امشب شاهد اوج بارش شهابی گاما دب‌اصغر باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی گاما دب‌اصغر از ۲۵ دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه فعال خواهد بود و اوج آن حدود چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه رخ می‌دهد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی گاما دب‌اصغر از ۲۵ دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه فعال خواهد بود و اوج آن چهارشنبه _۲۹ دی‌ماه_ است. در طول این مدت، هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی دب‌اصغر بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌واره‌ها وجود خواهد داشت. با افزایش ارتفاع کانون شهاب باران در آسمان، تعداد شهاب‌های مرئی بیشتری قابل رصد است. صورت فلکی دب‌اصغر دور قطبی است، یعنی همیشه بالای افق قرار دارد؛ بنابراین بارش تمام طول شب فعال خواهد بود. البته طبق معمول همه شهاب‌باران‌ها، نیمه شب تا سپیده‌دم بهترین زمان برای رصد آسمان و رؤیت شهاب‌ها است.

وی افزود: ZHR یا نرخ ساعتی سرسویی این بارش سه است؛ بنابراین به عنوان یک بارش ضعیف محسوب می‌شود. این نرخ ساعتی اوج با فرض یک آسمان کاملاً تاریک و اینکه کانون بارش مستقیماً بالای سر قرار دارد، محاسبه می‌شود. از مختصات رصدخانه لارستان انتظار می‌رود در ساعات اوج بارش، تا دو شهاب را بتوانند رصد کنند. البته ماه در صورت فلکی سرطان، مدت زمان کمی از فاز کامل آن می‌گذرد و تداخل قابل توجهی در طول شب ایجاد می‌کند.

دنباله‌دار 104P/Kowal در درخشان‌ترین حالت

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که چهارشنبه -۲۹ دی‌ماه- دنباله‌دار 104P/Kowal به درخشان‌ترین حالت خود برسد. در این حالت، دنباله‌دار در فاصله ۱.۰۸ واحد نجومی از خورشید و در فاصله ۰.۶۵ واحد نجومی از زمین قرار خواهد گرفت. این دنباله‌دار، حوالی ساعت ۱۸:۲۱ در موقعیتی ۵۸ درجه بالاتر از افق جنوب‌غربی شما، زمانی که آسمان کاملاً تاریک است، قابل مشاهده خواهد بود. سپس به سمت افق فرو می‌رود و ساعت ۲۳:۲۱ غروب می‌کند. رصد این دنباله‌دار با قدر ۹ فقط به کمک ابزارهای رصدی امکان‌پذیر است.

کد خبر 549699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.