اما و اگرها در مورد اثربخشی قرص کرونا

هدف واکسن‌ها جلوگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ است، اما دست یافتن به قرصی که زمان بهبود را تسریع کند و به‌راحتی در خانه مصرف شود، پیشرفت مهمی خواهد بود و برای افرادی که مبتلا هستند درمان مهمی است و به‌طور بالقوه بار افزایش بستری در بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واکسیناسیون همچنان مؤثرترین سپر دفاعی در برابر کووید- ۱۹ باقی خواهد ماند، با این حال افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا افراد مسنی که واکسن بر آنها تأثیر قابل ملاحظه‌ای نگذاشته است قرص کووید ۱۹ را می‌توانند به عنوان مکمل استفاده کنند، سازندگان این دارو امیدوارند این قرص بتواند از سرایت ویروس کرونا پیشگیری کند.

دانشمندان امیدوار هستند تا با عرضه قرص‌هایی مانند " مولنوپیراویر" و " پاکسلووید" بتوانند علاوه بر واکسیناسیون به ابزار کارآمد دیگری برای مقابله با همه‌گیری «کووید ۱۹» دست پیدا کنند. این داروها که در صورت تأیید نهایی در مراحل اولیه ابتلاء به ویروس کرونا برای بیماران تجویز خواهند شد به کاهش خطر مرگ و بستری شدن آنها در بیمارستان‌ها کمک خواهند کرد.

تحقیقات در جهان برای یافتن قرص مقابله با کووید - ۱۹

محققان در سراسر جهان برای یافتن قرصی برای مقابله با کووید -۱۹ که بتواند در خانه مصرف شود تا علائم را کاهش دهد، سرعت بهبودی را تسریع دهد و بار سنگین بیمارستان‌ها و پزشکان را کاهش دهد، با یکدیگر رقابت می‌کنند. چندین سال طول می‌کشد تا واکسن کرونا در همه جا در دسترس باشد و حتی اگر توزیع واکسن به‌طور گسترده انجام شود.

برخی از افراد همچنان از تزریق خودداری می‌کنند، یا تعدادی از افراد واکسینه شده حتی اندک، باز هم بیمار می‌شوند، داروهای آنتی‌ویروس پیش از این برای مقابله با ویروس‌های دیگر از جمله اچ‌آی‌وی و یا ویروس آنفلوانزا وجود داشته‌اند. در ابتدای همه‌گیری کرونا، بودجه و تحقیقات بر روی تولید واکسن متمرکز شد که همین موضوع تا حدی تأخیر در تولید داروهای ضدویروس علیه کرونا را توضیح می‌دهد.

پس از واکسن، شرکت‌های دارویی در صدد پیگیری درمانی هستند که در صورت ظاهر شدن علائم بیماری، با یک لیوان آب در خانه بتوان آن را درمان کرد. چراکه حتی اگر پیشگیری بهتر از درمان باشد، اما دانستن چگونگی بهبود همچنان حیاتی است. بنابراین روند بیماری کندتر می‌شود، می‌توان از شدت بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری کرد.

غیر از ضدویروس‌ها، روش درمانی از طریق داروهایی که سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و پادتن‌هایی که می‌توانند ویروس را هدف قرار دهند پیگیری می‌شود. اما طبق گفته محققان داروهای ضدویروس باید در آغاز درمان و داروهای ایمنی در مرحله آخر تجویز شوند.

اما و اگرها در مورد اثربخشی قرص کرونا

دولت بریتانیا در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که در حال ایجاد یک گروه ویژه برای بررسی درمان‌های ضد ویروسی علیه بیماری کووید -۱۹ است. آن‌ها درصدد هستند دست کم دو روش درمانی مؤثر به صورت قرص را در سال جاری برای کمک به افراد با بروز علائم اولیه بیماری به سرانجام برسانند. در حال حاضر چند طرح تقریباً پیشرفته روی بیش از هزاران نفر آزمایش شده‌اند که دو پروژه در مرحله سوم آزمایش بالینی هستند. چندین پروژه نیز در مراحل ابتدایی آزمایش‌های بالینی قرار دارند که مهمترین آن‌ها طرح فایزر است.

" ژان پیر سومادوسی"، مدیرعامل شرکت آتیا به خبرگزاری فرانسه گفته است پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال مجوزها را دریافت کنیم و دارو را در سال ۲۰۲۲ توزیع کنیم، این دارو نیز برای بیماران مبتلا به کووید از نوع خفیف تا متوسط خارج از محیط بیمارستانی [بیماران سرپایی] تجویز می‌شود.

تولید دارو مولنوپیراویر برای مقابله با آنفلوانزا

یکی از داروها از سوی شرکت داروسازی " مرک" با مشارکت شرکت بیوتکنولوژی " ریجبک بیوتراپوتیک" پیگیری می‌شود، این دارو مولنوپیراویر است که نخستین بار برای مقابله با آنفلوانزا تولید شد. تغییراتی در این دارو داده شده است که می‌توان آن را به شکل قرص مصرف کرد. این دارو باید دو بار در روز و به مدت پنج روز مصرف شود. این درمان در چند صد نفری که آن را دریافت کرده‌اند نتیجه خوبی داشته است، تجزیه و تحلیل درمان ده‌ها نفر با این دارو نشان داد که ویروس پس از پنج روز قابل تشخیص نیست، اما در ۲۶ درصد افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، ویروس کرونا قابل تشخیص بود. پیش بینی می‌شود که آزمایش‌ها در ۱۴۵۰ بزرگسال تا پاییز امسال انجام شود.

شرکت مرک، با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا در هند اعلام کرد که با پنج شرکت هندی به توافق رسیده است تا مجوزهای این دارو را به‌طور داوطلبانه در اختیار آن‌ها بگذارد؛ بنابراین یک شرکت هندی اعلام کرد که آزمایش بالینی مرحله سوم این دارو را روی ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا از نوع خفیف تا متوسط امتحان خواهد کرد. شرکت مرک پیش از این روی تولید دو واکسن کووید -۱۹ تحقیق می‌کرد، اما این تحقیقات را در ماه ژانویه متوقف کرد و در پژوهش روی داروی کرونا متمرکز شد.

اما طرح بعدی، پروژه دارویی شرکت سوئیسی روش با مشارکت شرکت داروسازی آتیای آمریکا است، دارویی که مورد مطالعه این دو شرکت است ای‌تی -۵۲۷ (AT-۵۲۷) نامیده می‌شود و در حال آزمایش روی ۱۴۰۰ داوطلب در اروپا و ژاپن است. این دارو در افراد بالای ۱۲ سال آزمایش می‌شود.

تأیید مجوز استفاده از قرص فایزر نخستین درمان خانگی کرونا

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر (اول دی) مجوز استفاده از نخستین قرص علیه بیماری کووید -۱۹ را صادر کرد. شرکت داروسازی فایزر این قرص را تولید کرده است و بیماران می‌توانند آن را در خانه مصرف کنند تا از بدتر شدن علائم بیماری جلوگیری شود.

این مجوز در حالی صادر شد که موارد بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر در پی ابتلاء به کرونا در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش است و مقامات درمانی نسبت به سونامی ابتلاهای جدید از نوع اومیکرون هشدار می‌دهند.

متخصصان می‌گویند که قرص " پاکسلووید" [تولید شرکت فایزر] راهی سریع‌تر و ارزان‌تر برای درمان کووید -۱۹ در روزهای ابتدایی ابتلاء است. تمام داروهایی که پیش از این برای کووید -۱۹ تجویز شده است، نیاز به تزریق دارند.

پیش بینی می‌شود که قرص ضدویروسی شرکت مرک نیز به زودی مجوز دریافت کند. اما داروی شرکت فایزر به دلیل عوارض جانبی کمتر و اثربخشی بیشتر از جمله کاهش نزدیک به ۹۰ درصدی بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر در میان بیمارانی که احتمال می‌رود به بیماری شدید مبتلا شوند گزینه بهتری شمرده شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا، قرص فایزر را برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا که تست کرونای آن‌ها مثبت است مجاز اعلام کرد. البته علائم اولیه در این افراد باید به گونه‌ای باشد که پزشکان احتمال بدهند ممکن است در بیمارستان بستری شوند. افراد مسن و افراد دارای اضافه وزن یا مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند از این قرص استفاده کنند. کودکان نیز باید دست‌کم ۴۰ کیلوگرم باشند تا مجاز به استفاده از این قرص باشند.

تأثیر اولیه قرص پاکسلووید محدود است

پیش‌بینی می‌شود قرص‌های شرکت داروسازی فایزر و همچنین مرک در برابر سویه اومیکرون مؤثر باشند زیرا این قرص‌ها پروتئین اسپایک را در آن‌ها بیشترین جهش‌ها رخ داده است، هدف قرار نمی‌دهند. دولت ایالات متحده آمریکا با خرید قرص پاکسلووید برای درمان ۱۰ میلیون نفر موافقت کرده است. ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به‌طور میانگین روزانه بیش از ۱۴۰ هزار ابتلای جدید را گزارش می‌کند و مقامات فدرال هشدار می‌دهند که نوع اومیکرون می‌تواند این تعداد ابتلای روزانه را افزایش دهد.

برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که تأثیر اولیه قرص پاکسلووید ممکن است محدود باشد. سازمان دارو و غذای آمریکا مجوز استفاده از این قرص را طبق نتایج آزمایش بالینی بر روی ۲ هزار و ۲۵۰ بیمار اعلام کرده است که واکسینه نشده بودند. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که اگر افراد مبتلا به کووید -۱۹ خفیف یا متوسط در مدت سه روز پس از علائم اولیه بیماری این قرص را مصرف کنند، خطر بستری شدن آن‌ها در بیمارستان و مرگ و میر تا ۸۹ درصد کاهش می‌یابد.

این قرص باید دو بار در روز به مدت پنج روز پس از تشخیص بیماری و شروع علائم مصرف شود. کمتر از یک درصد از بیمارانی که این قرص را مصرف کردند در بیمارستان بستری شدند و هیچیک در پایان دوره مطالعه ۳۰ روزه فوت نکردند. در حالی که ۶.۵ درصد از بیمارانی که در این مطالعه دارونما دریافت کرده بودند در بیمارستان بستری شدند و ۹ نفر از آن‌ها درگذشتند.

سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید کرد که پاکسلووید می‌تواند روند درمان کووید -۱۹ را تکمیل کند اما واکسن‌ها همچنان در خط نخست پیشگیری از این بیماری باقی می‌مانند و این قرص جایگزین واکسن نیست. آژانس دارویی اروپایی پیش از این استفاده اضطراری از این قرص را تأیید کرده بود.

تأیید و چگونگی تولید داروی «پاکسلووید» (Paxlovid) در ایران

هفته دوم دی ماه امسال بود اعضای کمیته علمی کرونا اعلام کردند موضوع این دارو در حال حاضر در این مرحله است که کمیته علمی کرونا این دارو را پیشنهاد داده است و باید ببینیم که شورای تدوین فهرست دارویی ایران برای ورود این دارو به فهرست تصمیم می‌گیرد یا خیر. در هفته جاری برای این موضوع تصمیم گرفته می‌شود. ضمن اینکه برای دستیابی به این دارو هم تولید کنندگان دارویی داخل کشور توان تولید دارند و هم واردکنندگان دارویی امکان واردات آن را دارند.

آنها تاکید دارد در صورتی که تولیدکنندگان دارویی داخل کشور اجازه تولید آن را پیدا کنند قطعاً ارزبری این دارو هم منطقی می‌شود. دلیل انتخاب این دارو نیز اثربخشی بالاتر آن نسبت به مولنوپیراویر است.

جزئیات تولید قرص جدید کرونا در ایران

۱۳ دی ماه امسال بود که در خبرها اعلام شد چندین شرکت دارویی داخلی ایرانی توانایی سنتز داروی «پاکسلووید» (Paxlovid) را دارند و با انجام سنتز مولکولی پاکسلووید، آن را در ایران ساخته‌اند. قرص خوراکی «پاکسلووید» (Paxlovid) به عنوان یکی از داروهای ضد کرونا در روزهای اخیر در مجامع علمی دنیا مطرح شده است، به گفته سازندگان این دارو، پاکسلووید حدود ۹۰ درصد در پیشگیری از موارد بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید مؤثر است.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کرونا درباره جزئیات تولید «پاکسلووید» (Paxlovid) در ایران و نحوه ورود به فهرست دارویی کشور گفته بود در حال حاضر چند شرکت دارویی داخلی ایرانی توانایی سنتز را دارند و سنتز مولکولی پاکسلووید را انجام داده‌اند. بنابراین پاکسلووید در ایران ساخته شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا ما از طرف سازمان غذا و دارو اجازه داریم که این دارو را وارد بازار کنیم.

اما و اگرها در مورد اثربخشی قرص کرونا

وی تاکید دارد با توجه به مطالعاتی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و همچنین شواهد بالینی موجود در دنیا درباره این دارو وجود دارد، کمیته علمی کرونا به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده است این دارو را به لیست اقلام دارویی کشور اضافه کنند. دلیل اضافه شدن پاکسلووید به فهرست اقلام دارویی کشور تنها مصرف دارو در جامعه نیست بلکه حتی اگر بخواهیم در کشور کارآزمایی‌های بالینی بر اساس شرایط کشور خودمان طراحی کنیم نیاز است که حتماً جز لیست دارویی کشور باشد که بتواند کد اخلاق بگیرد و مورد مطالعه قرار بگیرد. نکته مهم این است که ما بتوانیم این دارو را در کشور خودمان مورد کارآزمایی بالینی قرار دهیم.

موارد مصرف قرص خوراکی «پاکسلووید» در بیماران مبتلا به کرونا

دبیر کمیته علمی کرونا در خصوص موارد مصرف قرص خوراکی «پاکسلووید» (Paxlovid) اعلام کرده بود اکثر مطالعاتی که بر روی بیمارانی که این دارو را استفاده کرده‌اند، نشان داده است این بیماران افراد غیر واکسینه و دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و در پنج روز اول بیماری آن را استفاده کرده‌اند. این افراد همگی دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای و یا اختلال سیستم ایمنی داشته‌اند و توصیه شده در پنج روز اول ابتلاء این دارو را مصرف کنند.

جماعتی تاکید دارد علت این توصیه هم پیشرفت بیماری کرونا در این دسته از افراد بوده است. برای این افراد ممکن است بیماری بین ۸۰ تا ۸۹ درصد منجر به بستری و مرگ شود از همین رو توصیه شده است که این دارو برای این دسته از افراد در روزهای ابتدایی مصرف شود. داروی پاکسلووید بیش از ۸۰ درصد کارایی داشته است و با توجه به شرایط اقتصادی، صرفه با دارویی است که کارایی بهتری داشته باشد.

وی گفته است اگر شرکت‌های دارویی داخلی بتوانند این دارو را تولید کنند ارزبری بسیار کمتری نسبت به واردات خواهد داشت و حتی ممکن است بتوان صادرات این دارو را هم انجام داد. داروی «مولنوپیراویر» به دلیل عوارض و اثر موتاژنیستی و هم به دلیل کارایی پایینی که داشت از سوی شرکت سازنده و از سوی مجامع علمی مورد تأیید قرار نگرفت. این دارو هم برای افراد واکسینه نشده و دارای بیماری زمینه‌ای به کار رفته بود اما کارایی دارو کمتر از ۳۰ درصد بود.

تأیید قرص کرونا در کانادا

۲۸ دیماه امسال بود که در خبرها تنظیم کنندگان مقررات دارویی کانادا از تأیید قرص ضد کرونای فایزر در این کشور خبر دادند، تنظیم کنندگان مقررات دارویی کانادا قرصی را تأیید کردند که بنا بر اعلام شرکت داروسازی فایزر می‌تواند بیماری کووید -۱۹ را درمان کند.

بنابر اعلام مقامات کانادا، مجوز مصرف این دارو با عنوان «پاکسلووید» برای بیماران بزرگسال مبتلا به نوع خفیف یا متوسط بیماری کووید -۱۹ که احتمال تشدید بیماری آنها در روزهای آینده وجود دارد، تأیید شده است. با این حال تجویز این قرص برای نوجوانان یا بیمارانی که به دلیل ابتلاء به کووید در بیمارستان بستری هستند، توصیه نشده است.

تأیید مصرف قرص ضد کرونای پاکسلووید در حالی در کانادا اعلام شد که موارد ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در این کشور به دلیل شیوع سویه اومیکرون افزایش یافته است. پیش از این تنظیم کنندگان مقررات دارویی ایالات متحده این قرص را تأیید کرده و بدین ترتیب بیماران قادر خواهند بود برای مقابله با عوارض ویروس این دارو را در خانه مصرف کنند.

کد خبر 549943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.