نهضت استادی بسیج برای حل مسائل کشور، بسته‌های سیاستی ارائه کند

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: نهضت استادی بسیج برای حل مسائل گوناگون کشور، باید بسته‌های سیاستی را تدوین و ارائه کند.

به گزارش ایمنا، محمد قربانی‌گلشن‌آبادی در نشست تخصصی «حکم‌رانی فضای مجازی» که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نهضت استادی بسیج برای حل مسائل گوناگون کشور باید بسته‌های سیاستی تدوین و ارائه کند.

وی در این نشست یاد و خاطره همه شهدا و شهدای استان اصفهان را گرامی داشت و اظهار کرد: مستحضرید که امروز فضای مجازی و رسانه‌های ارتباط جمعی به بخش تفکیک‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و با سرعتی سرسام‌آور، تمام شئون و عرصه‌های زیست و زندگی بشری را در هم نوردیده تا حدی که متفکران حوزه‌های علوم اجتماعی، عصر حاضر را «عصر انقلاب دیجیتال» یا «انقلاب صنعتی چهارم» قلمداد می‌کنند.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور به انقلاب‌های پیش از این اشاره کرد و گفت: انقلاب چهارم مربوط به حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی است و به قدری اهمیت دارد که بسیاری از متفکران آن را انقلاب چهارم و دیجیتال می‌نامند؛ زیرا شکل‌های گوناگونی از زندگی انسان‌ها را کاملاً تحت‌تأثیر خودش قرار می‌دهد.

قربانی با بیان اینکه طی ۱۰، ۱۵ سال اخیر و اینکه بالاخره اینترنت هم تقریباً از دوران جنگ سرد؛ دورانی که ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی با هم درگیری‌هایی داشتند از دهه چهل و پنجاه میلادی بود، تاکید کرد: رفته رفته با تسری آن به زندگی عموم مردم، وضعیت زندگی ما به سبکی شده که عملاً امکان زیست منهای فضای مجازی و حوزه رسانه ناممکن است.

وی با اشاره به اینکه حوزه رسانه‌ها، زندگی انسان را آن‌قدر تحت تأثیر قرار داده که برخی از متفکران اعلام می‌کنند که عصر حاضر عصر مدیاکراسی است نه دموکراسی و پسوندکراسی، به معنای سالاری است، ادامه داد: در حال حاضر مدیاکراسی به معنای رسانه‌سالاری است. حتی اگر قائل به رسانه‌ها هم نیستیم، این رسانه‌ها هستند که افکار عمومی را مهندسی کرده و اهداف موردنظر خودشان معماری و هدایت می‌کنند؛ بنابراین موضوع رسانه بسیار حائز اهمیت است.

قربانی عنوان کرد: نکته دوم در حوزه رسانه‌ها این است که آنچه مخصوصاً قشر دانشگاهی و معلمان دانشگاهی باید توجه کنند، اینکه رسانه‌ها خیلی با استدلال کاری ندارند و عموماً دنبال اقناع هستند؛ یعنی روش‌های اقناع با روش‌های استدلال تفاوت دارد. متضاد نیست ولی متفاوت است؛ یعنی شاید شما مستدل حرف بزنید، اما قانع کننده نباشد. رسانه‌ها تلاش می‌کنند اقناعی حرف بزنند، نه استدلالی و رویکرد ما در دانشگاه عموماً استدلالی است، نه اقنایی. این‌ها با هم تفاوت دارند.

وی افزود: نکته سوم در حوزه رسانه‌ها این است که فعالیت رسانه‌ها در فضای مجازی صرفاً به این معنا نیست که به شما خبری را برساند یا آگاهی بدهد. رسانه، خبر نمی‌دهد بلکه خبر می‌سازد. پس نکته سوم این است که رسانه‌ها صرفاً راوی وقایع نیستند بلکه خالق وقایع هستند.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه نکته چهارم رسانه‌ها، مهم‌ترین ابزار عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی هستند، ادامه داد: عصر حاضر عصر رمدیاکراسی است؛ یعنی کارکرد رسانه مبتنی بر اقناع. رسانه‌ها صرفاً روای وقایع نیستند بلکه خالق وقایع هستند و اساساً این خلق وقایع یا جعل وقایع یا واقعیت، یکی از ویژگی‌های ممتاز و منحصربه‌فرد رسانه‌های عصر حاضر هستند و نکته چهارم جدی‌ترین و مؤثرترین و مهمترین ابزار عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی رسانه است و هر مجموعه‌ای، نظامی و جریانی واجد یک رسانه موفق باشد به اهدافش خواهد رسید.

قربانی با اشاره به همه‌گیری و فراگیری رسانه‌های ارتباط جمعی یا به تعبیری بهتر شبکه‌های اجتماعی و تفاوت‌هایی که در این دو وجود دارد، تاکید کرد: با فراگیری شبکه‌های اجتماعی که الان در کشور اتفاق افتاده؛ به عنوان مثال اینستاگرام الان ۴۰ درصد ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده ما می‌توانیم از فرهنگ‌های سنتی و ارزش‌ها و حتی خرده فرهنگ‌های خودمان دفاع کنیم و فرصت مجال بهتری برای عرض اندام داشته باشیم و بتواند به ظاهر علیه سلطه فرهنگ لیبرالی عرض اندام کند اما در کنار این فرصت که خیلی مهم هم هست ابررسانه‌ها، شرکت‌ها و کمپانی‌های و غول‌های رسانه‌ای در دنیا وجود دارند که با شگردها و ترفندها و روش‌هایی تلاش می‌کنند صدایشان اینقدر بلند و بزرگ باشد که اساساً این صدای ما شنیده نشود.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: در دومین سالگرد نکوداشت شهادت سردار دل‌ها شهید سلیمانی میلیون‌ها صفحه نکوداشت این شهید عزیز و بزرگوار توسط رسانه‌های بخشی از شبکه‌های اجتماعی بویژه اینستاگرام مسدود شد که ایرانیان هم در گوگل پلی اعتراض کردند اما با ترفندهایی تلاش کردند صدای بلند و فریاد بلند ملت ایران را دیگران نشنوند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین علی‌رغم اینکه می‌توانیم در حوزه رسانه‌ها از ارزش‌های دینی ملی و مذهبی خودمان دفاع کنیم آنها هم تلاش‌های زیادی می‌کنند علی‌رغم اینکه ادعای پوشالی آزادی بیان و رسانه و گردشگری و اطلاعات دارند ولی در عمل چیز دیگری اتفاق می‌افتد.

اولین تهدید فضای مجازی چالش‌های هویتی، گسست نسلی و تغییر در ارزش‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه ما چه باید بکنیم بر اینکه اولاً باید ببینیم تهدیدها چیست، گفت: چند تهدید در فضای مجازی وجود دارد اولین تهدید چالش‌های هویتی و گسست نسلی از طریق تغییر ارزش‌های دینی و ملی ایرانی است.

وی تصریح کرد: روشن است تلاش می‌کنند سبک زندگی ایرانی اسلامی را عوض کنند از طریق برندینگ و از طریق سلبریتی‌ها که تلاش می‌کنند زندگی بر اساس نرم‌ها و هنجارهای غربی که در سبک زندگی سلبریتی‌ها است را به ما ترویج بدهند و تبلیغ کنند و زندگی من و شما را تحت تأثیر جریان رسانه‌ای قرار دهند پس اولین تهدید ما چالش‌های هویتی، گسست نسلی و تغییر در ارزش‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

دومین تهدید تخریب الگوها، مفاخر و قله‌های فرهنگی کشور است

قربانی ادامه داد: نکته دوم تخریب الگوها، مفاخر و قله‌های فرهنگی کشور یعنی شخصیت‌های ارزشمند ایرانی اسلامی است که به عنوان الگو در ذهن جوانان ما ترسیم شده اینها را می‌خواهند تخریب کنند و الگوهای مرتبط با فضای فرهنگی خودشان را در ذهن مخاطبین ایمپلنت کنند تهدید الگوهای ارزشی است.

سومین تهدید تقویت و تشدید آسیب‌های اجتماعی است

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: نکته سوم تمرکز بر تشدید آسیب‌های اجتماعی است، که چند آسیب اجتماعی درشت در کشور داریم تلاش می‌کنند این آسیب‌ها تشدید و تقویت شود که از درز و لای آن بتوانند به حوزه‌های سخت ارزش‌های اجتماعی ورود کنند و هسته سخت ارزش‌های ایران را از هم بگسلند.

قربانی گفت: مثلاً در ایران یکی از ارزش‌های اجتماعی ادب است که در ادبیات هم داریم اینکه با کنایه حرف می‌زنیم ناشی از این است که ایرانیان تلاش می‌کنند مؤدبانه حرف بزنند و تمام آثار ادبیات کلاسیک ما مملو از انگاره‌های ادبی است آنها می‌فهمند و تلاش می‌کنند این آسیب‌های اجتماعی قباحت را در فضای مجازی بشکنند و وقتی شکستند ادبیات جدیدی در فضای اجتماعی شبکه‌های اجتماعی و مجازی بسازند.

اولین وظیفه و تکلیف ملی و دینی ما جهاد تبیین، نهضت روشن‌گری و جنبش آگاه‌سازی است

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: به نظرم اولین راهکار این است که اول از خودمان شروع کنیم که در خط مقدم جبهه رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای اساتید و معلمان دانشگاهی قرار دارند به مثابه فرماندهان، فرماندهان جنگ نرم که ابزار و جبهه آن در حوزه رسانه است.

وی ادامه داد: اولین وظیفه و تکلیف ملی و دینی ما جهاد تبیین، نهضت روشن‌گری و جنبش آگاه‌سازی است که معطوف به تنویر افکار باید باشد و عموم مردم را نسبت به این جنگ نابرابر باید روشن کنیم به عنوان فرزندان این ملک و میهن وظیفه و رسالت این را داریم که حقایق و واقعیت‌های بارز و روشن و شفاف انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی را محضر ملت ایران و سایر ملل آزادی‌خواه و عدالت‌خواه خواه جهان اعلام کنیم با زبانی گویا و بیانی رسا که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

مطالبه جدی عمومی و نخبگانی از شورای عالی فضای مجازی کشور ضرورت دارد

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: دومین راهکار این است که مطالبه جدی و البته عمومی و نخبگانی صورت بگیرد از شورای عالی فضای مجازی کشور که سال ۱۳۹۰ با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب تأسیس شده که گزارش عملکرد ده ساله خودش را تقدیم محضر ملت عزیز و شریف ایران نشان دهد که چه میزان به اهداف و آرمان‌هایی که رهبر حکیم انقلاب ترسیم و تبیین فرمودند رسیدند و اگر نرسیدند چه موانعی پیش روی خودشان داشتند و برای رفع این موانع چه راهکارهایی دارند.

قربانی افزود: نکته سوم بحث طرح صیانت از فضای مجازی است بعید می‌دانم کسی در کشور پیدا شود آشنا به فضای مجازی باشد و نگران این رها بودن فضای مجازی نباشد بعید می‌دانم عزیزی در این کشور باشد نگران فرزندان خودش، و فضای مجازی نباشد بخصوص که کرونا آمده دو سال هست که همه مقاطع در گوشی‌های هوشمند آموزش مجازی می‌بینند همه نگرانند.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: این فضای مجازی رها است می‌دانیم در همین فضای مجازی منهای بحث‌های اخلاقی آبروی افراد در مزان خطر است بسیاری از شایعات و دروغ پردازی‌ها در همین فضای مجازی علیه افراد، جناح‌ها، جریان‌ها، گروه‌ها و اشخاص گفته می‌شود ولو که بعد پاسخ داده می‌شود تکذیب می‌شود عملاً این شایعات در ذهن افراد کاشته می‌شود اینکه بخشی از آورده‌های نظام لیبرالی غرب هست با ارزش‌های ما ناسازگار است.

جریان و اساتید دانشگاهی حتماً باید در طرح صیانت فضای مجازی مشارکت داشته باشند

وی ادامه داد: این فضای مجازی در تراز انقلاب و ارزش‌ها و نظام اسلامی نیست این را همه می‌دانند و حتماً بایستی سر و سامان داده شود به هر حال جریان و اساتید دانشگاهی باید از مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مطالبه کنند و گام صحیحی انجام دهند بدیهی است در طرح صیانت فضای مجازی هم حتماً اساتید و صاحبنظران حوزه رسانه و ارتباطات اجتماعی باید مشارکت کنند و اظهار نظر داشته باشند حتماً این طرح نبایستی کسب و کار و آگاهی بخشی و آموزش و ارتباطات و تعاملات اجتماعی مردم را مورد تهدید و محدودیت‌سازی قرار دهد ولی در عین حال حتماً بایستی مدیریت شود که فضای مجازی متقیانه‌ای داشته باشیم نگران فرزندان خودمان بداخلاقی‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و بی‌تقوایی‌ها در فضای مجازی نباشیم.

نهضت استادی بسیج برای حل مسائل کشور بسته‌های سیاستی تدوین و ارائه کند

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در پاسخ سوال مربوط به حوزه سرمایه اجتماعی گفت: در حوزه سرمایه اجتماعی مهمترین عنصر اعتماد است و مهمترین عنصر در اعتماد هم کارآمدی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم در شهریورماه ۸۳ در دیداری در جمله کلیدی فرمودند که هر کجا کارآمدی نباشد مشروعیت از بین می‌رود یعنی اگر نظام سیاسی و حکمرانی ما در حوزه‌های گوناگون کارآمد نباشد مشروعیت آن هم آسیب می‌بیند بنابراین مهمترین اقدامی که ما باید داشته باشیم این است که کارآمدی نظام سیاسی را افزایش دهیم که نهضت استادی بسیج و اساتید بسیجی برای حل مسائل کشور در حوزه‌های گوناگون بایستی بسته‌های سیاستی تدوین کنند فی‌المثل بحران آب اصفهان اگر بسته‌ای سیاستی مبتنی بر تخصص ویژه استادان طراحی و تبدیل به تصمیم شود مشکلات حل می‌شود.

قربانی با تاکید بر اینکه الان باید تلاش کنیم به ویژه در حوزه‌های محلی و استانی بسته‌های سیاستی طراحی و ارائه شود، گفت: خوشبختانه نهضت استادی بسیج اصفهان در همین زمینه فعال هستند و اندیشکده‌هایی راه‌اندازی شده است.

نهضت استادی بسیج می‌تواند علمدار درس تفکر و سواد رسانه باشد

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در خصوص سوالی که مطرح کرده بود آیا لازم نیست درس تفکر و سواد رسانه‌ای در ادارات تدریس شود، گفت: این بحث از دهه هفتاد میلادی در آمریکای شمالی مطرح و دروس مرتبط در مدارس ارائه می‌شود، اما متأسفانه ما نداریم که باید از خودمان شروع کنیم نهضت بسیج اساتید می‌تواند علمدار این حوزه باشد با کمک بسیج دانشجویی و دانش آموزی که ما ۲۲ قشر داریم و بسیج اساتید هم امام اقشار است راهنما و علمدار و پرچمدار اینها است باید کلاس‌های سواد رسانه بگذاریم باید مردم را آموزش دهیم که کمتر تحت تهاجم و آسیب باشند.

قربانی در خصوص اینکه به نظر شما جایگاه حکمرانی فضای مجازی کشور در حال حاضر به نظر جنابعالی در چه سطحی است، گفت: حکمرانی فضای مجازی در کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده تحت اختیار پنتاگون و وزارت دفاع آنجاست یعنی فضای مجازی حوزه‌ای جدی و امنیتی همه کشورهاست و تحت کنترل نیروهای امنیتی است، در کشور ما شورای فضای مجازی داریم این الگو از الگوی ایالات متحده بهتر است اما متأسفانه در گذشته رها کردند امیدواریم با پیگیری‌هایی که رئیس محترم جمهور دارند و وقت‌گذاری‌هایی که دارند در آینده فضایی باشد که نگران نباشیم.

کد خبر 549751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.