شیرینی بارش برف به کام شهروندان زنجانی تلخ شد

پس از گذشت چند روز از بارش برف سنگین در شهر زنجان، عملیات برف‌روبی هنوز به سرانجام نرسیده است و اعضای شورا خبر از فروش ماشین‌آلات برف‌روبی می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال نیز مانند هر سال مانور زمستانه توسط شهرداری زنجان برگزار شد و انتظار بر این بود که در صورت نیاز از ماشین‌آلات در این مانور استفاده شود، اما پس از گذشت چند روز از بارش برف سنگین در شهر زنجان همچنان عملیات برف‌روبی به سرانجام نرسیده است و اعضای شورای اسلامی شهر خبر از فروش ماشین آلات برف‌روبی می‌دهند.

این در حالی است که بنا به اظهارات برخی از مسئولان استان زنجان این برف سنگین در زنجان در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و در این چند روز شهروندان نیز با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند، البته استاندار زنجان برای رفع چالش‌های پیش آمده به دلیل بارش برف سنگین بر پیگیری، برف‌روبی و بازگشایی معابر تاکید کرد تا آسایش شهروندان فراهم شود، اما مسئولان ذی‌ربط اعلام کردند که ماشین‌آلات برف‌روبی در دسترس نیست و احتمالاً به فروش رفته است.

اظهارات برخی از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان درباره عدم تجهیز نیروهای شهرداری برای انجام اقدامات لازم در زمان بارش برف در حالی مطرح می‌شود که محمد همتیان، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان پیش‌تر به اعلام کرده بود که لباس و کفش درجه یک در اختیار مناطق چهارگانه شهرداری قرار گرفته است و برف‌روبی معابر اصلی شهر تمام شده و در حال ورود به معابر فرعی هستند و در این راستا منصور سلطان محمدی، سرپرست شهرداری زنجان هم در روزهای گذشته خبر از آمادگی نیروهای خدمات شهرداری از ساعات اولیه بارش برف دارد، چرا که اعلام شده تیغه‌زنی و نمک‌پاشی نیز طبق روال انجام می‌گیرد و بیش از ۹۰۰ نیروی انسانی در عملیات برف‌روبی در شهر زنجان در حال خدمات‌رسانی هستند و شهروندان را به صبوری دعوت کردند.

بارش برف اخیر در شهر زنجان در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، اما با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی انتظار می‌رفت که مدیران شهری و مدیریت بحران استانداری آمادگی لازم را برای انجام اقدامات لازم داشته باشند و بعد از گذشت چند روز عملکرد لازم را در جهت رفع مشکلات و انجام عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی به طور کامل ارائه دهند.

فروش تجهیزات برف‌روبی زمینه‌ساز مشکلات در شهر

انسیه ابوبصیر، عضو شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص عدم انجام به موقع عملیات برف‌روبی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: عملکرد استانداری و شهرداری زنجان آن طور که باید اقدامات لازم را انجام نداده‌اند و عملکرد قابل قبولی را از آنها شاهد نبودیم و این موضوع شهروندان زنجانی را دچار چالش‌های فراوانی کرده است و قصور در انجام عملیات برف‌روبی و بازگشایی معابر توسط مسئولان ذی‌ربط نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری زنجان فروخته شده است، می‌افزاید: تخلفاتی در شورای پنجم و شهرداری سابق زنجان انجام شده و ماشین‌آلات برف‌روبی بدون جایگزین شدن با مبالغ بسیار پایین به فروش رفته است، تجهیزاتی که در شرایط ضروری نیاز شهر بوده و باید برای رفع مشکلات در فصل بارش برف در دسترس باشد به فروش رفته است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به کافی نبودن تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی در مانور زمستانه شهر زنجان، تصریح می‌کند: آفتاب و گرمای روز آبروی شهرداری را خرید، ماشین‌آلات موجود جواب‌گوی نیاز فعلی شهر نیست و اگر ارتش، سپاه و و جهاد نصر به داد شهر نمی‌رسیدند، قطعاً وضعیت وخیم‌تری داشتیم و با چالش‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کردیم.

وی تعلل در انتخاب شهردار و اصرار برخی از اعضای شورای اسلامی شهر را سبب مشکلات شهر زنجان می‌داند و می‌گوید: با فرصت‌سوزی چهار ماهه و تعیین تکلیف نشدن وضعیت شهردار زنجان شیرینی بارش برف را به کام شهروندان زنجانی تلخ کرده است و علاوه‌بر آن زمینه‌ساز مشکلاتی برای آنها شده است.

ابوبصیر با اشاره به اینکه جلسه بحران باید قبل از وقوع بحران برگزار شود نه یک روز بعد از وقوع آن، اضافه می‌کند: شهرداری در حالی جلسات و تصمیم‌گیری‌های لازم در زمان بحران و اقدام برای برف‌روبی و نمک‌پاشی در سطح خیابان‌ها و معابر را شروع کرد که انبارها خالی از نمک و تجهیزات کافی بود.

وی در خصوص تأمین لباس مورد نیاز برای نیروهای شهرداری در زمان برف‌روبی، خاطرنشان می‌کند: خدمات شهرداری و فضای سبز به پیمانکار واگذار شده و با خبر شدیم که مناطق یک و چهار هیچ کفش و لباس مناسبی را تحویل نگرفته‌اند و طبیعی است که انتظار ارائه خدمات در وضعیت اقتصادی فعلی از این افراد غیرممکن باشد و انجام عملیات برف‌روبی و یا سایر اقدامات لازم به طور کامل انجام نشود.

هیچ کدام از تجهیزات به فروش نرفته است

حبیب‌الله یگانه، شهردار سابق زنجان در خصوص فروش تجهیزات برف‌روبی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از سال ۹۱ تا ۹۹ که در سال‌های مختلف مدیریت شهرداری زنجان را عهده‌دار بودم، هیچ‌کدام از دستگاه‌ها و تجهیزات در شهرداری فروخته نشده بلکه تجهیزاتی نیز خریداری شده است و در زمان مسئولیت من به توان ناوگان و لجستیک شهرداری اضافه شده و حتی یک چمن‌زن هم به فروش نرفته است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد پست‌های شهرداری کارگری است و اپراتور ماشین‌آلات، تعمیرکار و سرویس‌کار در چارت سازمانی شهرداری وجود ندارد، ادامه می‌دهد: ۱۵ سال قبل بر اساس دستور وزارت کشور سازمان عمران شهرداری و خدمات موتوری تلفیق شد و از آن زمان به بعد شهرداری موظف شد تا در بحث خدمات از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و به هیچ عنوان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر زنجان ماشین‌آلات شهرداری به فروش نرفته است.

شهردار سابق شهر زنجان خاطرنشان می‌کند: زمانی که مسئولیت شهرداری را بر عهده داشتم، معمولاً از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه هر سال برای تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات برف‌روبی با بخش خصوصی قراردادی منعقد می‌شد که با تعریف وظایف برای هر یک از آنها عملیات برف‌روبی با تجهیزات پیشرفته و به‌روز و نیروهای شهرداری انجام می‌گرفت و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

کد خبر 549738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.