ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس تهران/ پایان ریزش کجاست؟

بورس به پایین‌ترین سطح خود طی شش ماه گذشته رسید. امروز شاهد خروج شدید پول از بازار بودیم، فروشندگان به شدت افزایش پیدا کرده‌اند و خریداران روزبه‌روز کمتر می‌شوند. امروز اکثر سهم‌های بازار، ریزش داشت. دلار در سطح زیر ۲۸ هزار تومان معامله می‌شود و با کاهش قیمت، شاهد افزایش تقاضا نسبی دلار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل امروز با کاهش ۳۰,۵۴۰ واحدی به ۱,۲۷۵,۹۳۱ واحد رسید و شاخص هم‌وزن با کاهش ۸,۰۵۲ واحدی روبه‌رو شد و به عدد ۳۳۷,۰۳۱ واحد رسید. ارزش کل معاملات امروز بازار ۴,۰۵۷ میلیارد تومان بود؛ از این مبلغ ۲,۷۶۲ میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله بوده است. رشد ارزش معاملات امروز به علت اوراق مشارکت بوده است. امروز ۶۸ درصد از معاملات مربوط به معاملات خرد بوده است و شاهد خروج مبلغ ۶۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم.

ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس تهران/ پایان ریزش کجاست؟

تغییرات شاخص‌کل و هم‌وزن در روز جاری

ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس تهران/ پایان ریزش کجاست؟

بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بازار بورس تهران با کاهش ۳۰ هزار ۵۴۰ واحدی به سطح یک میلیون ۲۷۵ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۸ هزار ۵۱ واحدی در سطح ۳۳۷ هزار ۳۲ واحد قرار گرفت، شاخص کل بازار کاهش ۲.۳۴ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۲.۳۳ درصدی را نسبت به روز کاری گذشته تجربه کردند.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۱

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۵۱

فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۲۲۰ واحدی به سطح ۱۷ هزار ۶۵۶ واحد رسید و نسبت به روز گذشته ۱.۲۳ درصد رشد یافت.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۷۳

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۶۶

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۱ هزار ۱۳۸ و ۱۵ هزار ۱۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵ میلیارد ۳۸۰ و ۱ میلیارد ۳۳۴ میلیون برگه سهم بود.

تحلیل تکنیکال شاخص‌کل

شکست هر دو حمایت مهم، پیش بینی تداوم ریزش.

ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس تهران/ پایان ریزش کجاست؟

اخبار بازار سرمایه

زاکانی: املاک شهرداری در بورس عرضه می‌شود

شهردار تهران: شهرداری املاک و امکانات و مجوزهای بسیار زیادی دارد که می‌تواند یا بلای جان شهرداری و باعث مفسده باشد یا به صورت شفاف در بورس عرضه شود. حکم شورای شهر را در راستای شفافیت که سه چهار سال است زمین مانده اجرا می‌کنیم

اخبار شرکت‌ها

فجر: شرکت در ۹ ماهه سال جاری ۶۴۷ میلیارد تومان سود شناسایی کرده و سود دوره مشابه سال قبل ۶۸۶ میلیارد تومان (۲۷۹ تومان به ازای هر سهم) گزارش شده است. سود هر سهم شرکت در فصل اول تا سوم سال جاری به ترتیب ۸۲، ۱۰۵ و ۷۶ تومان بوده است.

فروش ۹ ماهه امسال شرکت ۳,۸۱۸ میلیارد تومان گزارش شده است؛ این در حالی است که فروش سال ۹۹ شرکت ۲,۷۵۵ میلیارد تومان بوده است. در ۹ ماهه امسال ۸۶۱ میلیارد تومان محصول نورد سرد (فروش سال ۹۹ ناچیز بوده) و ۲,۹۴۱ میلیارد تومان ورق گالوانیزه (۲,۶۷۶ میلیارد تومان سال ۹۹) فروخته است.

نرخ فروش ورق گالوانیزه در سال ۹۹، ۱۶,۷۵۷ تومان به ازای هر کیلو بوده و در ۹ ماهه امسال به ۲۶,۹۱۲ تومان رسیده است. افزایش نرخ ورق گرم اسیدشویی نشده سبب افزایش بهای مواد مصرفی شده که در نتیجه حاشیه سود شرکت کاهش داشته است. حاشیه سود سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۲۱ و ۴۵ درصد بوده است. این عدد در ۹ ماهه امسال به ۱۸ درصد رسیده است.

ذوب: ذوب در دو فصل ابتدای سال به ترتیب سود ۱۷۸ و ۱۷۹ ریالی را به ازای هر سهم ساخته و در فصل سوم، سود سه ریالی ساخته تا سود نه ماهه خود را به ۳۶۰ ریال برساند. سود هر سهم در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۶۴ ریال بوده است.

شرکت در دو فصل اول و دوم به ترتیب به ترتیب ۷،۵۸۵ و ۸،۴۵۳ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته رشد ۱۱ درصدی داشته و فروش ۹،۳۶۷ میلیارد تومانی را گزارش کرده و فروش شش ماهه خود را به ۵۲۵ میلیارد تومان رسانده که نسبت به دوره مشابه ۹۲ درصد رشد داشته است.

حاشیه سود شرکت نیز در دو فصل اخیر ۲۹ و ۱۸ درصد بوده که در این فصل حاشیه سود به ۸ درصد رسیده است. سود عملیاتی ذوب در فصل اول و دوم به ترتیب برابر با ۱،۵۵۷ و ۱،۴۶۹ میلیارد تومان بود که با سود ۱۴۲ میلیارد تومانی در فصل سوم، سود نه ماهه خود را به ۳،۱۶۸ میلیارد تومان رسانده است.

قابل ذکر است که هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در ۹ ماهه ۱۴۰۰ برابر با ۱،۴۳۲ میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ رشد ۱۱۵ درصدی داشته که این افزایش عمدتاً به دلیل افزایش هزینه یک درصد محیط زیست و هزینه حمل محصولات صادراتی و دیگر هزینه‌های فروش است.

پتایر: صدور مجوز افزایش سرمایه

در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت تولیدی ایران تایر (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. براساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشده و افزایش سرمایه با مشخصات زیر و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، از نظر این سازمان بلامانع است.

درصد افزایش سرمایه: ۳۲ درصد

محل تأمین: سود انباشته

هدف افزایش سرمایه:

الف) جبران مخارج سرمایه‌گذاری و خرید دارایی ثابت برای پروژه سمنان از محل منابع داخلی شرکت در گذشته

ب) حفظ سیستم تقسیم سود فعلی و ممانعت از خروج وجه نقد از شرکت

بورس کالا

فخوز: فولاد خوزستان امروز ۲۰,۰۰۰ تن شمش بلوم (۱۵۰*۱۵۰)۵SP در بورس کالا با قیمت پایه ۱۲۰,۰۰۵ ریال عرضه کرد. ۷,۰۰۰ تن آن تا قیمت ۱۲۵,۰۵۹ ریال رقابت شد که ۴ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات امروز، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۱۲۴,۹۱۴ ریال مچ شد که ۲ درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۴ دی می‌باشد.

فجر: فولاد امیرکبیر کاشان امروز ۴,۰۰۰ تن ورق گالوانیزه G در بورس کالا با قیمت پایه ۲۶۶,۱۰۷ ریال عرضه کرد. ۷۵۰ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که برابر قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۴ دی است.

فولاد: فولاد مبارکه اصفهان امروز ۸۰,۰۰۰ تن تختال SM در بورس کالا با قیمت پایه ۱۳۷,۶۰۰ ریال عرضه کرد. ۲۴,۶۰۰ تن معامله در همان قیمت پایه صورت گرفت که ۶.۵ درصد کم‌تر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۲۳ آذر است.

بازارهای جهانی

نفت: قیمت نفت با عبور از نگرانی‌ها حول اومیکرون از ۸۷ دلار عبور کرد که بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون است. احتمال اینکه اومیکرون بتواند تقاضای نفت را با اعمال محدودیت‌ها تحت تأثیر قرار بدهد بسیار ضعیف شده است. در سمت عرضه نیز با توجه به کمبود سرمایه‌گذاری در این حوزه، احتمال اینکه اوپک‌پلاس بتواند پاسخ‌گوی تقاضا باشد، کم است. در هفته‌ای که گذشت، مدیران سبد سهام نفت را در مقایسه با ۱۴ ماه گذشته با سریع‌ترین نرخ خریداری کرده‌اند. مدیران صندوق در چهار هفته اخیر در مجموع ۱۸۴ میلیون بشکه نفت خریداری کرده‌اند. براساس ارزیابی برخی نهادها با توجه به کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، احتمال رسیدن قیمت نفت به ۲۰۰ دلار در ۵ سال آینده وجود دارد.

تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به ۹۱ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سطح قبل از کرونا افت قابل توجهی داشته است. تقاضا برای نفت در فصل چهارم ۲۰۲۱ به ۹۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. چشم‌انداز تقاضا برای ۲۰۲۲ نیز صعودی است. قیمت نفت در معاملات امروز نیز افزایش پیدا کرده و به بالاترین قیمت از ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است. سویه اومیکرون تأثیر جدی بر تقاضای نفت نگذاشته اما عرضه تولیدکنندگان همچنان با محدودیت همراه است که از قیمت نفت حمایت کرده است.

داگ‌کینگ، رئیس مؤسسه مرچنت کامودیتی فاند (Merchant Commodity Fund) می‌گوید: بهای نفت می‌تواند طی پنج سال آینده حتی به ۲۰۰ دلار در هر بشکه هم برسد. او به بلومبرگ گفت: ما به تورم ساختاری سمت عرضه کامودیتی‌ها باور داریم که بسیاری از آن‌ها بالاترین قیمت از دهه ۱۹۷۰ را به خود ندیده‌اند. این صندوق کالایی نوشت: اوپک‌پلاس نمی‌تواند به سطح تولید پیش از کرونا بازگردند. همه این‌ها ناشی از کمبود سرمایه‌گذاری است.‌

اوره: بنا بر داده‌های ICIS اوره (فوب ایران) در هفته اخیر با قیمت ۸۰۵ دلار معامله شده و کاهش ۳۵ دلاری نسبت به هفته قبل داشته است. همچنین نرخ اوره (فوب خلیج فارس، نت بک آمریکا) کاهش ۴۲ دلاری داشته و به ۶۴۰ دلار رسیده است. از طرفی نرخ اوره (فوب بالتیک) طی هفته اخیر ۷۴۵ دلار ثبت شده و ۳۳ دلار کاهش نسبت به هفته گذشته داشته است.

موجودی انبار سنگ‌آهن: موجودی انبار سنگ‌آهن با ۱.۱ درصد افزایش به محدوده ۱۵۳ میلیون تن رسیده و موجودی انبار فولاد نیز با حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش به ۹.۹ میلیون تن رسید. واردات سنگ‌آهن چین در ماه دسامبر با افت ۱۸ درصدی نسبت به ماه گذشته مواجه شده است. کاهش واردات در کنار افزایش موجودی انبار حاکی از ضعف تقاضا برای این محصول است. کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز، افت تقاضا برای محصولات فولادی را به همراه داشته و منجر به افزایش موجودی انبار شده است.

نقشه بازار بورس

ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس تهران/ پایان ریزش کجاست؟

کد خبر 549627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.