رشد ۳۵۰۰ واحدی شاخص کل پس از ریزش سنگین

امروز شاهد رشد سه هزار و ۵۳۹ واحدی شاخص کل بازار بودیم. این رشد در حالی اتفاق افتاد که روزهای گذشته بیش از ۳۰ هزار واحد ریزش را تجربه کردیم. تعداد نمادهای مثبت نسبت به منفی بهبود یافت اما ارزش معاملات بورس تغییر مثبتی را بر جای نگذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته متأسفانه شاهد از دست رفتن حمایت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شاخص کل بودیم که کندل مثبت امروز می‌تواند پولبکی به سطح از دست رفته باشد. با یک روز مثبت و با رشد سه هزار واحدی نمی‌توان مطمئن شد که روند بازار تغییر کرده، اما امید است این اتفاق بیفتد.

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با رشد سه هزار و ۵۳۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش یک هزار و ۳۸۵ واحدی در سطح ۳۳۵ هزار و ۶۴۳ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۲۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۱ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کرد.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۸۶

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۹۰

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۲ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۶۴۲ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۰.۰۷ درصدی رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۴۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۲۹ هزار و ۴۹ و ۳۰ هزار و سه میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۵۰۴ و یک میلیارد ۲۶۶ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

تثبیت یک کندل بازگشتی زیر سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد که روز گذشته شکسته شد، همچنان احتمال ریزش وجود دارد.

اخبار بازار سرمایه

اخبار شرکت‌ها

قهکمت: سال مالی شرکت منتهی به شهریور است و در سال مالی گذشته ۱۸۳ تومان سود گزارش کرده است. سود دو فصل گذشته به ترتیب ۱۵، ۱۹ تومان بوده است. سود فصل اول امسال هم ۳۸۰ تومان گزارش شده است. سود خالص دوره جاری رشد ۱۰۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. شرکت در سه فصل گذشته به طور متوسط ۱۳۱ میلیارد تومان فروش داشته است. فروش کل سال مالی قبل معادل ۵۸۸ میلیارد تومان و فروش سه ماهه پاییز امسال ۴۰۷ میلیارد تومان بوده است فروش دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد افزایش داشته است.

سود عملیاتی پاییز امسال ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است. سود عملیاتی سال مالی قبل ۱۲۱ میلیارد تومان گزارش شده است.

حاشیه سود شرکت در این فصل ۳۲ درصد بوده است. این عدد در سال مالی گذشته معادل ۲۲ درصد گزارش شده است.

ارفع: گزارش ۹ ماهه ۱۴۰۰ ارفع منتشر شد و مطابق با این گزارش شرکت در این دوره موفق به شناسایی ۱,۶۳۴ میلیارد تومان سود خالص شد. این بدان معنی است که شرکت مجموعاً در ۹ ماهه خود موفق به شناسایی ۱۳۶ تومان سود به ازای هر سهم شده است. ازم به توضیح است که این شرکت در فصل سوم سال ۱۴۰۰ به سود ۲۴ تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش ۵۶ درصدی داشته است. همچنین سود فصل پاییز این نماد نسبت به فصل تابستان کاهش ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. در نمودار فوق، روند فروش، سود ناخالص، سود خالص و سود هر سهم نماد ارفع بعد از انتشار گزارش ۹ ماهه ۱۴۰۰ قابل مشاهده است.

علت کاهش حاشیه سود: اعلام کرده است که به دلیل خرید آهن اسفنجی (تعطیلی واحد احیا) در فصل پاییز، رشد هزینه‌های انرژی و کاهش صادرات به ۱۲ هزار تن حاشیه سود کاهش یافته است و در ادامه سال اوضاع بهتر است

غمینو: غمینو در پاییز به ازای هر سهم ۱۹۹ ریال سود محقق کرد که در مقایسه با سود فصل تابستان ۶۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در مجموع ۹ ماهه سود محقق شده ۴۱۳ ریال است که این رقم ۸۴ درصد افزایش نسبت به سود ۹ ماهه ابتدایی سال مالی گذشته داشته است.

شرکت صنایع غذایی مینو شرق در سه ماهه پاییز و در بخش درآمد فروش، عملکرد رو به رشد و مثبت فصول گذشته را ادامه داد و بهترین فروش فصلی را ثبت کرد. فروش طی سه ماهه ۱۱۶ میلیارد تومان و در مجموع ۹ ماهه ۲۸۴ میلیارد تومان بوده که رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را دارد. بهای تمام شده محصولات اما رشد کمتری داشت و این موجب شد که حاشیه سود ناخالص شرکت در این فصل از فصول قبلی پیشی بگیرد و ۳۵ درصد گزارش شود. حاشیه سود در سال مالی گذشته ۲۹ درصد رقم خورد. سود عملیاتی سه ماهه ۳۶.۸ میلیارد تومان و در ۹ ماهه برابر ۷۵ میلیارد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵۱ درصدی دارد و بهترین عملکرد عملیاتی فصلی شرکت است.

شگویا: پتروشیمی تندگویان در پاییز ۴۲ تومان سود به ازای هر سهم خلق کرد. سود فصل بهار ۴۵ و تابستان ۳۶ تومان بود. بنابراین شگویا در ۹ ماهه سود ۱۲۳ تومانی به ازای هر سهم داشته که این رقم ۴۱ درصد بالاتر از سود ۸۷ تومانی کل سال مالی گذشته است. در فصل پاییز رقم فروش ۴,۲۷۷ میلیارد تومان بوده است که بهترین فروش فصلی شرکت محسوب می‌شود. فروش فصل بهار ۴،۲۳۵ و فصل تابستان ۳،۷۲۴ میلیارد تومان است. این تولید کننده پت در سال مالی ۹۹، ۲.۴۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی شناسایی کرده بود. این رقم در بهار ۱،۲۵۶ و تابستان ۹۶۵ میلیارد تومان ثبت شد. در پاییز نیز سود عملیاتی ۹۶۵ میلیاردی را ثبت کرد. سود عملیاتی مجموع ۹ ماهه رشد ۹۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد. حاشیه سود شرکت در پاییز ۲۵ درصد بوده است که کمتر از دو فصل قبلی است. نکته مهم در گزارش شگویا اخذ مجدد ذخیره مالیات به میزان ۱۹ تومان به ازای هر سهم در ۹ ماهه هست در حالی که شرکت معاف از مالیات اعلام شده است.

شکبیر: پتروشیمی امیرکبیر طی ۱۲ ماهه ۹۹، ۱,۱۰۰ تومان به ازای هر سهم سود ساخته بود. در اولین فصل سال مالی ۱۴۰۰ سود ۳۰۰ تومانی را روانه کدال کرد و در فصل دوم هم ۴۵۰ تومان سود ساخت و در سومین فصل هم عدد ۴۵۰ را گزارش کرده است تا جمعاً ۹ ماهه ۱,۲۰۰ تومان سود داشته باشد که رشد ۵۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

متوسط فروش فصلی سال گذشته برابر ۳۹۰۰ میلیارد بوده که در فصل اول و دوم سال جاری فروش شرکت برابر ۵۸۰۰ و ۶,۰۰۰ میلیارد تومان است و در فصل سوم ۶۶۰۰ میلیارد فروش گزارش کرده است. این شرکت پتروشیمی در سال مالی ۹۹، ۴,۱۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی شناسایی کرده بود که در فصل اول و دوم ۱۴۰۰ این عدد ۱,۴۰۰ میلیارد تومان بود و در سه ماهه سوم سود عملیاتی با رشد ۷ درصدی نسبت به فصل قبل، ۱,۵۵۰ میلیارد تومان است. حاشیه سود ناخالص شرکت در ۱۲ ماهه ۹۹، ۲۸ درصد بوده است و در ۹ ماهه سال جاری نیز ۲۷ درصد گزارش شده است. شرکت با وجود اخذ معافیت مالیاتی در شهریور ۱۴۰۰، ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم مالیات در نظر گرفته است

آریا: آریاساسول در ۱۲ ماهه ۹۹، ۸۰۵ تومان به ازای هر سهم با سرمایه جدید سود ساخته بود. در اولین فصل سال مالی ۱۴۰۰ سود ۱۷۰ تومانی را روانه کدال کرد و در فصل دوم هم ۳۰۲ تومان سود ساخت و در سومین فصل هم عدد خوب ۲۷۲ را گزارش کرده تا جمعاً ۹ ماهه ۷۴۵ تومان سود داشته باشد که رشد ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

متوسط فروش فصلی سال گذشته برابر ۴,۵۰۰ میلیارد بوده که در فصل اول و دوم سال جاری فروش شرکت برابر ۴,۷۰۰ و ۶,۷۰۰ میلیارد تومان است و در فصل سوم ۷,۴۰۰ میلیارد فروش گزارش کرده است.

این غول پتروشیمی خاورمیانه در سال مالی ۹۹، ۱۱,۰۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی شناسایی کرده بود که در فصل اول و دوم ۱۴۰۰ این عدد ۲,۳۰۰ و ۳,۳۰۰ میلیارد تومان بود و در سه ماهه سوم سود عملیاتی با رشد ۶ درصدی نسبت به فصل قبل، ۳,۵۰۰ میلیارد تومان است. سود عملیاتی ۹ ماهه ۱۴۰۰ رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت سال قبل دارد.

بازارهای جهانی

افت قیمت محصولات زنجیره فولاد در بازار نقدی و آتی چین طی هفته جاری

در معاملات هفته جاری قیمت زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، میلگرد و ورق فولاد در کنار بسیاری از کالاهای دیگر از گروه محصولات پتروشیمی و فلزات پایه با افت قیمت مواجه شد. با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چین تقاضا کاهش پیدا کرده و نیاز به تأمین مالی باعث شده تولیدکنندگان قیمت را مقداری کاهش دهند. بعد از سال نو، قیمت‌ها مجدداً با توجه به افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت، می‌تواند افزایش پیدا کند.

گزارش اوپک‌پلاس از بازار نفت

پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کند و به ۴.۲ درصد برسد. رشد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۱، ۵.۵ درصد ارزیابی شد که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ به ۴ درصد برسد.

پیش‌بینی اوپک برای رشد تقاضای جهانی نفت در ۴.۲ میلیون بشکه در روز بدون تغییر باقی ماند. براساس ارزیابی این نهاد انتظار می‌رود که تقاضا برای نفت در ۲۰۲۲ به ۱۰۰.۸ میلیون بشکه در روز برسد. تقاضا برای نفت در فصل آخر ۲۰۲۱ با توجه به اینکه سویه اومیکرون نتوانست تقاضا را تحت تأثیر قرار دهد، بیش از انتظارات بود.

در دسامبر تولید نفت خام اوپک‌پلاس ۰.۲ میلیون بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش پیدا کرده و به طور متوسط ۲۷.۹ میلیون بشکه در روز بوده است. در سال ۲۰۲۲ چشم‌انداز اوپک برای عرضه کشورهای غیر اوپک در سه میلیون بشکه در روز بدون تغییر باقی ماند. انتظار می‌رود تولید این ناحیه به ۶۶.۷ میلیون بشکه در روز برسد. براساس این گزارش، ذخایر نفت OECD با ۱۶ میلیون بشکه کاهش در ماه نوامبر به ۲.۷ میلیارد بشکه رسیده است.

کد خبر 549846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.