اِلمان "دید باز"، اخبار جعلی را فاش می‌کند

شهرداری پراگ، اثر هنری به نام "دید باز" را در شهر نصب کرده است که هدف آن هشدار به مردم در مورد تشخیص اخبار جعلی و اطلاعات نادرست است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخبار جعلی و اطلاعات نادرست این قدرت را دارد که صدمات جبران‌ناپذیری به مردم وارد کند. این امر به ویژه در دوران پاندمی صدق می‌کند زیرا بعضی از افراد اطلاعات غلطی در مورد کووید ۱۹، واکسن‌ها و سیاست منتشر می‌کنند. در حالی که تشخیص و گزارش اخبار جعلی دشوار است، الگوریتم‌های هوشمند اکنون این کار را آسان‌تر کرده‌اند.

برای جلب توجه مردم به خطرات اطلاعات نادرست، شهر پراگ از اِلمانی موسوم به "دید باز" رونمایی کرد. این اثر بخشی از پروژه "هنر برای شهر" پایتخت است که از هنر معاصر در فضاهای عمومی حمایت می‌کند.

اِلمان  "دید باز"، اخبار جعلی را فاش می‌کند

اینستالیشن "دید باز" شبیه یک لامپ است و نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات نادرست ما را احاطه کرده است. "دید باز" زمانی که فعالیت جدیدی در رابطه با اشاعه اطلاعات نادرست در وب‌سایت‌های به اصطلاح "زرد" انجام می‌شود، هشدار دریافت می‌کند. در این هنگام، اینستالیشن شروع به سوسو زدن می‌کند و برای لحظاتی تاریک می‌شود.

این اثر هنری تأثیر اخبار جعلی بر ذهن و رفتار مردم را نشان می‌دهد. به این معنا که با تسلیم شدن در برابر هجوم اطلاعات نادرست و تأیید نشده، دید ما نیز نسبت به دنیای اطراف تغییر خواهد کرد و جنبه‌های متفاوت یک موضوع را متوجه نخواهیم شد.

اِلمان  "دید باز"، اخبار جعلی را فاش می‌کند

محل نصب "دید باز " با دقت انتخاب شده است؛ این اثر هنری بیرون از کتابخانه شهرداری نزدیک به تالار شهر پراگ و سایر مؤسسات مهم اجتماعی و فرهنگی نصب شده است. به عبارت دیگر، "دید باز" در جایی آویزان است که انبوهی از اطلاعات آرشیو شده با امور جاری در تضاد است.

اگرچه می‌توان در هر زمانی از روز این اینستالیشن را مشاهده کرد، اما توصیه می‌شود زمانی که هوا تاریک است، به دیدن "دید باز" بروید.

"دید باز" تا ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ در خارج از کتابخانه شهرداری برای کل سال باقی خواهد ماند.

اِلمان  "دید باز"، اخبار جعلی را فاش می‌کند

کد خبر 549972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.