لزوم تهیه شناسنامه معابر شهری

عضو هیئت علمی دانشگاه آمل گفت: برای تحقق سیستم مدیریت نگه‌داری و روسازی معابر (PMS) باید تاریخچه ساخت معابر و محورها مشخص شود تا بتوان در قبال آن، یک‌ پایش دوره‌ای حداقل سالانه برای معابر شهری انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر ایزدی در دومین گفت‌وگوی آنلاین شهراندیشی با موضوع « نقش شناسنامه معابر شهری در مدیریت هزینه و تعمیر و نگه‌داری خیابان‌ها» اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیستم مدیریت نگه‌داری و روسازی معابر (PMS) این است که این مهم در حد یک اسم و شعار در نهادها باقی‌مانده و در حوزه تخصصی از آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه نخستین بار ۱۳ سال گذشته طی پروژه‌ای سیستم مدیریت (PMS) را برای شبکه معابر منطقه ۱۳ شهرداری تهران پیاده کردیم، تصریح کرد: بعد از گذشت این سال‌ها باید یک واحد مستقل تحت عنوان واحد سیستم مدیریت معابر و خیابان‌ها (PMS) در سازمان‌ها و نهادهایی چون شهرداری‌ها ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آمل افزود: یکی از نکات تحقق سیستم مدیریت معابر و خیابان‌ها این است که باید تاریخچه ساخت معابر و محورها مشخص شود تا بتوان در قبال آن یک‌پایش دوره‌ای حداقل سالانه برای معابر شهری انجام دهیم.

ایزدی تاکید کرد: باید زمان ساخت معابر شهری مشخص باشد و به تعبیری شناسنامه صحیحی از معابر شهری و خیابان‌ها تهیه کرد تا بتوان در لوای آن یک دوره کارشناسی و ارزیابی برای بررسی دقیق معابر تعریف کرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از مناطق شهری، این ارزیابی معابر را نداریم که این امر در طول زمان به افت شدید کیفیت آسفالت و در نهایت بروز مشکل‌هایی منجر خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آمل با تأکید بر اینکه سیستم مدیریت روسازی معابر و خیابان‌ها باید در شهرداری‌ها، واحد فعالی باشد و خروجی مناسبی تحت ارزیابی ارائه دهد، گفت: بسیاری از روش‌های تعمیر و نگه‌داری معابر همچنان سنتی و چه‌بسا قبل از سنتی است و هنوز اصول مدرن لکه‌گیری در آسفالت‌های معابر و خیابان‌ها در آن اتفاق نمی‌افتد.

ایزدی ادامه داد: روش‌های تعمیر و نگه‌داری آسفالت معابر به‌روز نیست و از مصالح ترمیمی خوب و با مرغوب استفاده نمی‌کنیم؛ این در حالی است که روش‌های تعمیر و نگه‌داری باید به هنگام، باحوصله و دانش انجام شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اشکال‌های عمده در افت شدید کیفیت لکه‌گیری معابر و خیابان‌ها این بوده که عمدتاً مقادیر زیادی آسفالت که موردنیاز چندین منطقه است یک‌جا پشت کامیونی ریخته و در طول روز این آسفالت در محل تخلیه می‌شود؛ لذا برای اینکه آسفالت در مقصد انتهایی قابلیت اجرا داشته باشد، کارخانه درجه حرارت آسفالت را به‌شدت زیاد می‌کند که در اصطلاح موجب سوختگی آسفالت و کاهش شدید عمر مفید آن می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آمل خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از روش‌های مدرن و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این امر بسیار مثمرثمر است،.به‌عنوان نمونه آسفالت سرد پلیمری از جمله مواد مرغوب و مصالح جدید است که می‌تواند جایگزین شود.

وی متذکر شد: در شهرهایی که مثل اصفهان، پالایشگاه نفت وجود دارد، توقع می‌رود که پالایشگاه در زمینه تولید محصولات، مواد و مصالح به‌روز در لوای تکنولوژی‌ها اقدام کند و درصدد تولید مصالح جدید با عمر مفید بالاتر برآید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آمل تاکید کرد: بدون شک مواد و مصالح استفاده شده در تعمیر، نگه‌داری و ترمیم معابر و خیابان‌ها باید به صورت مکرر ارزیابی شود.

وی اظهار کرد: یکپارچه‌سازی بین نهادی از دیگر مواردی است که باید در کشور انجام شود، شهرداری به‌عنوان متولی اصلی تعمیر و نگه‌داری معابر و خیابان‌ها و سازمان‌هایی چون آب و فاضلاب، برق، مخابرات و گاز که ارائه‌دهنده خدمات به مردم هستند، باید با یکدیگر هماهنگی کامل داشته باشند تا پس از عملیات تخریب توسط این سازمان‌ها، عملیات پوشش توسط شهرداری اصفهان سریع‌تر انجام شود.

کد خبر 549563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.