رفع ممنوعیت صادرات به روسیه تا یک ماه آینده/ تکذیب خبر معدوم‌سازی فلفل‌ها توسط آذربایجان

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه رفع شود.

به گزارش ایمنا، شاهپور علایی‌مقدم در جمع خبرنگارها و در حاشیه مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی، درخصوص رفع ممنوعیت صادرات به روسیه اظهار کرد: حدود ۲۰ روز پیش هیئت ایرانی سفری به روسیه داشت و مقرر شد بعد از تعطیلات سال نوی میلادی روسیه، بازدیدی از بسترهای تولید کشور ما داشته باشد. امروز نیز طی جلسه‌ای که با سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان روسیه و سازمان حفظ نباتات این کشور برگزار کردیم، توافق بر این شد که در نخستین فرصت از تولیدکنندگان، گلخانه‌ها و سمومی که در کشور برای تولید محصولات صیفی و عمدتاً در گلخانه‌ها استفاده می‌شود، بازدیدی داشته باشند.

وی ادامه داد: این هیئت اعلام آمادگی کرد که پس از بازدید از بسترهای تولید، کلیه ممنوعیت‌هایی را که به دلیل تغییر شرایط قرنطینه‌ای و پروتکلی در این کشور ایجاد شده بود، بردارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور به انعقاد دو تفاهم‌نامه با روسیه اشاره کرد و گفت: امروز متن تفاهم‌نامه‌های مدیریت و نحوه استفاده از آفت‌کش‌ها و تبادل اطلاعات قرنطینه‌ای میان ایران و روسیه، نهایی شد. با سفر رئیس‌جمهور به روسیه و دیدار با پوتین، همچنین با امضای دو وزیر کشاورزی ایران و روسیه این تفاهم‌نامه‌ها نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر وجود ندارد و حتی نسبت به ماه گذشته حدود ۱۲ هزار تن افزایش صادرات هم داریم.

علایی‌مقدم گفت: برای واردات دو محصول سیب و فلفل به روسیه، ممنوعیت داریم که این دو ممنوعیت بعد از بازدید از سردخانه‌ها و گلخانه‌ها برداشته خواهد شد. بازدید تا ۱۰ روز آینده حتماً انجام می‌شود و پس از آن تصمیم‌گیری خواهد شد. به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده ممنوعیت صادرات به روسیه رفع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود آذربایجان، فلفل‌های دلمه‌ای ایران را معدوم کرده است و آیا چنین چیزی صحت دارد یا خیر، گفت: این اخبار را ما نیز از شبکه‌های اجتماعی شنیده‌ایم. معدوم کردن و برگشت دادن محصولات هم تابع پروتکل‌هایی است؛ یعنی همان‌طورکه در قرنطینه‌ها مشخص می‌شود محصولات کشاورزی از نظر بهداشت گیاهی به چه صورت باید باشند تا صادر شوند، برگشت نیز تابع شرایطی است. هیچ گزارشی درباره برگشت فلفل‌دلمه‌های ایران از آذربایجان از پست‌های قرنطینه‌ای در کشور نداشتیم. در این مورد با آذربایجان نیز مکاتبه کردیم. آن‌ها نیز هیچ گونه گزارشی مبنی بر اینکه محصول فلفل ایران ویروسی است به ما نداده‌اند و هیچ معدوم‌سازی انجام نشده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 549687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.