفانه مغایرت‌هایی نیز در قانون داریم، گفت: مقررات ایمنی در طرح تفصیلی و مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تفاوت‌هایی دارد؛ در مبحث سوم که ما به آن الزام داریم اعلام شده نمای ساختمان باید به شکلی باشد که مانع گسترش حریق در طول ساختمان شود، اما در طرح تفصیلی آمده که باید ۱۰ درصد از نمای ساختمان چوب و کامپوزیت باشد که آتش نشانی با آن مخالف است، زیرا کامپوزیت دارای مواد نفتی است و باعث توسعه حریق می‌شود.

وی ادامه داد: این تعارضات و مشکلات در قوانین مسائلی است که بین سازمان آتش نشانی و شهرداری‌ها وجود دارد.

عنایت زاده افزود: بهترین وسایل ایمنی خریداری می‌شود، اما بحث آموزش بسیار مهم‌تر خواهد بود؛ در کشورهای دیگر دوره آموزشی آتش نشانی بیش از ۱۵ سال است که بیشتر از دوره آموزشی یک پزشک خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تعویض جعبه‌های F (جعبه آتش نشانی) در ساختمان‌ها ضروری است، در این راستا با همکاری سازمان استاندارد تهران، استاندارد آن را تدوین و تنظیم کردیم که به صورت اصولی در ساختمان‌ها اجرایی شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث یک مرکز آموزشی برای آتش نشانان بسیار اهمیت دارد و تاکید آتش نشانی بر روی آموزش درون سازمانی است، گفت: آموزش برون سازمانی آن چیزی است که برای مردم گفته می‌شود و بسیار سطحی است، اما آموزش درون سازمانی بسیار مهم بوده و لازم است آتش نشانان آموزش‌های تخصصی را فراگیرند.

کد خبر 550127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.